Hallo allemaal, Een vraagje. Mijn vrouw heeft nu een WW uitkering, deze is 4 weken geleden ingegaan aansluitend aan de WAZO. Ze is nu weer ziek geworden naar aanleiding van de bevalling. Langs huisarts geweest etc. Ook de werkcoach heeft aangegeven dat ze ziek gemeld moest worden. Keurig gebeld met UWV, maar nu hanteren ze de regel dat de eerste 13 weken doorbetaald wordt vanuit de WW. Echter; op de site van het UWV staat Ik heb een WW-uitkering Heeft u een WW-uitkering en bent u door uw zwangerschap of bevalling ziek geworden? Dan moet u zich uiterlijk op de tweede ziektedag ziekmelden bij UWV Telefoon Werknemers. In plaats van een WW-uitkering ontvangt u dan een Ziektewet-uitkering. Casus: waarom gaat mijn vrouw niet de ziektewet in? In bovenstaande zin staat nergens dat de ziekte vanuit de zwangerschap aansluitend aan het verlof moet zijn. Ook de werkcoach van het UWV heeft aangegeven dat ze de ziektewet in moet. Wat moeten wij nu doen? Groet, Jort
Beste Jortjansen, Jullie hoeven nu niets te doen. UWV neemt naar aanleiding van de ziekmelding contact op met je vrouw. Zij zal een oproep ontvangen om op het spreekuur te komen van de verzekeringsarts. Deze arts beoordeelt of haar ziekte het gevolg is van de bevalling. Als de verzekeringsarts vaststelt dat zij ziek is ten gevolge van de bevalling ontvangt zij een Ziektewet-uitkering. Heeft de ziekte een andere oorzaak? Dan ontvangt zij de eerste 13 weken van haar ziekteperiode de WW-uitkering als zij recht heeft op WW. Als zij langer ziek is wordt het WW-recht afgesloten en heeft zij meestal recht op een Ziektewet-uitkering. Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/fERULm Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare