Wanneer WW aanvragen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Pindakoek, 21 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pindakoek

Pindakoek Fanatiek lid

11 feb 2010
    3.502
    0
    36
    Almere
    Beste UWV,

Sinds 1 november ben ik 2 maanden vrijgesteld van werk, waarna ik op 1 januari ontslagen ben.
    De arbeidsverhouding tussen mij en mijn leidinggevende was niet al te best en hij heeft toen een vaststellingsovereenkomst aangeboden, 2 mnd doorbetaling van loon + 13e maand en vakantiegeld (had een contract voor onbepaalde tijd).Hiertoe heb ik juridisch advies ingewonnen, vanwege het feit dat ik net zwanger was en mijn rechten en plichten. De juridisch adviseur heeft eea aangepast in de overeenkomst waarmee ik wel akkoord ben gegaan..blijven bij deze werkgever heeft geen zin.
    De zaak wordt nu formeel ontbonden door de kantonrechter.

Mijn vraag:
    - wanneer moet ik WW gaan aanvragen? uiteraard ben ik op zoek naar een andere baan en wil helemaal geen WW aanvragen
    - Als ik nu een andere baan vind maar dit onverhoopt niks blijkt te zijn, van mijn kant of kant van werkgever, heb ik daarna nog recht op WW? ik heb van 1998 tot 2011 (behalve 2007) voldaan aan de weken eis zag ik bij jullie in het systeem..dus zou dan ongeveer een jaar lang recht hebben op WW.

Bedankt alvast voor het antwoorden!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pindakoek,

Je wilt weten wanneer je een WW-uitkering aanvragen. Dat kan op z’n vroegst één maand voordat je werkloos wordt. Via de website van het Werkbedrijf kun je digitaal WW aanvragen en je inschrijven als werkzoekende.

Of je na beëindiging van een nieuwe baan recht hebt op WW, hangt af van de reden van beëindiging. Je bent vanuit de WW verplicht passend werk te accepteren. Wanneer je een passende baan hebt, en die beëindigt omdat je het niks vindt, ben je verwijtbaar werkloos. Je krijgt dan geen WW.

Stopt dit dienstverband omdat het contract niet wordt verlengd, of omdat je na de proeftijd geen contract krijgt? Dan heb je wel recht op WW, mits je ook aan de andere voorwaarden voldoet.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Pindakoek

Pindakoek Fanatiek lid

11 feb 2010
    3.502
    0
    36
    Almere
    Bedankt voor het snelle antwoorden!

Stel dat ik bv werk vind in een callcenter voor een aantal uur per week kan dit dan aangevuld worden met de WW?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pindakoek,

Als je een aantal uur per week gaat werken, kan de WW-uitkering aanvullen tot het aantal uren van je WW.

UWV berekent bij de aanvraag van je uitkering voor hoeveel uren je WW krijgt.

Dit noemen we het gemiddelde aantal arbeidsuren (GAA), en dat staat in de schriftelijke beslissing over je WW-recht. Wanneer je gaat werken naast je WW, worden per week de gewerkte uren gekort op je WW.

Voorwaarde is wel dat je minstens 5 uur per week werkloos blijft. Ben je minder dan 5 uur werkloos, dan vult de WW niet aan, maar schuift de einddatum van je WW een week op.

Is je WW-uitkering echter minder dan 10 uren per week, dan wordt het anders berekend. Werk je zoveel dat je minder dan de helft van je GAA werkloos blijft? Dan vult de WW de gewerkte uren aan tot je GAA.

Actuele informatie over de urenaftrek vind je hier.

Wanneer je minstens 52 weken achter elkaar de WW-uitkering ontvangt, dan worden niet de uren maar je inkomsten gekort. Deze regeling heet inkomstenaftrek.

Actuele informatie over inkomstenaftrek vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina