Goedemiddag, Momenteel heb ik werk voor 32 uur per week. Nu loopt dit in juli af. Er is misschien een mogelijkheid dat ik ergens anders aan het werk kan. Maar dit zou op basis zijn van een 0-uren contract. Hierover heb ik een aantal vragen. Ik heb al gezien dat ik geen extra ww ontvang als ik gewoon niet wordt ingeroosterd tijdens mijn contractperiode. Echter ga ik er vanuit gewoon 28-32 uur per week te kunnen werken. Hoe zit het dan met een eventuele ww als mijn contract niet wordt verlengd? Ontvang ik dan wel ww en dan over de uren die ik een aantal maanden daarvoor heb gewerkt? Of wordt er alleen gekeken naar het aantal contracturen (wat dus 0 zal zijn) en ontvang ik niks? Dit heeft zeker wel invloed op de keuze die ik maak of ik de baan aanneem of niet. Groetjes, Jolanda
Beste Jolanda, Wat jammer dat je binnenkort waarschijnlijk werkloos wordt. Maar gelukkig heb je misschien al weer een nieuwe baan. Ik leg je graag uit wat de gevolgen daarvan voor je WW-uitkering zijn. Na afloop van je contract kun je gewoon WW aanvragen. UWV berekent op basis daarvan hoeveel uren je gemiddeld per week werkte in het half jaar voordat je werkloos werd. Als je daarna gaat werken passen we je WW-uitkering daarop aan: we berekenen hoeveel uren je nog werkloos blijft als je gaat werken. Als je op 0-urenbasis gaat werken, kan dit iedere week anders zijn. Je geeft dan iedere uitkeringsperiode door hoeveel uren je hebt gewerkt. Ben je in een week ten minste vijf uur werkloos? Dan krijg je een aanvullende WW-uitkering. Ben je minder dan vijf uur werkloos? Dan zien we dat als volledig werk voor die week. Je krijgt die week geen aanvullende WW. Het recht op WW blijft dan echter wel staan; omdat je geen gebruik hebt kunnen maken van je WW-uitkering schuift de einddatum van je WW-uitkering dan steeds een week op. Actuele informatie over werken in de WW vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Hoi Robert, Bedankt voor je reactie. Dit had ik inderdaad al gelezen. Echter is mijn vraag wat er gebeurt als mijn contract daar niet verlengd zou worden. Hoe wordt mijn WW uitkering dan berekend? Op basis van mijn contract (wat dus 0 ure is) of op basis van het aantal uren wat ik een aantal maanden daarvoor heb gewerkt? Ik kan er namelijk wel zeker van zijn dat het 32 uur per week zou zijn, en dus heb ik tijdens dit contract geen aanvullende ww nodig.
Beste Jolanda, Je vraag is hoe de WW-uitkering wordt berekend als je 0-uren contract niet wordt verlengd. Je verwacht niet dat je tijdens dit contract een aanvulling nodig hebt vanuit de WW. Vraag je de WW-uitkering daarna pas aan? Voor de hoogte van de uitkering wordt dan gekeken naar het loon dat je in een periode van 1 jaar voorafgaand aan je werkloosheid verdiende. Hoe lang je de uitkering krijgt hangt af van je arbeidsverleden. Als je inlogt op Mijn UWV kun je zien hoeveel arbeidsverleden je hebt opgebouwd en hoelang je eventuele uitkering duurt. Actuele informatie over de berekening van je dagloon na 1 juli 2015 vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare