Beste, Ik werk vanaf mei 2014, 32 uur in de week (ik heb 2 zwangerschap waarnemingen gedaan waardoor ik een extra dag werkte 8 uur dus .) Mijn vaste contract is 24 uur. Nu is mijn collega weer terug van haar verlof en ben ik de extra uren helaas kwijt. Heb ik voor die 8 uur die ik verlies recht op ww? En heb ik dan sollicitatie plicht naar een baan voor 8 uur per week? Ik heb een arbeidsverleden Van ongeveer 8 jaar opgebouwd. Graag hoor ik van jullie
Beste Jolien 1986, Je wilt weten of je voor de 8 uur die je verliest recht hebt op een WW-uitkering en of je dan sollicitatieplicht hebt. Voor het aantal uren van de WW-uitkering wordt gekeken naar alle (daadwerkelijk) gewerkte uren in de 26 kalenderweken voordat je werkloos werd.. Dit aantal uren wordt vergeleken met het aantal gewerkte uren in de week dat je werkloos werd. Je bent werkloos bij een urenverlies van minimaal 5 uur per kalenderweek. In jouw situatie heb je vanaf mei 2014 steeds 32 uur gewerkt en werk je nu weer 24 uur. Je kunt in dat geval dus inderdaad een WW-uitkering aanvragen. Voorwaarde is dan wel dat je voor het aantal uren dat je werkloos bent, beschikbaar bent voor werk. Je moet daarom voor dat aantal uren ook solliciteren. Actuele informatie vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Bedankt voor de reactie, ik heb mij ingeschreven. Betreft het solliciteren hoorde ik "spookverhalen " dat ik opzoek moest naar 8 uur erbij of hele nieuwe baan voor 32. Dat laatste zag ik niet zitten omdat ik gewoon een vast contract heb en dit werk voor geen goud wil opgeven. Groetjes, jolien