Goede middag, Ik heb 2 banen op dit moment, een vast contract op een kantoor (minimaal 20-uur / week contract) en een 0-uren contract met een andere werkgever. Voor deze 0-uren contract werk ik thuis, meestal van 4 tot 8 uur elke week. Ik ben nu 35 weken zwanger. Ik heb al een zwangerschap en bevallingsuitkering bij de UWV door mijn eerste werkgever aangevraagd. Mijn zwangerschapsverlof gaat in een paar dagen starten. Maar voor de 0-uren contract heb ik geen zwangerschapsverlof of uitkering aangevraagd. Ik kan thuis werken en ik wil deze contract bewaren. Mijn werkgever heeft me nodig en 16 weken zwangerschap en bevallingsverlof is te lang te wachten. Dus ik ga werken voor deze werkgever tijdens mijn verlof. Volgens mij is deze situatie geen probleem en legaal. Maar ik wil zeker maken dat de UWV gaat ook akkoord. Met vriendelijke groet Charlotte
Beste Charlotte, Je hoeft geen gebruik te maken de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO), maar je hebt er wel recht op. Als je er toch gebruik van maakt, krijg je 16 weken lang een gemiddelde van je loon bij deze werkgever uitgekeerd. Tijdens het verlof kun je door blijven werken, als je dat wilt. Dit heeft geen invloed op de uitkering. Ik wil je er wel op wijzen dat je van de Arbeidstijdenwet niet mag werken in de periode van vier weken voor je uitgerekende datum tot zes weken na je bevalling. Meer informatie over de Arbeidstijdenwet vind je in deze brochure van de Rijksoverheid. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor uw antwoord. Ik ben niet zeker dat ik begrijp goed. Is het toch niet legaal dat ik werk tijdens mijn verlof voor mijn 0-uren contract?10 weken is erg lang. Het maakt dus geen zin dat ik vraag niet een uitkering aan, toch ? Ik ben nu 35 weken zwanger. Is het te laat om een uitkering aantevragen? Mvg Charlotte
Beste Charlotte, Het is je niet helemaal duidelijk wat Robert bedoeld met zijn antwoord. Ik zal het voor je proberen toe te lichten. - Je kan en mag ook voor het 0-uren contract een zwangerschaps-uitkering aanvragen. - Je mag tijdens deze uitkering door werken, dit heeft geen invloed op de uitkering. - Maar je mag volgens de Arbeidstijdenwet niet werken vanaf 4 weken voor en tot 6 weken na je bevalling. - Deze beperking geldt ook als je geen uitkering voor dit dienstverband ontvangt/aanvraagt. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare