Ziektewet/uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door azucena, 25 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Gister ben ik opgenomen met harde buiken en ontsluiting. Ik zal waarschijnlijk bedrust moeten gaan houden tot de bevalling. Ik heb al eerder een vraag gesteld over uitkeringen ivm met mijn tijdelijke 0-uren contract.

Nu vraag ik me af wat ik precies moet regelen om eventueel recht te hebben op een uitkering tot mijn verlof en waar mijn uitkering nu op gebaseerd zal worden.

Ik heb gister met de vrouw van mijn baas gesproken en zij heeft toen gezegd dat ik helemaal geen contract heb, maar ik dacht dat ik dat wel heb. Mijn loon gaat via de belasting en ik sta ook bij een pensioenfonds ingeschreven.
    Stel ik heb toch geen contract, heb ik dan nog recht op iets of kan ik er dan van uit gaan dat ik tot na de bevalling geen inkomsten zal hebben?

Dus, wat moet ik precies regelen om recht te hebben op een uitkering tot ik met zwangerschapsverlof kan? Op welk loon wordt mijn zwangerschapsuitkering/ziektewetuitkering berekend? Stel ik heb geen contract, heb ik dan nog ergens recht op?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Azucena,

Als werknemer heb je vrijwel altijd recht op ziektewet-uitkering (ZW), als je door zwangerschapsklachten je werk niet kunt doen. Dat je een 0-urencontract hebt, is daarbij niet zo relevant. Je werkgever kan je ziekmelden bij UWV. UWV berekent dan de hoogte van je ziektewet-uitkering. Als jij en je werkgever dat handiger vinden, kan UWV de uitkering aan je werkgever betalen, hij betaalt vervolgens je loon door. UWV kan de uitkering ook direct aan jou betalen. Overleg dit met je werkgever; hij moet dit op de ziekmelding aangeven.

Zes weken voor je uitgerekende datum stopt de ZW, omdat je dan recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) hebt. Ook de WAZO kan je werkgever voor je aanvragen.

Weigert je werkgever je ziek te melden of de WAZO aan te vragen? Dan kun je dat zelf doen via UWV Telefoon (0900 – 9294).

De ZW is 100% van het SV-loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. De WAZO is 100% van het laatstverdiende SV-loon voorafgaand aan het verlof.

Op onze website vind je actuele informatie over ZW en WAZO.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Sorry voor de late reactie, maar nog bedankt voor het antwoord!

Ik ben met deze informatie naar mijn werknemer gegaan en zit nu in de ziektewet :). UWV Belde toevallig eergisteren om het een en ander na te vragen en ze zijn akkoord gegaan met alles. Dus als het goed is zal ik binnenkort mijn uitkering gaan ontvangen.

In ieder geval nog heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg en het antwoord!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Azucena,

Leuk dat je nog even laat weten hoe het is afgelopen.
    Fijn om te horen dat je geholpen bent.

Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina