Zwangerschapsverlof vanuit ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door 2014mama, 25 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2014mama

2014mama Lid

16 jan 2014
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vorige keer erg goed door jullie geholpen, hoop dat jullie op deze vraag ook antwoord kunnen geven.
    Momenteel heb ik een ZW uitkering omdat ik helaas erg veel gezondheidsproblemen heb als gevolg van mijn zwangerschap. Ik ben inmiddels niet meer in dienst bij het bedrijf waar ik werkte, mijn contract is afgelopen en niet verlengd.
    Tijdens het gesprek met de arts van het UWV is verteld dat verlof bij ziektewet altijd ingaat 6 weken voor uitgerekende datum. Moet ik hiervoor nog een extra aanvraag doen, of ga ik automatisch over van de ZW naar verlof als die 6 weken gaan lopen?

Hartelijk bedankt voor het antwoord alvast.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste 2014mama,

Je wilt weten of je zelf je zwangerschapsuitkering (WAZO) moet aanvragen of dat je automatisch overgaat naar de WAZO vanuit de Ziektewet.

Omdat je niet meer in dienst bent en de Ziektewet-uitkering rechtstreeks van UWV ontvangt, vraag je zelf de WAZO aan. Neem uiterlijk acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum contact op met UWV op telefoonnummer 0900-9294. Vervolgens stuurt UWV jou het formulier Aanvraag WAZO-uitkering. Dit vul je in en stuur je ondertekend terug.

Het klopt dat de WAZO zes weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum ingaat wanneer je voor je verlof ziek bent. Binnen vier weken na ingang van de WAZO ontvang jij een beslissing van UWV. In de beslissingbrief staat ook wanneer je de eerste betaling van je zwangerschapsuitkering mag verwachten.

Actuele informatie over de aanvraag van de WAZO wanneer je een uitkering hebt vind je hier.

Ik wens je een voorspoedig verlof en veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina