Ziektewet werkgever loopt ten einde maar zwangerschapsverlof speelt ook?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Noralysse, 17 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noralysse

    Noralysse Lid

    16 apr 2019
    5
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    Begin november 2019 ben ik 2 jaren ziek. De aanvraag voor een WIA komt er bijna aan zei de bedrijfsarts vorige week. Zij denkt dat ik niet kan werken door ziekte, al anderhalf jaar en dit klopt ook. Wel geprobeerd te reïntegreren, maar nu is spoor 2 de planning. Volgende maand heb ik gesprek met een spoor 2 bureau via mijn werkgever. Maar bedrijfsarts zei dat ik moest rekenen op een WW uitkering vanaf november, omdat UWV mensen niet meer ziek beoordeelt. Ik vond het veel informatie, maar hoop dat voor WIA of WW speelt er iets gevonden wordt in spoor 2!

    Maar nu is mijn vraag, hoe het zit met mijn zwangerschapsverlof. Op het moment dat ik uitgerekend ben, is precies die 2 jaren ziekte voorbij en word ik overgedragen aan UWV. Ik heb volgende week de eerste termijn echo, en dan wil ik het ook aan mijn werkgever en bedrijfsarts vertellen.

    Wat betekent dit voor de WIA of WW aanvraag en heb ik recht op een WAZO en vanaf wanneer en wat is handig om te regelen? Mijn uitgerekende datum is een week na de 2 jaren ziekte bij mijn werkgever.

    Alvast bedankt voor de moeite, groetjes Noralysse
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Noralysse,

    Wat een spannende tijd voor je! Ik kan me voorstellen dat er veel op je af komt.

    Je geeft aan dat je rond de uitgerekende datum ook 104 weken ziek bent. Ik ga er bij mijn antwoord van uit dat je niet ziek bent als gevolg van je zwangerschap. En dat je een vast contract bij de werkgever hebt.

    Als je zwanger bent, dan geef je dit door aan je werkgever. Dit doe je uiterlijk 3 weken voordat je WAZO-verlof in moet gaan, maar liever eerder. Je werkgever vraagt de WAZO-uitkering dan namens jou aan, zie hier.

    Je mag het verlof tussen 6 weken en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum in laten gaan. Je bepaalt zelf op welke dag binnen deze periode je verlof start. Overleg dit ook met je werkgever.

    Het WAZO-verlof is een onderbreking van je arbeidsongeschiktheid. De periode dat je het verlof ontvangt, telt daarom niet mee voor de 104 weken.

    Ben je nog ziek na de laatste dag van je zwangerschapsverlof? En is de ziekteoorzaak dezelfde als die van vóór je zwangerschap?
    Dan tellen de ziekteperiodes voor en na het verlof als 1 ononderbroken periode. Na afloop van je verlof tellen we dus verder. De periodes worden samengeteld tot een wachttijd van 104 weken. Uiterlijk in de 93e week dat je ziek bent, doe je de WIA-aanvraag.

    Blijkt dat je geen recht hebt op de WIA-uitkering? Bijvoorbeeld omdat je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent?
    Dan kun je kijken of je in aanmerking komt voor een WW-uitkering. Hier vind je meer over de voorwaarden.

    Ik wens je een mooie dag verder ☀!

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     
  3. Noralysse

    Noralysse Lid

    16 apr 2019
    5
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt Nelleke voor de duidelijke reactie. Hier ben ik al erg mee geholpen!

    Nu ik dit weet van het zwangerschapsverlof ben ik ook benieuwd naar het ouderschapsverlof. Kan ik dat opnemen na het zwangerschapsverlof of gaan dan alweer de 104 weken van ziektewet in?

    Ik wilde het ouderschapsverlof gebruiken aansluitend op het zwangerschapsverlof, maar weet mijn rechten niet doordat de ziektewet ook speelt.

    Groeten,
    Noralysse
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Namens Nelleke graag gedaan, Noralysse. Na het zwangerschapsverlof bespreek je met jouw werkgever hoe je jouw ouderschapsverlof opneemt. Iedere werknemer heeft recht op ouderschapsverlof. Ouderschapsverlof heeft in principe geen gevolgen voor een eventueel toekomstige WIA-uitkering.

    Voor meer informatie raad ik je aan om naar informatie te zoeken op de website van de rijksoverheid, jouw werkgever of via jouw vakbond. UWV heeft verder geen informatie over ouderschapsverlof namelijk.

    Met vriendelijke groet,

    Marthijn
    UWV Webcareteam
     
  5. Noralysse

    Noralysse Lid

    16 apr 2019
    5
    0
    1
    Vrouw
    Heel erg bedankt Martijn. Als alles goed blijft gaan zal ik dit binnenkort met mijn werkgever/bedrijfsarts opnemen. De WAZO en WIA/WW is me nu al wat duidelijker geworden. Groeten.
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Namens Marthijn, heel graag gedaan Noralysse.

    Ik wens je een fijn weekend toe!

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina