Goedemiddag, in Juni/juli ben ik rond de 26 wrken de ziektewet ingegaan ivm erge rugklachten. in september 1 dag voor mijn verlof is mijn contract niet verlengt. in Oktober is ons zoontje geboren met een erg heftige start, 6 dagen op de intensive care en daarna nog 2 weken in een ander zh. Dit is erg zwaar voor mij geweest. Dit heb ik besproken met en uwv arts. Ze zei dat ik het rustig aan moest doen en als ik wat leuks kwa werk tegen kwam voor 1 of 2 dagen dit gewoon zou kunnen proberen. nu heb ik iets leuks gevonden waar ik een 0-uren contract kan krijgen en maximaal 10 uur in de week kan werken. maar dit betekend dat ik niet genoeg verdien om rond te komen. zou ik dan een aanvullende ww oid aan kunnen vragen? ik krijg nu ziektewet maar dit is al erg krap... helpt! mvg
Beste unbelievablee, Ik kan me voorstellen dat het een zware tijd voor je is geweest. Gaat het inmiddels goed met je zoon? En gefeliciteerd nog natuurlijk. De arts van UWV heeft aangegeven dat je rustig aan moet doen en dat je het eventueel weer langzaam aan zou kunnen proberen. Je hebt nu de mogelijkheid om te gaan werken op basis van een 0-uren contract en je vraagt je af of je een aanvullende uitkering kunt krijgen. Er zijn twee mogelijkheden: 1. Je gaat (gedeeltelijk) aan het werk vanuit de Ziektewet. In dit geval ben je nog niet volledig hersteld. Vanuit de ziektewet zal je dan verder re-integreren totdat je volledig hersteld bent. Is dit bij jou het geval, dan kan je dit aangeven op het formulier wijziging doorgeven als je een Ziektewet-uitkering hebt. Je geeft daarna wekelijks het aantal gewerkte uren door. 2. Je bent volledig hersteld. Als je aan de voorwaarden voldoet kan je een WW-uitkering aanvragen. Je kunt dan bij de aanvraag aangeven dat je nu een 0-uren contract hebt. De inkomsten vermeld je maandelijks op het formulier Inkomstenopgave. Actuele informatie over het doorgeven van een wijziging vanuit de Ziektewet vind je hier bit.ly/1OhMMaK en over het aanvragen van een WW-uitkering hier. bit.ly/1qZNJ9r Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Hoi Yvonne, dankje voor je antwoord! ik heb even gebeld met het uwv en ik krijg het idd aanvullend. nu heb ik nog een vraag; word de ww uitkering ook 70% aangevuld? en hoe lang zou ik die kunnen krijgen? en gaat dan van mijn ww maanden af zeg maar? Het bedrijf is net geopend. Er is ook nog geen zicht op meer uren. en kan ik de uren die ik nu wekelijks Door zou moeten geven via Internet doorgeven? Ja met ons zoontje gaat het nu gelukkig super goed! Hij heeft er waarschijnlijk ook niets aan overgehouden! allren ben ik helaas nog niet helemaal mezelf. groetjes
Beste unbelievable, Je hebt vragen over de hoogte en duur van je aanvullende WW-uitkering. Ook wil je weten hoe je gewerkte uren dient door te geven. De antwoorden op je vragen zijn heel makkelijk te vinden op UWV.nl. Ik zou natuurlijk alles kunnen overtypen, maar je ook kunnen verwijzen naar waar je de antwoorden op je vragen kunt vinden. Voor de hoogte van de WW-uitkering en de berekening van het dagloon kijk je hier. Ga je werken tijdens WW? Dan word je aangevuld als je minder verdient dan 87,5% van je bruto WW-maandloon. Hier zie je een rekenvoorbeeld. Waar het dan op neerkomt is dat, en het lijkt me sterkt als dit niet voor jou zou gelden, je de eerste 2 maanden 25% van elke verdiende euro zelf mag houden en vanaf de 3e maand 30%. Je gaat er dus altijd op vooruit als je naast je WW-uitkering werkt. Je geeft je inkomsten door met het formulier inkomstenopgave. Je geeft dus niet de uren, maar je SV-loon door. Dit doe je inderdaad via internet op UWV.nl en dan log je in bij MijnUWV. Bekijk ook even de filmpjes. Deze geven een goed overzicht van wat je moet doorgeven en op welke manier. Zolang je aangevuld wordt, blijf je je uitkeringsduur opsnoepen. Heb je eenmaal de maximale uitkeringsduur bereikt? En zit je met je inkomen onder het sociaal minimum dat voor jouw situatie geldt? Dan zou je mogelijk aanspraak kunnen maken op een (aanvullende) bijstandsuitkering. Deze wordt verstrekt door de gemeente en vraag je aan op Werk.nl. Ik vraag me trouwens wel af waarom je informeert naar de WW, als je nog altijd in de Ziektewet zit. Of meld je jezelf beter op het moment dat je gaat beginnen? Als dat het geval is, dan geldt bovenstaande. Als dat niet het geval is hoor ik het graag van je. Ik ben blij dat het met je zoontje nu supergoed gaat! Ik wens jou heel veel beterschap toe. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare
Super bedankt voor je antwoord! Nee ik maar me zorgen over mijn inkomen als ik me weer beter voel. ik kan nog niet meer gaan werken als 1 dag. Ik heb al met het uwv gesproken en ik ben al een beetje gerust gesteld. dankjewel! mvg