Ziektewet, verzekeringsarts en mogelijk geen WW recht meer

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lentebaby, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Ik zit met het volgende probleem. Sinds eind februari zit ik in de ziektewet wegens harde buiken, krampen, een peesontsteking in mijn heup en beginnende bekkenpijn. Na mijn ziekmelding ( 1e dag) heeft mijn toenmalige werkgever mijn contract ontbonden ( proeftijd, lullige situatie....zucht) ik kreeg op dat moment ook een aanvullende WW van een paar uur welke voorheen 24 uur was en ik maar een baan had gevonden van 17,25 uur. Wel heeft de werkgever nog netjes een ziekmelding doorgegeven aan het UWV.
    Ik heb pas eind april een afspraak met een verzekeringsarts en deze mij controleren en vaststellen of ik überhaupt in de ziektewet mag of niet. Nu is mijn vraag: wanneer je in je 8e zwangerschapsmaand zit, 5 weken voor je zwangerschapsverlof zit en met de bovengenoemde klachten zit is de kans groot dat een verzekeringsarts je alsnog terug zet in de WW of je in de ziektewet laat zitten? Officieel loopt mijn recht op WW namelijk af op 14 april, of geldt de 17,25 uur wat ziektewet is geworden mogelijk na het gesprek met de arts nog als WW, wanneer zij mij terugzetten? Klopt het dat deze eind februari gewoon is stopgezet en kan deze na beëindiging ziektewet weer worden hervat? Dat zal betekenen dat ik nog 1,5 maand WW zou hebben.
    Tevens heb ik gelezen dat wanneer ik straks wel overal buitenval ( WW en Ziektewet) ik nog net binnen de nawerking van de WW val, binnen 10 weken na die desbetreffende 14 april wanneer mijn recht op WW officieel afloopt ben ik uitgerekend.

Oftewel: ik vind het allemaal erg spannend en zie erg tegen het gesprek met de arts op.

Liefs en alvast bedankt! :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lentebaby,

Ik begrijp dat de werkgever je ziek uit dienst heeft gemeld bij het UWV. Het UWV beoordeelt de aanvraag voor een Ziektwet-uitkering.

Naast je dienstverband heb je ook een WW-uitkering. Als je een WW-uitkering hebt en je wordt ziek dan worden de eerste 13 weken van je ziekteperiode betaald vanuit je recht op WW. De WW loopt door. Loopt de WW in de tussentijd af dan wordt deze beëindigd en heb je meestal recht op een Ziektewet-uitkering.
    Heb je je ziek gemeld bij het UWV in verband met je WW-uitkering ? Zo niet, meld je dan zo snel mogelijk ziek via de UWV Werknemers Telefoon (0900-9294).

In jouw situatie zal een verzekeringsarts van het UWV beoordelen of de ziekte veroorzaakt wordt door de zwangerschap. Actuele informatie over ziek ten gevolge van de zwangerschap vind je hier.

Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap krijg je een Ziektewet-uitkering . Deze is 100 % van je bruto dagloon. Je WW-uitkering wordt beëindigd alleen de einddatum schuift de eerste 13 weken niet op.
    Als je ziek bent dan gaat het bevallingsverlof 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum in. Als je een WW- of een Ziektewet-uitkering hebt vraag dan de WAZO-uitkering aan via UWV Werknemers Telefoon (0900-9294). Doe dit uiterlijk 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Als je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum valt binnen 10 weken na het einde van een Ziektewet- of WW-uitkering kan je ook de WAZO aanvragen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,
    Brigitte
    UWV Webcare Team

Welkom bij UWV webcare

3. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Brigitte,

Vriendelijk bedankt voor je reactie. Gelijk op mijn eerste ziektedag heb ik mij bij het UWV telefonisch gemeld, momenteel krijg ik voor de 17,25 uur per week ziektegeld, ik heb tevens doorgegeven dat ik voor de resterende uren ook ziek ben. Hopelijk is dit goedgekomen omdat ik toch nog een stukje WW heb ontvangen, als betaalkenmerk ( internetbankieren) zie ik wel dat zij ZW vermelden. Wellicht dat ik mij toch geen zorgen hoef te maken, echter is het wel een betaling van 28 feb tot 20 maart. Toen ik hun om meer uitleg vroeg bleven zij wel 14 april aanhouden als einde van mijn recht op WW. Wat houdt precies je zin: Loopt de WW in de tussentijd af dan wordt deze beëindigd en heb je meestal recht op een Ziektewet-uitkering? Kan dit betekenen dat ik wanneer ik na het gesprek met de verzekeringsarts in de ziektewet mag blijven mijn uren weer terugkomen op 24 uur per week? en ik tevens voor de uren naast de 17,25 uur ZW nog de aanvulling krijg ( voorheen WW nu ZW?) Dit is nog niet helemaal duidelijk voor mij, dit in verband met het niet opschuiven van de einddatum de eerste 13 weken. Ik ben namelijk pas 28 februari ziek gemeld.

En wanneer ik geen recht meer heb op WW en ZW hoe is de naheffing en de WAZO dan berekend? Ik krijg dus nu 17,25 uur ZW welke wordt voorgezet of stopgezet per 19 april. Mijn WW van 6,75 uur per week zal officieel 14 april afronden en ik ben 21 juni uitgerekend.
    Ik moet eerlijk bekennen dat wanneer ik het UWV bel ik het erg cryptisch vind en zij alleen aangeven dat mijn WW afloopt per 14 april en mijn recht ophoudt. Alle naberekeningen en mogelijkheden etc zijn mijn onbekend.

Mijn klachten zijn allen verbonden aan de zwangerschap en ook mijn verloskundige gaf afgelopen week aan dat ik mij geen zorgen moest maken en de verzekeringsarts mij vermoedelijk gewoon in de ziektewet laat. Dit omdat ik officieel al 3 weken later met verlof mag.

Liefs, Lentebaby

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lentebaby,

Je bent ziek gemeld wegens zwangerschap vanuit je dienstverband én vanuit je WW-uitkering. In deze situatie stopt de WW met de betalingen aan jou en neemt de Ziektewet dit over. De eerste 13 weken na je ziekmelding, blijf je WW-recht gebruiken. Als dit recht is opgebruikt en je bent nog steeds ziek, dan neemt de Ziektewet de betalingen over. Je merkt hier zelf niets van in je betalingen. Wel ontvang je een brief van de WW-uitkering dat je recht de maximum duur heeft bereikt.

Je vraagt ook hoe het zit met “naheffing” en “naberekeningen” Het is mij niet duidelijk wat je daarmee bedoeld. De hoogte van je Ziektewet-uitkering is 100% van het dagloon dat het UWV voor je heeft berekend. Dit zal in jouw geval zijn op basis van 2 daglonen. Eén daarvan is berekend over je inkomen uit het dienstverband en één is gebaseerd op je dagloon van de WW-uitkering. Je ontvangt gewoon wekelijks één betaling. Deze betaling van de Ziektewet is inclusief vakantiegeld.

In sommige situaties kan het zijn dat je eerst een betaling van 70% van je dagloon ontvangt. Zodra je dan bij de arts geweest bent en deze aangeeft dat je inderdaad door zwangerschapsklachten ziek bent, gaat dit omhoog naar 100% van het dagloon. In dat geval kan het zijn dat je de resterende 30% nog nabetaald krijgt met terugwerkende kracht vanaf je eerste ziektedag. Of dit in jouw geval zo is kun je lezen in je toekenningbrief van de uitkering of vragen via UWV-telefoon (0900-9294).

Actuele informatie over Ziektewet betalingen vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

5. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella, dank voor je reactie.

Ik denk dat ik het dan begrijp, twee daglonen welke gezamenlijk straks de ziektewet zijn. Ik ben echter zeer benieuwd hoe de verzekeringsarts mij zal beoordelen, laat hij een zwangere vrouw welke drie weken later al met verlof mag/moet volgens de verloskundige nog in de ziektewet of word ik eruit gezet? Ik vind het nogal een enge situatie wat mij angstig maakt. :( mogelijk heeft dit weer gevolgen voor de berekening van de WAZO. Met naheffing/berekening bedoel ik de 10 weken waarin mijn recht op WW afloopt en mijn vermoedelijke bevaldatum liggen. Ik heb gelezen dat ik dan recht heb op de naheffing van de WW en gewoon recht heb ik WAZO. Ook Brigitte verteld daar iets over in haar reactie. Ik ben echter benieuwd hoe dit bedrag dan berekend is. Is dat dan gelijk aan mijn laatste maand ziektewet?

Ik heb vandaag wel een brief ontvangen van het UWV en daarin vertellen zij over mijn ziekmelding gevolg van zwangerschapsklachten en dat het recht van de WW ophoud op 14 april en er dan een mogelijkheid is dat ik word overgenomen door de ziektewet. Hopelijk kan ik gebaseerd op de twee daglonen in de ziektewet blijven en 100% van dit bedrag als WAZO krijgen, zal een hoop problemen en onzekerheden wegnemen. In een eerder schrijven spreken ze al over de toekenning ziektewet vanuit de WW. Wanneer ik telefonisch op opheldering vraag zeggen zij dat ik vanaf 14 april hier geen recht meer op heb.

Al met al: verwarring. Misschien moet ik het maar gewoon afwachten.

Dank voor je reactie!
    Liefs

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lentebaby,

Als je een toekenning Ziektewet vanuit de WW hebt ontvangen dan loopt deze Ziektewet-uitkering gewoon door tot je verlof of tot de datum dat de verzekeringsarts je hersteld meldt.

De nawerking van de WAZO houdt in dat als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van een uitkering van het UWV of een dienstverband ligt, je aanspraak kan maken op de WAZO. Jij bent uitgerekend op 21 juni en hebt in ieder geval WW-rechten tot 14 april schrijf je. Dan val je dus binnen die nawerking van de WAZO. De berekening wordt dan gedaan over de laatste 4 weken waarover je een WW- of Ziektewet-uitkering hebt ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

7. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Ella, Brigitte en forummers,
    Ik heb vandaag contact gehad met een medewerkster van het UWV om de WAZO definitief aan te vragen. Deze gaat in op 11 mei en loopt tot 1 september. En idd. zij gaf ook aan dat de hoogte van de WAZO 100% is van het laatst verdiende inkomen, ook als deze de ziektewet betreft. Ik moet op 19 april eerst nog langs de verzekeringsarts voor het ziektewet verhaal en mijn beide uitkeringen ( ziektewet en de WW welke is overgenomen door de ziektewet) daarna wordt precies bekend of ik recht blijf hebben op de uitkering en dan weet ik gelijk de hoogte van de WAZO. Hopelijk blijft het bedrag dus hetzelfde aan mijn huidige ziektewetuitkering anders val ik een behoorlijk stuk omlaag en heb ik te maken met de nawerking van de WW, want ik heb dan geen recht meer op WW.
    Hopelijk doet een verzekeringsarts niet moeilijk om het 100% ziek zijn door zwangerschap en mijn zwangerschapsverlof van 11 mei meenemen in zijn overweging.

Want hij kan toch niet zomaar de ziektewet stopzetten? zeker wanneer ik 3 weken na het gesprek al met verlof ga.
    Ik laat iig even weten in dit topic hoe de situatie is opgelost wellicht dat forummers in de toekomst een soortgelijke situatie meemaken en hier iets aan hebben.

Liefs

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lentebaby,

Bedankt voor je reaktie. Wij horen graag van jou na 19 april a.s.

Met vriendelijke groet,

Brigitte en collega’s

UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

9. Lentebaby

Lentebaby Lid

27 mrt 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals afgesproken een berichtje van mijn kant.

Vandaag heb ik namelijk het gesprek gehad met de UWV arts. Met 31 weken zwangerschap heb ik hem uitgelegd dat ik last heb van bekkenpijn en harde buiken. De arts was erg vriendelijk en gaf gelijk aan dat het een duidelijke situatie is en mij ook niet zal zetten op een re intergratietraject. Ik mag dus 100% in de ziektewet blijven voor beide uitkeringen en 11 mei word ik overgenomen door de WAZO. Het veel dus ontzettend mee, ondanks dat ik het erg spannend en stressvol vond de weken voorafgaand. Wellicht heb ik het gewoon goed getroffen met een aardige arts want je leest immers ook vervelende verhalen. Mijn ervaring is dus zeer positief. Zwangerschap gerelateerde klachten wat mij lichamelijk beperkt en omdat ik momenteel geen werkgever meer heb is het onmogelijk om voor 3 weken terug te gaan in de WW of een re-intergratietraject te starten.

:) opgelucht dus!

Wellicht dat iemand iets aan mijn verhaal heeft. Lichamelijke klachten kunnen zij niet ontkennen. Wanneer je daadwerkelijk banden en bekkenpijn hebt is dit gewoonweg erg vervelend.

Deel Deze Pagina