Dat is natuurlijk waar, maar ik vind het raar dat de werkgever geen vervangende arbeid kan aanbieden en dan iemand in de ziektewet gooit. Daarvoor is de ziektewet, mijn inziens, niet voor bedoeld. Maargoed, het UWV zal moeten beoordelen in hoeverre ze ziek is, maar idd ik zou gewoon stoppen en niet eens ziektewet en controles afwachten.
Dat ik mij wil focussen op mijn zwangerschap wil zeggen dat ik geen risico's wil nemen, en zorgen voor een gezonde baby (dat wil iedere zwangere vrouw volgens mij). En ik kan zeker wel tegen meningen/beoordelingen, maar dan moet het wel gegrond zijn en niet zomaar van alles geroepen worden. Ik heb net 1 van mijn bazen aan de telefoon gehad, en die wil toch echt mij in de ziektewet zetten gewoonweg omdat ik hier recht op heb, en hier altijd voor gewerkt heb. Ze geven op mijn werk aan dat ze 1 keer een ander geval hebben gehad wegens ziekte van mijn collega die noodgedwongen een half jaar thuis heeft gezeten, en die heeft gewoon een uitkering gehad. En ook mijn collega konden ze geen vervangend werk bieden, en dit heeft de uwv gewoon geaccepteerd. Dat ik nu gestopt ben met werken zijn de voornaamste reden dat het lichamelijk een zwaar beroep is, en ik heb al een keer gevloeid waarna mijn verloskundige stellig heeft gezegd dat ik het rustig aan moet doen en het eerste moet denken om mijn werk te laten vallen. Ook het risico wat ik steeds loop is niet te onderschatten, en dit zal een bedrijfsarts ook niet onderschatten vertelde mijn baas. 1 collega van mij heeft pas nog een situatie meegemaakt die ik absoluut in mijn conditie niet mag meemaken, want dan staat er een miskraam op het spel. Wat ik nu moest gaan doen, was een zwangerschapsverklaring aanvragen bij de verloskundige zodat ze deze kenbaar kunnen gaan maken.
oh en voor zover ik weet maakt op vakantie gaan als je in de zw zit door je zwangerschap helemaal niks uit, het mag gewoon maar je moet het volgens mij alleen wel even melden zw door zwangerschap word heel anders bekeken als andere oorzaken.
Nou, gewoon doen dan meid! ik heb zelf een keer ergens geen gebruik van gemaakt omdat ik er financieel gunstig voor stond, alleen die situatie is in 6mnd omgeslagen tot een punt waarop ik alsnog heb moeten proberen het aan te vragen, en het is afgewezen omdat dit soort zaken niet achteraf meer besloten mogen worden. er kan veel gebeuren in korte tijd : ( nemen waar je recht op hebt en geen zorgen maken om je vakantie, en anders gewoon even het uwv bellen om te informeren : ) En heel veel succes verder : )
Je hebt er inderdaad gewoon recht op hoor, en je zou gek zijn als je nu ontslag zou nemen. En ook als je door blijft werken terwijl er zulke risico's aan verbonden zijn. Je staat open om vervangend werk te doen, maar als dat er niet is houd het gewoon op. Fijn dat je baas zo mee werkt! En lekker genieten van je zwangerschap
Ja ik ben blij dat ik mijn baas heb gebeld, door dit gesprek is mij alles duidelijk geworden, en nu snap ik ook waarom hij het wil. het overviel mij gisteren zo toen ze mij vertelde mij in de ziektewet te willen doen, en snapte er niks van toen ik erna over begon na te denken. Maar gelukkig heb ik er nu wel een goed gevoel bij, want dit had ik eerst niet en dat is waarom het mij niet lekker zat. Voordat ik zwanger werd wist ik niet eens dat je in de ziektewet kon als je je werk niet kan beoefen door je zwangerschap, vandaar dat ik er nooit aan gedacht had en het mij ook behoorlijk overviel. Maar nu ga ik met een gerust hard een zwangerschapsverklaring aanvragen bij mijn verloskundige.
Beetje raar topic geworden zo. Het verhaal verandert naarmate het topic vordert nogal. Maargoed. Je kunt inderdaad prima de ziektewet in, maar houd er wel rekening mee dat je dan ook wordt beoordeeld door een arts van het UWV. Het is niet alleen aan je baas om je ziek te melden. Het UWV zal je salaris gaan betalen en dus willen beoordelen of je inderdaad niet kunt werken. Dus wat mensen hier in het topic ook zeggen, of je baas of jijzelf, ik denk dat het laatste woord toch echt bij de beoordelingsarts ligt. Succes ermee in ieder geval!
Dat is helemaal niet raar, dat is gewoon wettelijk geregeld. Een werkgever is verplicht te kijken of je vervangende werkzaamheden kunt doen. Kan hij die niet bieden, dan ga je de ziektewet in. Je bent op zich natuurlijk niet ziek, maar je bent wel arbeidsongeschikt voor de functie die je op dit moment uitoefent. TS heeft namelijk werk dat ze op dit moment in haar gezondheidstoestand niet uit kan oefenen. Dat alleen is genoeg grond om je in de ziektewet te zetten. Ik heb ongeveer hetzelfde aan de hand gehad toen ik een MRSA besmetting had. (met dat verschil dat ik toen niet zwanger was) Ik was daar niet ziek van, sterker nog, voordat ik getest wist ik nergens van, maar was op dat moment ook arbeidsongeschikt voor mijn functie. Ik mocht geen contact meer hebben met bewoners en dat is knap lastig als je verzorgende bent. Mijn werkgever bood mij geen vervangend werk, dus kwam ik in de ziektewet. Dit alles is toen in overleg met het UWV gegaan.
Het verhaal is nog steeds hetzelfde hoor. dit was mijn eerste post.... Maar heb er lang niet alle details in toegelicht omdat ik ze gewoonweg niet nodig vond om dit alles met jullie te delen.
Dit is mijn laatste post hier, maar je vraagt ons dingen en dan daarna "vind je het niet nodig om met ons alles te delen". Dat mag ik toch gek vinden als je ons om advies vraagt? Anyway, succes met je zwangerschap.
Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig wat voor beroep jij uitoefende . Hopelijk kan alles voor jou netjes geregeld worden, maar het UWV kan jou daar het beste over voorlichten.
ik snap dat wel : ) ik heb zelf ook aardig wat vragen maar om precies m'n situatie uit te leggen heb ik denk ik wel een hele pagina nodig om te beschrijven hoe en waarom ik zo zit zoals ik nu zit : S kan een beetje vermoeiend zijn om alles goed uit te typen zodat het voor iedereen meteen begrijpbaar is, maar aan de andere kant valt me helaas na het lezen van heel veel posts op dat er vaak snel een conclusie wordt getrokken zonder dat er eerst zelf even gevraagd word hoe het nou precies zit : ( maar dat kan ook aan mn hormonen liggen dat ik dat zo ervaar wieweet : )
Hoi Edelhertje, inderdaad het uwv mag mij nu verder gaan begeleiden. En ik ben benieuwd wat hun weten. En mijn beroep, ik werk in de agrarische sector met melkkoeien. Op details ga ik niet in want dan kan ik dus tien a-4tjes vol schrijven haha. En shini, jij beschrijft nu precies hoe ik het ook ervaar!
Ik weet niet of alles nu rond is met je ziektewet, maar ik zou het zo zien. Als je normaal gesproken van plan was geweest om na je wettelijke bevallingsverlof te stoppen met werken, zou je per die datum ook kunnen opzeggen. Als je om medische redenen (wat niet kunnen werken vanwege eventuele risico's voor de zwangerschap toch gewoon is lijkt mij) de ziektewet in moet tot je zwangerschapsverlof ingaat, dan kun je dat gewoon doen. En dat je dan misschien wat administratieve dingen kunt doen (of andere zaken waarbij je zwaar tillen of schoppende koeien kunt vermijden - inkopen?) zou mooi meegenomen zijn, maar als dat niet kan, dan kan dat niet... En die beoordeling door het UWV is (bij mij in ieder geval) beperkt gebleven tot 2 telefoontjes tot nu toe... Heel veel succes in ieder geval en ik hoop dat je zwangerschap goed blijft verlopen!