Zwanger, contract niet verlengd

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Babytijd, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babytijd

Babytijd Actief lid

14 okt 2014
    104
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

Na twee keer een jaar contract te hebben gehad, moest ik nu een contract van onbepaalde tijd krijgen. Deze heb ik van mijn werkgever niet gekregen. Vanaf 1 augustus 2015 heb ik dus geen baan meer. Ik ben op dit ogenblik 19 weken zwanger. Ik ga mij inschrijven voor een WW-uitkering.
    Ik zit te denken om als ZZP-er te beginnen. Ik heb daarom allerlei zaken opgezocht. Volgens mij heb ik recht op een WW-uitkering van drie maanden, daarna denk ik recht te hebben op een WAZO-uitkering. Als ik als ZZP-er begin heb ik recht op een verminderde WW-Uitkering en daarna een ZEZ uitkering alleen hier heb ik onduidelijkheden in, heb ik wel recht op een ZEZ uitkering als ik net begonnen ben als ZZP-er en zwanger? Zijn hier andere regelingen in of heb ik geen recht op een uitkering of zwangerschapsverlof als ik ZZP-er word. graag informatie en tips wat ik nu het beste kan doen. Is het slimste dat ik nu werk ga zoeken en volgend jaar ZZP-er te worden nadat de kleine er is, of ziet u geen probleem om nu te beginnen.

Alvast bedankt,

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Babytijd,

Je vraagt of je recht hebt op een ZEZ-uitkering als je tijdens je zwangerschap start als zzp’er.

Je geeft aan dat je tijdens je WW-uitkering wilt starten als zzp’er. Ik ga ervan uit dat je dan gebruik wilt maken van de startersregeling waarbij je dan 29% minder WW-uitkering ontvangt. Vanuit deze (lagere) WW-uitkering kun je een aanvraag doen voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).

Daarnaast kun je voor het deel dat je als zzp’er werkt een ZEZ-uitkering aanvragen. Deze uitkering wordt dan berekend over de kortere periode die je als zelfstandige werkt.

Beide zwangerschapsuitkeringen kun je naast elkaar ontvangen.

Actuele informatie over samenloop van beide uitkeringen vind je hier. Het maakt hierbij niet uit of het om een WW-uitkering gaat of loondienst.

Ik wens je veel succes bij je zelfstandige werkzaamheden.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Babytijd

Babytijd Actief lid

14 okt 2014
    104
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Bedankt voor u reactie.

Toch zijn er nog een aantal onduidelijkheden, als je 2 jaar in dienst bent geweest heb je recht op 3 maanden WW-uitkering. 1-8-2015 kom ik zonder werk dus zou augustus, september, oktober recht hebben op ww. Kan mijn ww uitkering daarna meteen doorlopen in een WAZO-uitkering of moet die 4 of 6 weken binnen de WW-uitkering vallen? Ik ben begin december uitgerekend 23 okt is 6 weken voor mijn bevallingsdatum dus dan heb ik nog net WW- uitkering.

Als ik vanaf augustus of september als ZZP-er begin krijg ik nog steeds WW-uitkering maar 29% minder. Dus als ik deze keuze maak heb ik nog steeds recht op een WAZO uitkering begrijp ik dit nu goed? Mijn winst zal nog niet hoog zijn i.v.m. dat ik net ben gestart dus daar zal geen hoge ZEZ uitkering uitkomen. Begrijp ik het zo goed?

Er is mij vertelt dat ik me nu moet inschrijven bij UWV als werkzoekend en een WW-uitkering aanvragen. Zolang ik nog geen ZZP-er ben moet ik me toch inschrijven als werkzoekende? Ook al wil ik beginnen als ZZP-er.

Moet ik nu al meerdere dingen regelen I.V.M. mijn zwangerschap moet dit al worden aangegeven bij UWV?

Mijn excuses voor zoveel vragen maar er komt even veel op me af en heb niemand in me directe omgeving die me kan helpen.

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Babytijd,

Ook op je aanvullende vragen geef ik graag een antwoord.

Allereerst je zwangerschapsuitkering vanuit de WW. Je zwangerschapsuitkering kan tussen de vier en zes weken voor de uitgerekende datum starten. Deze vier tot zes weken hoeven niet tijdens je WW-uitkering te liggen. Je WW-uitkering kan dan dus gelijk doorlopen in een zwangerschapsuitkering.

Ook als je gebruik maakt van de startersregeling, kun je vanuit de WW-uitkering een WAZO-uitkering krijgen.

De hoogte van je ZEZ-uitkering is een gemiddelde van de winst uit je eigen bedrijf. Met een maximum van het bruto wettelijk minimumloon.

Inschrijven als werkzoekende is iets wat je sowieso moet doen om een WW-uitkering te kunnen krijgen. Als je jezelf inschrijft als werkzoekende, kun je via de werkmap vragen stellen aan de adviseur werk. Dit is degene die beslist of je deel kunt nemen aan de startersregeling.

Je vraagt of je dingen moet regelen voor je zwangerschap en wilt weten of je dit aan UWV moet doorgeven. Welke zaken bedoel je hiermee?

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Babytijd

Babytijd Actief lid

14 okt 2014
    104
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor u reactie.

Ik bedoelde of ik het moet doorgeven aan UWV heb hierover al telefonisch contact gehad.

Tot nu zijn al mijn vragen beantwoord bedankt voor u tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina