Beste UWV, Ik ben momenteel 9 weken en 1 dag zwanger en heb een 0-urencontract (tijdelijk contract en ik ben bij deze werkgever ongeveer 3 maanden in dienst), maar werk elke week 27 uur. Ik heb de afgelopen 3 weken heel erg veel last van misselijkheid en oververmoeidheid. Ik heb mij al meerdere malen ziekgemeld (ik heb geen loon doorbetaald gekregen van mijn werkgever gezien ik een 0-urencontract heb, zo stelt hij), maar heb de afgelopen week toch geprobeerd elke dag te werken aangezien ik het geld hard nodig heb. Ik merk echter dat dit gewoonweg niet meer gaat. Ik ben verschrikkelijk misselijk de hele dag door en ontzettend moe. Mezelf dwingen om te werken maakt mij alleen meer extra moe, waardoor ik elke dag uitgeput terugkom van werk en een paar uur ga slapen. Ik heb gemerkt dat dit voor mezelf zo niet werkt en heb advies van mijn verloskundige gekregen om het rustig aan te doen gezien de gezondheid van mijzelf en mijn baby vooropstaat. Ik heb op internet gelezen dat ziekte tijdens zwangerschap recht geeft op een ziektewetuitkering zodat ik nog wel loon krijg doorbetaald. Mijn werkgever weigert echter deze voor mij aan te vragen. Het is een koppige man en volgens hem heb ik hier geen recht op, dus hij weigert dit voor mij te doen. Wat kan ik nog doen? Kan ik zelf een ziektewetuitkering aanvragen? Ik zit vandaag wederom ziek thuis, maar krijg niks doorbetaald. Ik zit echt met m'n handen in het haar, want mijn lichaam geeft aan rust te nemen, maar daarnaast kan ik het me niet veroorloven om zonder loon of uitkering thuis te zitten. Ik studeer overigens ook en sta dus ook ingeschreven als student (universiteit), maar heb sinds mijn zwangerschap geen colleges o.i.d. gevolgd (heb een regeling getroffen met mijn studentendecaan). Heeft het feit dat ik student ben invloed op een eventuele ziektewetuitkering? Alvast bedankt.
Ik weet niet hoe ik deze reactie kan wijzigen, maar op deze vraag hoeft niet meer gereageerd te worden! Mijn werkgever wil het nu wel voor mij aanvragen namelijk.
Goedemorgen Juneau, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Je geeft aan dat de werkgever de ziekmelding niet wil aannemen. In dat geval kun je het zelf schriftelijk doen. Geef in de brief aan: - je adres, telefoonnummer en BSN - de reden waarom je jezelf ziek meldt en je werkgever je niet betaalt - het feit dat de ziekte te maken heeft met je zwangerschap. - de eerste ziektedag - indien van toepassing ook de datum van herstel - het rekeningnummer waarop je Ziektewetuitkering gestort moet worden. Stuur ook de volgende bijlagen: - kopie arbeidsovereenkomst - kopie ontslagbrief (indien van toepassing) - kopie legitimatie (ID / paspoort) - alle overige zaken die met de ziekmelding samenhangen. Je vermeldt op iedere bijlage je BSN. Het postadres: UWV, Uitvoering ZW Postbus 57015 1040 CT Amsterdam Het feit dat je student bent heeft geen invloed op je ziektewetuitkering. Als de werkgever de zwangerschaps/bevallingsuitkering ook niet wil aanvragen kun je het beste bellen met UWV Werknemerstelefoon 0900 ? 9294. De collega kan je dan het aanvraagformulier toesturen. Ik wens je een spoedig herstel. Met vriendelijke groet, Peter UWV Webcare Team
O haha, zie dat u toch heeft gereageerd. Toch bedankt voor uw reactie! Mijn werkgever wil nu gelukkig dus wel meewerken, maar mocht dit in de toekomst anders worden dan weet ik in ieder geval dat ik het zelf kan aanvragen. Heel erg bedankt.
Dag Juneau, Heel goed om te horen dat de werkgever de ziekmelding wel wil doen. Ik wens je nogmaals beterschap! Met vriendelijke groet, Peter UWV Webcare Team