Ziekmelden na wazo?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sammie2016, 21 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie2016

21 jun 2016
    23
    0
    0
    Hallo,

Mijn verlof is bijna afgelopen. Ik heb momenteel een wazo uitkering. Hiervoor had ik een ww uitkering.

Tijdens mijn bevalling heb ik veel bloed verloren en ben nog aan het herstellen. Gelukkig gaat het steeds beter, maar ik voel me nog niet goed genoeg om weer te gaan werken. Ik ben nog steeds snel moe en snel
    duizelig. Kleine stukjes lopen van ongeveer 10
    Minuten gaat goed, maar ben daarna duizelig, wankel en krijg het enorm warm. Op advies van de huisarts ben ik steeds meer dingen aan het doen, maar op een rustig tempo om weer op te bouwen en vertrouwen te krijgen in mijn lichaam. Daarnaast heb ik last van slecht kunnen concentreren. Ik ben nog echt niet mezelf. De dokter zei dat het tijd nodig heeft en kon niet zeggen hoe lang het zal duren.

Nu is mijn vraag : moet ik me als mijn verlof is afgelopen ziek melden bij het UWV?
    Het lukt me wel om te solliciteren middels een brief maar als ik echt op gesprek zou moeten lukt me dat nog niet.

Krijg ik dan nog een uitkering en hoe hoog is deze?

Heb je dan een gesprek met een arts van het UWV? Kan dit ook telefonisch, want er heen gaan lukt me nog niet of mijn vriend moet vrij nemen om mee te gaan.

Of kan ik me beter niet ziek melden en de activiteiten/verplichtingen doen die ik wel kan zoals brieven schrijven en bellen.

Maar dat is ook vreemd als ik dan tegen die werkgever moet zeggen dat ik nog niet op gesprek kan komen omdat ik nog ziek ben.

Ook heb ik nog vakantiedagen, misschien kan ik die opnemen en dan hopen dat ik beter ben na de vakantie.

Hoor graag wat nu het beste is.

Groetjes
    Sammie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sammie,

Wat jammer dat je nog klachten hebt na je bevalling. Gelukkig dat je nu al wel wat meer kunt doen.

Als je na afloop van het verlof niet in staat bent om te werken, kan je op de eerste dag na het verlof bellen met UWV om je ziek te melden.

Eén van de voorwaarden om een WW-uitkering te krijgen is dat je direct beschikbaar bent voor werk. Dit is bij jou dus waarschijnlijk niet het geval. Je hoeft hiervoor ook geen vakantiedagen op te nemen.

Nadat de ziekmelding bij UWV is binnengekomen wordt er binnen enkele dagen contact met je opgenomen om de ziekmelding met je te bespreken. Er zullen ook afspraken gemaakt worden over hoe het verder zal gaan. Als je naar een arts moet en je vriend kan vrij krijgen om mee te gaan is dit prima. Lukt het niet, dan kan je dit aangeven.

Vanuit de Ziektewet kan je ook re-integreren. Hiervoor krijg je begeleiding van een re-integratie medewerker.

Na je ziekmelding ontvang je binnen 4 weken een beslissing over je aanvraag voor de Ziektewet. Wordt er geconstateerd dat de klachten te maken hebben met je zwangerschap/bevalling? Dan is de hoogte van de uitkering 100% van het voor jou vastgestelde dagloon. Hebben de klachten hier niet mee te maken? Dan krijg je 70% van het dagloon.

Actuele informatie over de hoogte van de Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel sterkte en een spoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Sammie2016

21 jun 2016
    23
    0
    0
    Dank je wel Yvonne voor je reactie.

Hoe gaat dat dan met de uitkering, kan het dan zijn dat ik daar 4 weken op moet wachten ( en in de tussentijd geen geld ontvang ? )

Groetjes,
    Sammie

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sammie,

Dat klopt. Dit geldt zowel voor de WW als voor de Ziektewet. En vanzelfsprekend krijg je met terugwerkende kracht uitbetaald.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

5. Sammie2016

21 jun 2016
    23
    0
    0
    Nog een vraag: we hebben een paar weekjes weg gepland in Nederland.
    Ik weet nog niet of we ook echt gaan, het ligt er aan hoe het gaat, maar mijn vriend heeft dan in ieder geval vrij.

Kan ik eigenlijk wel met vakantie als ik me ziek heb gemeld?
    Gaat dat van mijn vakantiedagen af?

Of moet ik me dan beter melden en vakantiedagen opnemen?

En als het niet van mijn vakantiedagen af gaat, ik nog steeds ziek ben en ik me later weer beter meld kan ik dan later in het jaar alsnog de vakantiedagen opnemen?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Sammie2016,

Als je een Ziektewet-uitkering hebt, is er niet een vast aantal vakantiedagen. Je hebt bij de Ziektewet geen toestemming nodig om op vakantie te gaan, maar je moet het wel melden met je gewijzigde verblijfsadres. Op die manier kunnen wij daar rekening mee houden als we je willen oproepen voor een afspraak bij de verzekeringsarts.

Je kunt je vakantieperiode telefonisch doorgeven via onze klantenservice
    klantenservice.

Actuele informatie over vakantie tijdens de Ziektewet vind je hier.

Ik wens je alvast een fijne vakantie!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

7. Sammie2016

21 jun 2016
    23
    0
    0
    hallo,

Inmiddels heb ik de formulieren ontvangen van het UWV.
    Hierop staat de vraag : verwacht je binnen 6 weken beter te zijn?
    Daarop kan ik eigenlijk geen antwoord geven, ik denk het wel, omdat het nu steeds beter gaat, maar ik weet het niet zeker. Ik had ook niet verwacht dat ik nog ziek zou zijn nu. Dus wat kan ik het beste antwoorden op die vraag?
    Als ik daar ' nee ' in vul dan moet ik de vragenlijst mbt reintegratie invullen, maar dat is niet van toepassing. Als ik beter ben, kan ik mijn eigen werk weer gewoon doen, de aard van het werk heeft niet te maken met mijn ziekmelding.
    De huisarts heeft aangegeven dat hij en ik niet aan kunnen geven of ik binnen 6 weken beter ben, maar het wel aannemelijk is.
    Voor de zekerheid wordt er nog een bloedonderzoek gedaan.
    En wat als ik invul dat ik denk dat ik binnen 6 weken beter ben en ik ben dat niet?

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sammie2016,

Ten eerste mijn excuus dat we wat later zijn met reageren.
    Het is altijd lastig om de toekomst te voorspellen, ik kan me dan ook goed voorstellen dat je niet weet wat je nu in moet vullen.

Je geeft aan dat de vragen met betrekking tot re-integratie niet op jou van toepassing zijn. En aangezien het wel aannemelijk is dat je binnen 6 weken hersteld bent, adviseer ik je om dit ook aan te geven op het formulier. Je mag hier altijd een begeleidend schrijven onder vermelding van je burgerservicenummer toevoegen.

Mocht je na 6 weken nog niet hersteld zijn en staat er al wel een hersteldatum vast? Dan heb je ook een brief meegekregen waarin staat wat je moet doen als je nog niet beter bent. Je kunt ook bellen naar de klantenservice om door te geven dat je nog niet beter bent.

Ik wens je voor nu een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcareteam

9. Sammie2016

21 jun 2016
    23
    0
    0
    Hallo,

Inmiddels heb ik een uitnodiging gehad voor een gesprek met de arts van het UWV.
    Nu zijn er twee dingen :
    Het eerste is, dat ik nu nog niet alleen weg kan / durf, maar misschien tegen die tijd wel ( eind augustus)
    Het tweede is, dat we dan misschien vakantie hebben, dat ligt er ook aan hoe het met mij gaat. We blijven dan gewoon in NL, maar ik weet dus nog niet of het doorgaat, maar misschien is dat op de datum van het gesprek. Mij vriend weet ook nog niet precies wanneer hij vrij kan nemen, dus ik kan ook niet een nieuwe datum al afspreken met de arts.

Mijn vraag is : wanneer moet ik doorgeven dat ik eventueel niet kan door dat ik zelf niet kan komen of doordat we weg zijn met vakantie?
    Misschien kan het gewoon wel en kan ik wel naar de afspraak en kijk ik nu te ver vooruit, maar wil ook niet te laat zijn met doorgeven dat het niet lukt.

Dank je wel vast
    sammie

10. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sammie2016,

Ik kan mij voorstellen dat je op vakantie wilt.

Je hebt vragen over de afspraak bij de verzekeringsarts. Ga je liever nog niet alleen op pad? Er mag er altijd iemand met je mee naar de afspraak, als je dat prettig vindt.

Je mag tijdens de Ziektewet gerust op vakantie. Zodra je de periode van vakantie weet kan je dit telefonisch doorgeven via de klantenservice. Mocht de afspraak binnen je vakantie vallen? Dan kun je dit ook aan de klantenservice doorgeven en wordt de afspraak verzet. En wordt dan rekening gehouden met je vakantie. Meer informatie zie hier

Alvast een fijne vakantie gewenst.

Met vriendelijke groet,

Viktoria
    UWV Webcareteam.

11. Sammie2016

21 jun 2016
    23
    0
    0
    Dank je wel voor het antwoord.

Hoe ver van te voren moet ik doorgeven dat ik niet kan ivm vakantie?
    Het kan zijn dat ik het pas laat weet namelijk.
    Kan dat ook bijv. Een week van te voren?

Groetjes
    Sammie

12. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sammie2016,

Verblijf je in Nederland? Geef dan je verblijfadres binnen 48 uur door wanneer je het weet.
    Verblijf je in het buitenland? Geef dan je vakantie minimaal twee weken voor je vertrek door.

Ik wens je alvast een prettige vakantie.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina