Ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Imane33, 12 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imane33

Imane33 Lid

4 mrt 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo,

Tijdens mijn WW had ik recht op een WAZO- uitkering. Omdat ik na de WAZO nog ziek was, belandde ik in de ziektewet. In de zomer kreeg ik ook andere klachten ( deze zijn niet zwangerschapsgerelateerd) en bij mijn bezoek aan de verzekeringsarts heeft hij deze ingezet in een gewone ziektewet, dit was in oktober. Vraag 1:Is hiermee een nieuwe ziekteperiode ingegaan?
    Ik zat absoluut niet lekker in mijn vel, nu heb ik zo mijn ups en downs, waarvan het gevolg was en is, dat ik mijn account op de site van het UWV niet checkte. Ik heb in december op mijn account een brief gehad waarin staat dat mijn ziektewet zal worden gestopt omdat ik dan al 2 jaar in de ziektewet zit. Hier kwam ik gisteren pas achter. Ik verwachtte zo'n brief absoluut niet. Ik ging ervan uit dat ik binnenkort zou worden uitgenodigd voor een bezoek aan de verzekeringsarts. Deze uitnodiging wordt wel altijd naar huis gestuurd of je wordt gebeld. Ik zou dus niks missen. Verder ontving ik regelmatig post zowel thuis als op mijn account.
    Vraag 2: ik ben op basis van mijn oude klachten twee jaar ziek, dus eigenlijk klopt die brief niet. Maar wat kan ik nu doen? Bezwaar indienen kan niet meer omdat die 6 weken verstreken zijn. WIA aanvragen wil ik niet, ik wil herstellen en mijn oude leven, dus ook mijn werk, weer oppakken. Maar hersteld ben ik niet dus kan ik nog niet werken, hoe graag ik ook wil.
    Vraag 3: ik heb nog enkele maanden WW over, kan ik deze nog aanvragen? Of moet ik beter wachten totdat ik hersteld ben?

Normaal controleerde ik regelmatig mijn account van het UWV, maar met deze klachten nam ik zelfs mijn telefoon niet op en checkte ik mijn mail evenmin.

Heel erg bedankt alvast!

Groetjes,

Imane

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Imane,

Jeetje wat een vervelende situatie. de ziektewet wordt als doorlopend gezien als de ziekteoorzaak voor en na het verlof gelijk is. Alleen als er na het verlof een nieuwe ziekteoorzaak is dan telt dit als een nieuwe ziekteperiode.

Ik begrijp dat jouw ziektewet nu is gestopt omdat je de maximale duur hebt bereikt, aangezien je nog niet hersteld bent wil ik je wel adviseren om de WIA-uitkering aan te vragen. Vanuit de WIA kun je dan starten met jouw re-integratie. Het is namelijk niet mogelijk om een WW-uitkering aan te vragen omdat je nog ziek bent.

Het aanvragen van de WIA-uitkering kan online via onze site: Klik hier

Na de aanvraag zul je worden uitgenodigd door een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige, samen beoordelen zij of je recht hebt op de WIA-uitkering.

Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV WebcareTeam

3. Imane33

Imane33 Lid

4 mrt 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie!

Ik heb zojuist contact gehad met het UWV en omdat de ZW op 1 dag werd omgezet, is dit korter dan 4 weken en begint daarmee geen nieuwe periode van 2 jaar... zucht...

Groetjes,

Imane

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Imane,

Fijn dat je toch nog even met ons hebt gebeld. Zijn de vervolgstappen nu duidelijk?

Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV WebcareTeam

5. Imane33

Imane33 Lid

4 mrt 2015
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ja, het is duidelijk. Omdat ik nog steeds ziek ben, moet ik Wia aanvragen. Ik had telefonisch al aangegeven dat ik niets voor een Wia voel, omdat het voor mijn gevoel een stempel op je drukt.
    Is het trouwens handig om aan te geven bij de verzekeringsarts dat ik de Wia slechts nodig heb om te herstellen, dat ik er liever niet een heel jaar aan vast zit?

Bedankt alvast.

Groetjes,
    Imane

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Imane,

Ik ben blij te lezen dat je aan de telefoon meer duidelijkheid hebt gekregen.

De verzekeringsarts (en eventueel arbeidsdeskundige) zal jouw arbeidsongeschiktheid vast gaan stellen. Ook in je herstelperiode kan je WIA krijgen. Hier zal bij de beoordeling rekening mee worden gehouden. Uiteraard kan je dit ook bij de verzekeringsarts aangeven.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina