Ziektewet, zwanger, contract wordt niet verlengd

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ape, 10 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ape

Ape Lid

11 okt 2011
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben inmiddels 20 weken zwanger en zit nu al een paar maanden thuis, lang verhaal, maar het risico op complicaties als ik weer ga werken is te groot.

Ik ontvang nu dus inkomen uit de ziektewet.

Nu loopt het contract bij m'n werkgever eind december af en het contract wordt niet verlengd.

Nu heb ik 3 vragen:
    * Moet de werkgever mij 'overdragen' aan het UWV of moet ik dat zelf doen?
    * Wordt de ziektewet doorbetaald tot aan de bevalling?
    * Hoe zit het met de maanden na de bevalling? Gaat dan de ww gelijk in of krijg ik de eerste maanden nog ziektewet?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hi Ape,
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je zit nu in de Ziektewet en binnenkort loopt je contract af, dat niet verlengd wordt. Je hebt nu een paar vragen over de betaling en vervolg van je uitkering.

Als je nu in de Ziektewet zit, dan meldt je werkgever je op de laatste werkdag van je contract, ziek uit dienst. Wij gaan de betaling van de Ziektewet dan overmaken naar jouzelf.

Vanaf de 30e week kun je de WAZO (de zwangerschap-en bevallingsuitkering) aanvragen.
    De WAZO gaat in tussen 6 en 4 weken voor de dag na je uitgerekende datum.
    De aanvraag moet 4 tot 2 weken voor de eerste verlofdag binnen zijn. Als je al in de Ziektewet zit, dan gaat jouw WAZO in vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum. Zie hier voor meer informatie. Ik ben zwanger en heb een uitkering - UWV - Voor Particulieren
    Om in aanmerking te kunnen komen voor de WAZO dien je deze zelf aan te vragen. Hiervoor neem je telefonisch contact met ons op.

De WAZO duurt minimaal 16 weken.
    Als je WAZO uitkering beëindigd is en je kunt direct aan het werk, dan kun je direct een WW uitkering aanvragen.
    Als je WAZO uitkering beëindigd is en je bent nog ziek, dan laat je ons dit weer weten. Wanneer je weer hersteld bent, kun je dan een WW uitkering aanvragen. Deze gaat in vanaf het moment dat je weer arbeidsgeschikt bent verklaard

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

Deel Deze Pagina