Ziekte door zwangerschap (50%)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door BabyAngel, 7 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Hallo,

Sinds 4 maart sta ik officieel 50% ziek gemeld.
    Echter vraag ik me af of de pauzes meetellen in die uren.
    Heb een contract van 20uur en ga nu 10uur P week werken en dan halve dagen.

Volgende week sta ik 2 halve dagen ingepland en 1 dag van 16:00-19:30 ivm een verplichte workshop op het werk.
    Ik ga die week dus meer "werken" dan die 10 uur.
    Echter ben ik het hier niet mee eens ook al telt mijn manager die workshop niet mee als "werk".
    Ik heb het vermoeden dat ik hier problemen mee kan krijgen met UWV en personeelszaken als zij opmerken dat ik die week meer uren gewerkt heb.
    Is het verstandig om mijn manager aan te spreken op deze uren en ze mij dus minder uren moet inplannen op een andere dag?

Nog 1 klein vraagje:
    Ik werk dus 50% ivm met bloedingen doordat ik te veel werk verricht,ik heb ook hulp in het huishouden.
    In jullie brief staat dat ik thuis moet zijn van 12:00-18:00 is dit ook van toepassing op mij?

Bedankt alvast!

Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste BabyAngel,

Je hebt een aantal vragen over je gedeeltelijke ziekmelding, in het bijzonder over de invulling van je werk.

Of je pauzes meetellen, kan ik niet beoordelen. Ik raad je aan om bij de personeelsafdeling na te vragen of dit het geval is, en of daarbij onderscheid gemaakt wordt tussen betaalde en onbetaalde pauzes. Hetzelfde advies geldt voor de cursus: vraag bij de personeelsafdeling of dit als betaald werk gezien wordt.

Voor UWV is niet relevant voor hoeveel procent je ziek gemeld bent. UWV vergoedt jouw loon als je door zwangerschapsgerelateerde klachten niet (volledig) kunt werken. Als je gedeeltelijk werkt, verrekent UWV het loon dat je tijdens de ziekteperiode verdient, met de ziektewetuitkering. Ga je meer uren werken, dan geef je dat door aan UWV.

UWV stuurt altijd een schriftelijke ontvangstbevestiging van de ziekmelding. Hierin staat dat je thuis moet blijven tot de eerste controle. Meestal is dit een telefonische controle, soms komt er iemand langs. Daarom moet je tot dit moment thuisblijven, daarna is dit niet meer nodig. Is er inmiddels al contact geweest, dan hoef je dus niet meer thuis te blijven. Is er nog geen contact geweest? Neem dan zelf even contact op met UWV (via 0900 – 9294).

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina