Goedemiddag, Zojuist kom ik terug van een bijeenkomst waarbij wij slecht nieuws te horen hebben gekregen. De tijdelijke contracten worden niet verlengd. Dit betekend dat ik per 1 juni geen baan meer heb. Mijn verlof zou normaal ingaan(uitgaande van 4 weken verlof vooraf) op 1 juli. Ik ben 1 augustus uitgerekend. Een andere baan zoeken heeft voor mij geen zin, ze nemen je toch niet aan. wie gaat in dit geval mijn verlof aanvragen? Doet mijn werkgever dit nog of moet ik dit zelf doen via het uwv? En wat gebeurd er met de maand dat ik geen inkomen heb, moet daarvoor ww worden aangevraagd, en zo ja hoelang van te voren? Ik neem aan dat het dan wel de 100% is van mijn loon en niet van de ww? Ook ben ik erg benieuwd wat er gebeurd mocht ik tijdens mijn verlof ziek worden. Normaal niets natuurlijk, je word gewoon doorbetaald van je verlof. Maar wat als je erna nog ziek zou zijn? Of als je na de bevalling ziek word? Hoe zit dit dan met een ziektewetuitkering? Heb je daar recht op aangezien ik geen werkgever meer heb? Ik hoop natuurlijk een andere baan te hebben tegen die tijd. Maar zekerheden heb je niet, dus ook niet of ik evt tijdens of na mijn verlof ziek word. Wat als dit gebeurd? Graag zou ik willen weten hoe dit dan in zijn werk gaat en of ik er dus gewoon recht op zou hebben. Alvast bedankt.
Beste Star87, Wat jammer dat jouw contract niet verlengd gaat worden. Je wilt graag weten wat jouw mogelijkheden zijn. Je vraagt 2 weken voor jouw laatste werkdag de WW-uitkering aan via werk.nl. Zodra de WW-uitkering begint (op 1 juni) kun je het zwangerschapsverlof aanvragen via Mijn UWV > Aanvragen > WW-uitkering en Zwanger. Je zal tijdens de WW-uitkering wel moeten solliciteren. Als je ziek wordt voor het verlof dan kun jij je ziek melden via Mijn UWV > Doorgeven en Wijzigen. Op 1 juli zal het zwangerschapsverlof ingaan, de WW-uitkering wordt dan gestopt. Ben je na het verlof nog ziek? Dan kun je de dag na het verlof een ziekmelding doorgeven via Mijn UWV > Doorgeven en Wijzigen. Ben je na het verlof niet ziek, dan kun je 2 weken voor het einde van het verlof de WW-uitkering opnieuw aanvragen via werk.nl. Dit kun je ook doen zodra je weer beter bent (in het geval dat je na het verlof wel ziek was). Je hebt dus vanuit de WW-uitkering gewoon recht op een Zwangerschapsverlof en Ziektewetuitkering. De hoogte van het Zwangerschapsverlof is 100% van jouw dagloon. Hierdoor krijg je tijdens het verlof meer dan in de WW-uitkering. Klik hier voor meer informatie op uwv.nl Met vriendelijke groet, Jeroen UWV WebcareTeam
Bedankt voor de snelle reactie. Graag ter verduidelijking heb ik nog wat vragen hierover. Is het verplicht om de ww aan te vragen voor die 2 weken? Zo niet, kan dan meteen per 1 juni de wazo worden aangevraagd of moet dit echt aansluitend zijn van werk naar ww naar wazo? Mijn contract loopt zoals gezegd dus af op 1 juni. Dit was een halfjaarcontract. Daarvoor heb ik bij een andere baas gewerkt. Zoals ik al heb gelezen telt voor de wazo alleen je laatste werkgever. Hoe word dit nu berekend aangezien dit geen jaar is geweest? Ik maak even een voorbeeld zodat ik het begrijp: Half jaar gewerk, contract word niet verlengd. Per maand verdiend iemand 600,00 netto. Je werkt 15 u per week verdeeld over 5 dagen. Klopt het dan dat je ook gewoon de volle 100% recht hebt op het bedrag van die 600 euro? Dus dat ze ipv alles delen door een jaar dat halfjaar pakken en je in salaris niet achteruit gaat? Dit is niet echt ergens terug te vinden. Het maakt mij verder niet uit hoe de berekeningen gaan, maar of je dan dus elke maand hetzelfde betaald krijgt als tijdens je werk, ongeacht of je nu een halfjaar of jaarcontract hebt gehad. Ben hier enorm benieuwd naar. En ookal ga je van te voren even de ww in, pakken ze dan 100% van de 75/70% van je ww of bedoelen ze dan echt de volle 100% toen je nog werkte? Er word idd gezegd 100% van het dagloon maar mij is niet duidelijk of het dan gaat on het dagloon tijdens je werk of het dagloon dat je krijgt tijdens je ww. Alvast bedankt.
Hallo Star87, Nee het is niet verplicht om de WW-uitkering aan te vragen. Je geeft aan dat je op 1 augustus 2017 bent uitgerekend. Het verlof kan dan ingaan tussen 21 juni 2017 en 05 juli 2015. Als je er voor kiest om geen WW-uitkering aan te vragen, houd er dan rekening mee dat je de periode tussen werk en verlof geen uitkering krijgt. Hoe berekenen wij de hoogte van de WAZO vanuit de WW-uitkering. Het dagloon van de WW-uitkering wordt berekend over de periode van één jaar. Alle bedragen worden dan bij elkaar opgeteld en gedeeld door 261. De uitkomst is jouw dagloon en voor de WW-uitkering krijg je hier 70% van betaald(de eerste 2 maanden 75%). Als je niet alle maanden loon hebt ontvangen dan tellen de maanden waarin je geen loon hebt ontvangen niet mee voor de berekening. Het totaal wordt dan gedeeld door het aantal werkdagen van de maanden dat je wel loon hebt ontvangen. Ga je vanuit de WW-uitkering over naar de WAZO dan zal het dagloon worden overgenomen en krijg je die voor 100% uitbetaald. Hoe berekenen wij de hoogte van de WAZO bij een werkgever. Start de WAZO direct vanuit een dienstverband of na een dienstverband. Dan baseren wij het dagloon op het SV-loon dat je verdiende in jouw laatste dienstverband. Wij kijken dan naar de periode van éen jaar, alle bedragen worden dan bij elkaar opgeteld en gedeeld door 261. Werk je minder dan éen jaar bij de werkgever dan delen wij het SV-loon door het aantal dagloon dagen vanaf het begin van jouw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Het dagloon krijg je dan voor 100% uitbetaald. Wat is de referteperiode. De periode van één jaar eindigt op de laatste dag van de op één na laatste volledige maand of op de één na laatste volledige vierwekenperiode voordat je werkloos werd. Er is dus altijd één volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt. Met vriendelijk groet, Jeroen UWV WebcareTeam
Betekend dit dat er 2 totaal verschillende berekeningen uit kunnen komen? Eentje met een uitkomst waarvan ik eerst ongeveer een maand de ww in ga en de ander waarvan ik niet de ww in zou gaan en wazo zou aan laten vragen via mijn werkgever(dit omdat ze een nawerking heeft van 10 weken) Als ik namelijk eerst ww aanvraag en voor deze berekening word het hele jaar genomen heb ik denk ik gemiddeld meer verdiend dan dat er een berekening word gemaakt op alleen de wazo zonder van te voren ww waarin ze dus alleen het halfjaar pakken. Of zie ik het verkeerd en zullen de uitkomsten gelijk zijn en dus de hoogte van mijn wazo ook? Als de verschillen er wel degelijk zijn vraag ik me af waar ik beter aan zal doen. Ik blijf het toch een ingewikkeld dingetje vinden dit..
Beste Star87, Het klopt inderdaad dat er 2 verschillende uitkomsten mogelijk zijn. Je zult zelf moeten beoordelen wat voor jou het voordeligste is. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV WebcareTeam
Bedankt. Hoe kan ik dit berekenen op beide manieren? Of is er iemand die dit kan doen? Is natuurlijk niet even gedaan als je dit nooit doet en wil geen dief zijn van mn eigen portomornee. En geld dit ook als mijn werkgever alsnog voor mij wazo aanvraagt ongeacht ik nou wel of geen ww aanvraag van te voren of moet ik dan de wazo ook zelf aanvragen? Of staat het aanvragen door werkgever hierbuiten en zal het verschil alleen afhangen of ik wel of geen ww aanvraag vooraf?
Hallo Star87, De hoogte van het dagloon wordt bij de aanvraag van de uitkering berekend dit kunnen wij niet van te voren doen. Klik hier voor de berekening van de WW-uitkering Klik hier voor de berekening van de WAZO Als je eerst een WW-uitkering aanvraagt dan vraag je zelf het verlof aan via Mijn UWV. Wil je niet eerst een WW-uitkering dan kan de werkgever hem aanvragen. Doet de werkgever dat niet dan kun je telefonisch een aanvraag indienen via onze klantenservice. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV WebcareTeam
Bedankt voor de uitleg, ik zal dan zelf toch eerst even de berekening maken. Nog wel 1 vraagje, ookal vraagt mijn werkgever verlof voor mij aan, kan ik dan zelf wel alsnog die ene maand ww aanvragen?
Hallo Star87, Als je wel een WW-uitkering gaat aanvragen dan hoeft de werkgever geen verlof aan te vragen. Dit moet je zelf doen via Mijn UWV. Doe je dit niet dan is de WW-uitkering niet op de hoogte van het verlof. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV WebcareTeam