ziektewet, verlof en ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Linda009, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda009

Linda009 Lid

18 okt 2011
    71
    0
    0
    Ik werk 3 dagen en daarnaast lekker thuis bij mijn
    NULL
    Hallo UWV WebcareTeam

Ik heb een vraag rondom mijn zwangerschapsverlof.

Ik ben sinds 12 oktober in de ziektewet ivm vele harde buiken en omdat mijn bloeddruk teveel schommelt. Nu is mijn contract per 31-10 niet meer verlengd. Ik ben eind deze maand uitgeteld dus heb wel verlof tot midden/eind april. Nu is mijn vraag of ik daarna recht heb op ww. Ik hoop natuurlijk in mijn verlof al een andere baan te vinden, want mijn ziekteklachten zijn zwangerschapsgericht, dus hoop ook weer snel een het werk te zijn. Maar stel dat dat niet lukt. Kan je dan van ziektewet en verlof naar ww? Ik heb precies 2 jaar achter elkaar gewerkt bij mijn vorige werkgever. Daarvoor zat ik ook al helaas in de ww wegens zwangerschap. Weet u dan hoelang ik ongeveer ww zou krijgen?
    En voldoe ik aan de 26 weken eis als ik in de ziektewet zat?

Alvast heel erg bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linda009,

Je wilt weten of je in aanmerking komt voor WW, omdat je voorafgaand aan je werkloosheid Ziektewet en Zwangerschaps- en bevallingsverlof had.

Je moet minimaal 26 weken hebben gewerkt in de periode van 36 weken voordat je werkloos werd. In dat geval krijg je een WW-uitkering van drie maanden.

In jouw geval kijken we naar de gewerkte weken voorafgaand aan je verlof. De weken dat je in de ziektewet zat, worden meegeteld als gewerkte uren.

Heb je in minimaal 4 van de 5 jaren voordat je werkloos werd gewerkt? Dan wordt je WW verlengd. Ieder jaar waarin je ten minste 52 dagen loon hebt ontvangen geeft recht op één maand WW, met een maximum van 38 maanden.

Hoelang jouw WW-uitkering duurt, hangt dus af van je totale arbeidsverleden. Dat kan ik zo niet beoordelen. Op www.uwv.nl/mijnuwv kun je aan de hand van je arbeidsverleden bekijken welke jaren meetellen voor de WW.

Actuele informatie over de WW vind je hier.

Ik wens je nog een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina