oja hier maak ik hem nooit wakker, hoelaat hij wakker wordt daar word alles voedingen en slaapjes op afgestemd. ik kijk natuurlijk wel wanneer hij moe is.
oh ja.. dat doe ik nu dan weer wel.. anders wordt ze op dr gemak pas om 10 uur wakker ofzo.. Maar dan is dr laatste fles ook weer zo laat.. en dan dr prakkie om 8 uur... Dus ik moet dr wel wakker maken want anders gaat ze die laatste fles ook weer niet eten.. waardoor ze dus in de nacht wakker wordt van de honger. en zo blijven we dan aan de gang.. Mijn meid komt niet voor dr eten... dus dat is af en toe best lastig. En nu dat ik er een beetje een schema op na hou nu ze met vast voedsel aan het rommelen is.. eet ze ook goed nu.
Maar als ze zo wakker wordt en ze wilt eten... dan krijgt ze gewoon eten hoor.. en niet van, nee ff wachten je hoort pas om 12 uur te krijgen....
flouwergirl23, hier worden we altijd rond 8/9 uur wakker, vaker 8 uur dan 9 uur hoor. en 19.00uur is standaard de laatste fles want langer wakker blijven redt hij niet.
oh ja dan kan je idd afwachten... maar Julia slaapt graag uit... en dat werkt dus niet.. vooral nu niet nu de potjes er ergens tussen moeten.. Haha Maar nu had ze gegeten om 8 uur.. kwart voor 10 weer naar bed gedaan.. en nu slaapt ze nog... dus dan lossen we het zo op...
als dat voor haar werkt dan is dat toch goed ze is dan niet meteen zielig hoor haha.. ik vraag mij eigenlijk af hoe de ts het doet met voedingen als alles op verzoek gaat.
Ja dat vraag ik me idd ook af met voeden op verzoek. In mijn geval zou dat echt niet lukken.. raakt ze ondervoed ofzo.. nachten op.. omdat ze dan wel een keer honger hebben.. Meiden die voeden op verzoek.. : hoe doen jullie dat dan? Jullie hebben dan toch geen nacht rust lijkt me.. en hoe doen jullie dat met vast voedsel?
Hier laat ik mijn zoontje ook altijd slapen en hij word wakker wanneer hij wil. Dit is ongeveer zijn 'schema': 09:00 1 broodje (zonder korst) met fles 210 cc 12:00 2 broodjes (zonder korst) met thee 15:00 fruit met sap 18:00 met de pot mee + yoghurt of kwark na en wat water 20:00 fles 210 cc met pap Hij word de ene keer om 08:00 wakker, de andere keer om 09:00 en soms zelfs 10:00. Dan schuift het middageten en fruitmomentje wat op maar de rest blijft hetzelfde. We hebben mazzel met hem, want hij slaapt elke nacht 12 uur. Hij heeft nu alleen soms dat hij snachts even wakker word en honger heeft. Ik geef hem dan ook gewoon een fles en haat het echt om hem te laten huilen. Familie en vrienden zeggen dat vaak als hij overdag huilt, ach laat hem toch is goed voor hem en anders verwen je hem. Maar hij huilt niet zomaar! En meestal als hij snachts huilt is hij ook 'bang' voor iets want hij klamt zich helemaal aan me vast. Zo sneu!
Even een voorbeeld..: Als ik kijk naar mijn meid als ik zou voeden op verzoek, dan zou ze om 10 uur eerste fles krijgen. (180/6) nou, 2 uur dan weer, 6 uur.. en dan weer om 10 uur.. maar om 10 uur slaapt ze als een blok... en dan gaat ze dus echt niet eten! maar dan wordt ze wel ergens in de nacht wakker omdat ze dan honger heeft. Mischien is mijn voorbeeld overdreven hoor.. omdat mijn meid graag uit zou slapen... en hebben jullie kindjes die op normalere tijden wakker worden uit zichzelf...
Onze kindjes hebben we altijd gevoed op verzoek (behalve toen Lisa de sonde had) en dat betekende dus ook wel eens een nachtvoeding, de eerste 4 maanden zelfs 2. Wat is daar mis mee? Ze lagen naast me, dus eruit, aanleggen, drinken en weer terug in bed en slapen. Kostte een kwartiertje en zelf zat of lag ik dan lekker. Maar dat is ook het verschil met borst en flesvoeding, je wil er 's nachts liever niet uit om een fles te maken. Maar als ik om een of andere reden toch flesvoeding had moeten geven, had ik het wel hetzelfde gedaan. Ik wil kindjes niet wakker maken om te eten. Voordeel was bij Lisa met de sonde dus dat dat ook niet hoefde, die sliep gewoon door tijdens de voeding, kwestie van aansluiten en klaar, dus dat liep heel anders. En een fruithap erin moeten plannen met 4 maanden vind ik niet nodig, ze hebben pas vanaf 6 maanden bijvoeding nodig, dus zou het dan eerder lekker laten vallen.
Dat laatste is echt heel herkenbaar.. mijn meid huilt echt zowat nooit. Alleen savonds met inslapen.. (savonds wilt ze echt niet graag slapen.. overdag geen problemen.. ) Maar dan hou ik dr ff vast dan valt ze in slaap en dan leg ik dr neer.. Ik zou het niet kunnen om dr zomaar te laten huilen. Idd ze huilt voor een reden. Ze klampt zich idd ook helemaal aan me vast dan.. Alsof ze ergens bang voor is. Mijn moeder vertelde me dat ik dat vroeger ook had.. bang ook om niet meer wakker te worden s'morgens.. Zou Julia daar onbewust ook last van kunnen hebben al?
Eva heeft trouwens rond 2,5 jaar een fase gehad dat ze soms weleens uitsliep tot 11 uur, dan sloeg ze dus een maaltijd over, maar ze zal die slaap wel nodig hebben gehad denk ik dan en van slapen groeien ze ook
Het is geen verwijt he.... Ieder doet het op zijn eigen manier.. Ik vroeg me het alleen oprecht af hoe dat dan weer in zijn werk gaat. Julia is echt aan bijvoeding toe. Dat merk ik aan haar. Mischien ook omdat ze wat steviger is. Mischien hebben kindjes met borstvoeding minder snel behoefte aan bij voeding dan kindjes met flesvoeding. (heb geen idee, verzin maar wat) En ik merk aan haar dat dit schema goed werkt.. Ook in dr slaap patroon, Ze slaapt minder onrustig. waarom zou ik er dan bewust voor kiezen om mijn nachtrust te verstoren, Als ze het op deze manier goed doet...
TS veroordeelt volgens mij niemand, maar zegt wat ze er zelf van vindt. En is niet altijd een kwestie van goed weten wat je kind wil, sommige dingen worden ook gevoed door onzekerheid en het voor jezelf makkelijker maken. Dat is trouwens niet altijd meteen slecht , maar niet mijn ding. Kunnen mensen ook raar vinden, prima (ik heb er nooit iets aan gedaan om te voorkomen dat Eva 's nachts wakker werd voor een voeding)
Ik snap het geen verwijt is. Eva was even zwaar als jouw dochter nu en echt nog niet toe aan bijvoeding, hoe zie je dat dan? (Maar dat is weer een andere discussie ). Als ze nog honger heeft kan je een extra fles geven toch tot 1 liter, maar volgens mij is dat bij jouw dochter niet het geval. En als het voor jullie zo werkt, prima, dat schreef ik in het stukje na Jou ook (waren tegelijkertijd aan het typen). Denk ook dat de insteek van het topic is dat ouders hun kind laten huilen omdat het nog geen tijd is om te eten of omdat ouders niet weten wat er is en dan maar laten huilen of laten huilen zodat het uiteindelijk wel zal gaan slapen (of om rustig te kunnen eten, gelukkig is dat iets wat iemand op het forum 1 keer heeft gedaan en ook meteen door had dat het geen goed idee was van haar man ). Maar ik geloof best dat er een aantal kindjes wel eens moeten huilen doordat de ouders onzeker zijn.
Ze sliep al met 2 weken door... eerst tot 6 uur.. toen 8 uur.. toen werd het 10 uur.. Sinds 3 weken geleden sliep ze ineens heel onrustig.. steeds wakker worden.. niet van de honger, want eten deed ze niet. ff een aai over dr bolletje en ze sliep weer. soms ging dat wel zo tot 4 keer op een nacht. bijna 2 weken zo aangekeken, en toen met cb overlegd wat het zou kunnen zijn. En nu dat ik een "schema" heb ingesteld met bijvoeding ertussen gaat het weer super. Mischien is het ook gewoon toeval is.. mischien ook niet.. Ik ben ook maar beginnend moeder. Dus ik klooi zo een beetje aan. En tot dusver lijkt het te werken voor dr.. Maar ik laat dr niet zomaar huilen. Soms ontkom je er niet aan, Maar ik vind het niet nodig. Omdat ze nog niet zomaar huilt. Maar ik vind het wel wat anders als ze straks gaat huilen alleen maar om aandacht... Ik vind het niet erg om haar te vermaken, Maar je moet zo nu en dan ook koken en huishouden doen. Dan moet ze maar even dr zelf vermaken. En dat doet ze ook.. ze speelt heerlijk in de box en speelmat, maar als ze een aandachthuiltje zou gaan opzetten straks wanneer ik bezig ben, dan doet ze toch echt maar even dr best...
Heel makkelijk. Je dagindeling aanpassen. Op dit moment (Jasmijn is 7weken) draait "alles" om Jasmijn. Dus wanneer ze slaapt schoonmaken of met mijn andere dochter spelen, boodschappen doen enz. Haar bv geven wanneer ze wakker is en daar omheen afspraken plannen. Het is niet zo moeilijk. En ja, 's nachts ook voeden (1 a 2 keer) so what? Het is niet voor altijd.
Wij hebben ook geen vast schema, als ze honger heeft krijgt ze eten/fles. Op het consultatieburo werdt gezegd dat we de flesjes moeten afbouwen, nou mijn dochter is dol op de fles en vindt diksap niet zo lekker...die paar slokjes op een dag. Dus als ze wil krijgt ze ook nog een fles. ik hou wel het volgende aan zodat ze wel weet wat ze kan verwachten. . als ze wakker wordt dan een flesje en wassen/badje en aankleden . fruithapje . slaapje doen als ze daar behoefte aan heeft. . broodje/fles . slapen als ze daar behoefte aan heeft. . berenkoekje . groentehapje/flesje . slapen Maar de tijden zijn steeds verschillend, soms is ze eerder wakker dan een andere keer en dan, of wil ze overdag meer slapen dan een andere keer.
Lisa werd tot voor kort ook zo'n 2 tot 5 keer per nacht wakker, had ze ook geen honger hoor, dronk dan wel wat (water), maar het hoeft niet altijd met eten te maken te hebben, want dat wordt vaak wel gedacht. Wij hebben nooit wat veranderd en het is vanzelf beter geworden. Ze is nu een paar nachten al niet of maar 1 keer wakker geworden, maar ik weet ook dat dat elk moment weer kan veranderen. Lisa is een kindje dat heel goed zelf kan spelen en met andere kindjes, maar ze heeft ook veel behoefte aan aandacht en knuffelen en wil graag met alles meedoen. Dat gaat allemaal steeds beter, helpen met koken kan nu best goed, meedoen met de meeste dingen ook, maar ze heeft ook echt knuffel-aandacht nodig en vaak is dat ook tijdens het eten en dus ook 's nachts en die aandacht krijgt ze dan ook voor zover dat kan. Ik vind huilen om aandacht eigenlijk even belangrijk als huilen om eten. Soms kan het écht niet, dan moet ze inderdaad even wachten en Lisa zit daardoor ook wel eens brullend in de buggy (als ze niet wil lopen en ik heb de buggy bij me, ga ik haar echt niet optillen tot aan huis). Maar als het even kan geef ik haar de aandacht waar ze om vraagt.
Mijn dochter huilt alleen als we haar in bed leggen en dat zijn huiltjes met tussen-pauzes dus dan weten we dat ze inslaap probeerd te komen dit doet ze namelijk altijd en binnen enkele minuten slaapt ze ook. als ze hysterisch huilt dan halen we haar uit bed omdat we dan weten dat ze nog niet moe is, ik ga zelf ook niet naar bed als ik niet moe ben.