Hoi, Even een vraagje: wetem jullie wie er bepaalt of je ziek bent of niet? Mijn werkgever is nu van mening dat zij en ik dat samen bepalen en dat de bedrijfsarts slechts een adviserende rol heeft. Wij zouden dus (samen? Maar ik vrees dat mijn leidinggevende het laatste woord wil hebben) moeten beslissen of het ziekteverlof, bijzonder verlof, vakantie of gewoon werken wordt. Hoe is dit wettelijk geregeld? ( zij beroept zich op wet poortwachter) Ik ben overigens niet zwanger. Mvg, taliaa
Beste Taliaa, Je wilt weten wie er bepaalt of je ziek bent. Vaak meldt een werknemer zich ziek op advies van een behandelende arts. Je kunt dan door je ziektebeeld je eigen werk voor een deel of helemaal niet meer uitvoeren. In de Wet verbetering poortwachter is vastgelegd hoe jij en je werkgever dan de re-integratie moeten starten. UWV speelt hierin alleen een rol als er een verschil van mening tussen de partijen bestaat. Bij een verschil van mening kan er een deskundigen oordeel bij UWV aangevraagd worden door werkgever of werknemer. Op het arboportaal kun je meer informatie vinden over de verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts. Wil je advies over je persoonlijke situatie? Neem dan contact op met een vakbond, het juridisch loket of je rechtsbijstand. Actuele informatie over de Wet verbetering poortwachter vind je hier. Ik wens je veel succes bij je re-integratie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare