start ziekteperiode corrigeren

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mamavan2kindjes, 23 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan2kindjes

mamavan2kindjes Nieuw lid

23 okt 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste webcareteam,

Voor mijn zwangerschapsverlof ben ik vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten uitgevallen, daarna met zwangerschapsverlof gegaan. Helaas ben ik aansluitend na mijn zwangerschapsverlof ook uitgevallen vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten, maar met een andere aandoening. En opnieuw ziek gemeld. Op de website van de UWV lees ik dan ook dat de 2e ziekmelding als nieuwe ziekteperiode moet worden gerekend.

"Bent u voor en na uw zwangerschaps- en bevallingsverlof ziek door uw zwangerschap of bevalling, bijvoorbeeld door bekkeninstabiliteit? Dan tellen de ziekteperiodes voor en na het verlof als 2 aparte ziekteperiodes. U heeft dan recht op een nieuwe Ziektewet-uitkering." (zie: Einde verlof - UWV - Voor Particulieren)

Inmiddels heb ik een brief gekregen van het UWV om de WIA aan te vragen, maar gebaseerd op de datum van de eerste ziekmelding (dus voor mijn zwangerschapsverlof). Naar aanleiding van deze aanvraag heeft de bedrijfsarts de documenten opgesteld die nodig zijn om de WIA aan te vragen. Ook hierin staat beschreven dat het om 2 verschillende aandoeningen gaat. Nu heb ik al meerdere malen contact gehad met het UWV om hierover duidelijkheid te krijgen en dit ook gecorrigeerd te krijgen. De medewerkers gaven aan dat indien het 2 verschillende aandoeningen betrof dit inderdaad als nieuwe ziekteperiode gerekend wordt. Alleen is het mij tot op heden niet gelukt om dat de datum te laten corrigeren. Ik heb hierover allerlei verschillende adviezen gekregen. Zelfs werd mij geadviseerd om de brief met info over de WIA aanvraag, maar als niet verzonden te beschouwen.

Na mijn idee moet de datum gecorrigeerd worden naar de datum van na mijn zwangerschapsverlof. En dit dus als nieuwe ziekteperiode gerekend worden. Klopt dit ook? En zo ja, hoe kan ik dit geregeld krijgen. En hier dan ook een bevestiging van krijgen. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mamavan2kindjes,

Om jouw vraag goed en volledig te kunnen beantwoorden, moeten we één en ander voor je navragen. Zodra we een antwoord hebben, komen we er op terug!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mamavan2kindjes,

Excuses dat ons antwoord even op zich heeft laten wachten. Bij deze alsnog:

Je was voor je met zwangerschapsverlof ging al ziek. Na afloop van je verlof ben je weer ziek, maar nu met een andere oorzaak. Bij de Ziektewet gaat de wachttijd van 104 weken opnieuw tellen vanaf de dag dat je weer ziek was ná je zwangerschapsverlof. Toch krijg je vanuit de WIA nu een brief waarin staat dat je een WIA-uitkering moet aanvragen. Logisch dat dit verwarrend is! Ik leg je graag uit hoe dit zit.

De periode waarin je maximaal een Ziektewet-uitkering kan ontvangen, is 104 weken. Dat noemen we de wachttijd. Het klopt dat deze periode in jouw situatie opnieuw ingaat op de dag ná je zwangerschapsverlof.

Bij de WIA werkt het anders. Daar worden de ziekteperiodes voor en na je verlof wél bij elkaar opgeteld voor berekening van de wachttijd. Het is dus belangrijk nu wel een WIA-uitkering aan te vragen.

Als je recht hebt op WIA, dan zal er dus een situatie ontstaan waar Ziektewet en WIA naast elkaar loopt voor de resterende duur van de wachttijd die de Ziektewet aanhoudt. Tijdens deze periode wordt de hoogte van de WIA-uitkering op de Ziektewet-uitkering in mindering gebracht.

Is het hiermee wat duidelijker?

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina