Ziektewet

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Esthers, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Ik zit vanaf dinsdag in de ziektewet.Omdat ik nu al harde buiken heb.De verloskundige heeft me geadviseerd om vervangend werk te gaam doen maar ik heb geen idee wat.Want ik krijg al een harde buik van een bespreking van 1,5 uur.
    Dus eigenlijk weet ik zelf nog niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan.Ik wil best gaan werken maar ik zie me echt nog geen dienst op de groep draaien(werk in de zorg)Thuis gaan de harde buiken gewoon door maar het scheelt dat ik dan beter naar mijn eigen lichaam kan luisteren en kan gaan liggen mocht ik het willen.
    Dus volgens de vk kan ik best wel werken maar dan moet ik vervangend werk gaan zoeken.Tja eigenlijk weet ik zelf niet zo goed wat.Want ik krijg dus al snel een harde buik.Is het dus nu zo dat ik helemaal geen harde buiken mag hebben of kan ik best aan het werk met een harde buik?

2. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

in de zorg vind ik het ook moeilijk om vervangend werk te doen (werk zelf ook in de zorg)

wat ik deed was sochtends in de zorg max 6 uurtjes en daarnaast 2 uurtjes administratief werk
    maar al gauw kreeg ik dus ook harde buiken en boedverlies daarbij
    dus zit sinds 4 weken volledig thuis
    ik heb vanavond ook al weer 3 harde buiken gehad terwijl ik gewoon op de bank lig

mijn advies overleg met je leidinggevende wat hij je voor vervangend werk kan bieden en laat je inzet zien dat je het wel wil proberen maak goeie afspraken
    als het niet gaat gaat het niet

3. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Bloedverlies heb ik gelukkig ook nog niet gehad.Maar ik heb meteen nadat ik melde dat ik zwanger was al vervangend werk gekregen.Omdat ik met agressie werkte,nu werk ik dus op een andere locatie met een andere manager.En ik vind het heel moeilijk omdaar juist iets te vinden wat ik kan doen..Omdat ik de clienten daar niet zo heel goed ken.Ik hoef gelukkig geen mensen te wassen maar dat zou ik ook niet trekken want ik heb zelf al moeite met mijn eigen dochter!
    Ik heb al via de mailcontact met mijn vorige maneger overlegt en zij zegt dat we het nog even moeten afwachten hoe ik me voel.
    Maar tja ik vind het ergens belachelijk dat je toch weer moet proberen om te gaan werken omdat je daar dus kans hebt op bloedverlies te krijgen! Bij mijn vorige zwangerschap had ik met 35 weken weeen maar ze is uiteindelijk geboren netjes met 37 weken heb daarvoor wel in het ziekenhuis moeten liggen.
    Het is echt niet zo dat ik niet wil werken want ik maak me heel graag nuttig! Maar ik ben zo bang op een vroeggeboorte?
    Wie vertelde jouw dat je moest stoppen met werken?Mijn verloskundige zegt namelijk dat ik best kan werken en dat de baby hier geen last van zou hebben?(hopelijk is dat zo?)

4. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Ik had ook veel last van harde buiken. Ik ben met 24 weken van 8 naar 6 uur gegaan, maar zonder resultaat. Toen vond de verloskundige dat ik óf administratief werk moest gaan doen óf stoppen met werken. Mijn werk vond dat ik lekker thuis mocht gaan zitten, maar ik zag dat zelf niet zo zitten. Toen heb ik een paar dagen administratief werk gedaan (telefoontjes opnemen, voorlichtingsgesprekken etc.), maar ik liep alsnog de hele dag met een keiharde buik rond. Met 28 weken ben ik toen volledig gestopt met werken.

Je mag wel wat harde buiken hebben, maar niet te veel, ze mogen ook niet te lang aanhouden of pijn doen.

Je kan het beste met je leidinggevende bespreken welke werkzaamheden je kan gaan doen. Vaak komt het neer op administratief werk, gesprekken voeren en protocollen en folders enzo bijwerken.

Luister goed naar je lichaam, dat is echt belangrijk! Succes!

5. Trotsemama1

ik moest stoppen met werken eerst vanwege me harde buiken (vk vond dat verstandig) ik moest eerst even kijken of me harde buiken daarvan wegtrokken
    maar in die week die daarop volgde kreeg ik dus bloedverlies en mocht toen helemaal niet meer werken van me vk

en vanaf toen had ik elke week wel een keer bloedverlies !
    en toen moest ik van de gyn(werd toen overgedragen aan de gyneacoloog vanwege me bloedverlies)ook volledig rust houden
    nou lukt dat niet altijd omdat ik nog een dreumes heb rond lopen

maar iedergeval mocht ik en van me Vk niet werken en ook niet van me Gyn

gewoon aankaarten dat je de harde buiken blijft houden ookal hou je rustig en bespreek gewoon je angsten
    ik zei ook tegen mijn Vk dat ik nu een klein beetje bloedverlies heb en dat ik bang was als ik weer ging werken dat het meer bloedverlies zou krijgen en ze snapte dat

6. Trotsemama1

je moet inzet tonen anders kunnen ze je ziektewetuitkering weigeren

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Belachelijk dat je weer moet proberen te werken? Wow...
    Ik vind dat je altijd moet proberen om te werken. Je werkgever moet samen met jou kijken naar passend aangepast werk. Als dat er niet is, okay dan houdt het op maar om maar direct thuis te gaan zitten. Nee, dat vind ik echt te kort door de bocht. Al werk je maar een paar uurtjes per dag. Je krijgt er wel voor betaald!
    Natuurlijk staat uiteindelijk je gezondheid boven aan maar het echt proberen misstaat niemand!

8. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Nou wat ik bedoel is... (niet goed geformuleerd)dat ze je toch een risico geven om ondanks de harde buik door te gaan werken.Ik zou dus echt in paniek raken van een bloeding.Je kent je lichaam het allerbeste.En om dan meteen 6 uur te gaan werken en dan doe je ook nog eens niet meteen het ligste werk wat er is..
    Ik persoonlijk als maneger zou eerste iemand echt een paar uurtjes te laten werken zodat je zelf snel aan de bel kan trekken.Stel dat ik 6 uur zou gaan werken en ik zou halverwege de twee uur me niet goed voelen dan zou ik lang niet zo snel naar huis gaan omdat ik me dan een ander met mijn werk zou opzadelen.zo is het bij ons zo dat er maar 1 zorgkundige is dus kan ik na 2 uur werken niet meer dan heb ik echt een probleem want dan zitten er 16 clienten zonder toezicht...Dus dan maak je die 6 uur al snel af.

Tuurlijk wil ik gaan werken echt wel, maar ik denk dan al wel gauw van wat als ik nou niet meer kan en toch verder moet...

9. Trotsemama1

esther ik begrijp wat je bedoelt hoor
    ik werd ook nooit overgepland dus als ik het echt niet meer trok voelde ik me dus bezwaard om dat te zeggen en heb dat dus ook niet gedaan toen
    en van het bloedverlies ik had er al kans op omdat ik het in me vorige zwangerschap ook heb gehad en me dochter nu hardstikke gezond is en nu gaat het dus met me kindje ook nog steeds goed
    alleen zijn ze dus bang met bloedverlies voor vroeggeboorte
    vandaar dat ik niet meer mag werken
    zelfs niet van de bedrijfsarts

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap het advies van je vk niet zo goed, maar zij weet natuurlijk meer van jouw specifieke situatie dan ik.
    In mijn eerste zwangerschap kreeg ik harde buiken vanaf week 18, bij de tweede nog eerder. Ik heb er nog geen uur minder om gewerkt, dat vond ik niet nodig en de vk ook niet.

Maar goed, zo op afstand en zonder ervoor geleerd te hebben kan ik je hier niet goed over adviseren. Zelf heb ik harde buiken nooit een reden gevonden om niet meer te werken (hooguit om wat langzamer te bewegen).

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.252
    6.138
    113
    Ik geloof dat je best iets van 10 harde buiken per dag mag hebben hoor. Zolang de harde buiken niet pijnlijk zjn, mogen ze best.
    Ik heb ook al sinds 14 weken last van harde buiken en als het vervelend wordt, ga ik achter de computer zitten om wat administratief werk te doen. En anders sleutel ik gewoon lekker verder aan rolstoelen :D.
    Maar heb je nou wel of geen bloedverlies? Als je wel bloedverlies hebt, dan is het een ander verhaal, maar met harde buiken alleen kan ik me voorstellen dat je vk zegt dat het niet nodig is te stoppen.
    Maar goed, ken natuurlijk je verdere medische situatie niet, dus het kan zijn dat ik verkeerd zit..
    Ik denk dat je met je manager om de tafel moet gaan zitten om alternatieven te bedenken. Misschien kan je wel koffie schenken, praatje maken, dingen die weinig intensief zijn. Ik weet natuurlijk niet wat er mogelijk is, maar om maar te stoppen met werken, nee, zou mijn keus niet zijn. Je moet nog ff tot je verlof!

Deel Deze Pagina