Ik heb een paar weken geleden te horen gekregen dat mijn contract niet wordt verlengd. Ik heb me alvast aangemeld bij het UWV, en ben er recent achtergekomen dat ik zwanger ben. Nu heb ik de laatste weken heel erg last van mijn rug. Ik heb er zelfs aan gedacht om me ziek te melden daarvoor, want het is echt niet te doen soms. Ik vroeg me alleen af: als ik me nu ziekmeld en dus mijn laatste werkdag ziek ben, moet ik m dan aanmelden voor WW of voor WAO??
Beste bolkje, Je wilt weten of je jezelf moet aanmelden voor de WW of WAO wanneer je nog altijd ziek bent na je laatste werkdag. Voor het overzicht heb ik de verschillende uitkeringen onderverdeeld in kopjes. WW Een van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering is dat je beschikbaar moet zijn voor betaald werk. Wanneer je ziek bent op de laatste dag van je arbeidsovereenkomst (en dus ziek uit dienst gaat), ben je niet beschikbaar voor betaald werk. Je werkgever is verplicht je op de laatste dag van je arbeidsovereenkomst ziek uit dienst te melden bij UWV. UWV neemt de Zieketwet-aanvraag vervolgens in behandeling en binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag ontvang je een beslissing. Je geeft aan, dat je je hebt aangemeld bij UWV. Bedoel je dat je jezelf hebt ingeschreven als werkzoekende en/of de WW-aanvraag hebt ingediend? Ben je ziek op je eerste werkloosheidsdag? Neem dan contact op met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Geef door dat je niet beschikbaar bent voor betaald werk en de WW-aanvraag wilt laten intrekken. ZW Je schrijft last te hebben van je rug. Kun je je werkzaamheden niet meer uitvoeren vanwege klachten, meld jezelf dan ziek bij je werkgever. Hebben deze klachten te maken met je zwangerschap? Je werkgever kan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. Heb je recht op de uitkering, dan maakt UWV meestal de uitkering over aan je werkgever die de uitkering verrekent met je loon. Je geeft aan een paar weken geleden al gehoord te hebben dat je contract niet wordt verlengd. Ik weet niet wat je opzegtermijn is. Word je op zeer korte termijn ontslagen? Overleg dan met de werkgever of je wellicht de Ziektewet-uitkering rechtstreeks door UWV op jouw rekening overgemaakt kan krijgen. WAO Ook wil je weten of je je wellicht moet aanmelden voor de WAO. Ontvang je een WAO uitkering en is deze stopgezet? Als je minder kunt werken, omdat het slechter met je gezondheid gaat kun je (weer) een WAO-uitkering ontvangen. Gebruik hiervoor het formulier Melden van verslechterde gezondheid. Heb je nooit eerder een WAO-uitkering ontvangen, dan heb je misschien recht op een WIA-uitkering. De WIA is in de plaats gekomen van de WAO. De WIA ontvang je na 104 weken ziekte en wanneer je minder dan 65% van je oude loon kunt verdienen. Actuele informatie over ziek uit dienst gaan vind je hier en over de WAO hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare