Erwtensoep

Discussie in 'De lounge' gestart door FB1984, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wie heeft hét recept voor lekkere erwtensoep??

Wil het zo graag zelf eens maken

2. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    mijn recept:

hamschijven
    krabbetjes
    spliterwten
    soepgroenten voor snert
    vermicelli
    bouillonblokjes

...........................................................................

hamschijven en krabbetjes koken in 4liter water tijdje opstaan, als vlees zacht is eruit halen, hamschijven in stukjes snijden en de krabbetjes van het bot halen, vlees weer in de pan. bouillonblokjes voor ca 4liter erbij. spliterwten erbij dan zacht doorkoken, denk om de bodem dat het niet aankoekt. soepgroente erbij en vermicelli en vt stukjes rookworst of metworst toevoegen.
    voor hamschijven kun je ook spek gebruiken

zo vinden wij hem het lekkerst, roggebrood erbij waar de hamschijfstukjes of spek op kan

3. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik lees mee.
    Mag je nu wel of niet roeren? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het niet mag?

4. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    ik roer heel voorzichtig maar wel met enig regelmaat anders ben ik bang dat het aankoekt

5. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    O ok. Ik ga het ook eens proberen:)

6. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    je mag wel roeren ik mix t zelfs op t einde
    wil je proeven neem dan steeds een schone lepel, als je dat niet doet word de snert slap.

ik maak m zo
    spliterwten
    2 speklappen
    2 droge worst
    1 rookworst
    2 soepgroente

ik maak het altijd een dag van te voren vind het dan veel lekkerder van smaak.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik doe er ook altijd een stuk of 4 aardappels in kleine blokjes bij, geeft het net een beetje meer 'body'. En ook erg lekker om bij het koken van het vlees een harde wordt te doen, die kruiden gaan lekker mee in de soep.

En het allerlekkerste (maar heel slecht voor de lijn en bijna niet meer te krijgen) is om de bouillon te trekken van een varkensoor, een staart en een varkenspoot. Net zoals oma het vroeger maakte.

8. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    #8 Annabel274, 23 okt 2013
    Laatst bewerkt: 23 okt 2013
    Ik maak het van 1 kilo karbonades (ongekruid!)
    1 kilo (gewassen en nog een wassen en nog eens wassen) spliterwten.

Dit zet ik in 2 apparte pannen op met 2.5 liter water.
    van de erwten steeds maar weer het witte schuim eraf scheppen.
    dan de snert groenten snijden.
    -1 grote winterpeen
    -1 grote knolselserij
    -1 grote prei
    -4 middelgrote aardappels.

Dit snij ik in blokjes. Als de in de erwten pan bijna geen erwt bonken zitten en het vlees gaar is, haal ik het vlees eruit, en doe de bouillon die over blijft in een kan/bak.
    Verdeel de erwten prut over de 2 pannen, de bouillon erbij, groenten eerlijk verdelen.

In de tussentijd snij je het vlees klein
    Als de groenten gaar zijn doe je het vlees erbij en klaar!

de aardappel hoeft er niet persé in, wij vinden erwtensoep pas lekker als de lepel er rechtop in blijft staan.
    Je kan eventueel ook nog 1 of 2 rookworsten erbij doen. Dit doe ik tegelijk met het vlees.

naar smaak peper en zout toevoegen. Ik heb het deze keer niet gedaan, ivm mee eten van de baby, en t smaakte ook gewoon goed!

Edit;
    Juist goed roeren! Als het aankoekt vind ik het niet lekker meer.
    en, als alles helemaal klaar is, zo snel mogelijk terug koelen. T liefst in de sneeuw (haha) maar in een bak met ijswater kan ook! Is heel belangrijk, anders word de soep zuur!

9. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Nodig:
    - Grote soeppan (4 of 5 liter pan gebruik ik)
    - 1 kg spliterwten
    - Hamschijf (iets van 500-700 gram, ligt er een beetje aan hoe groot het bot is wat erin zit en de hoeveelheid vet en of je dat lekker vind of niet)
    - Grote rookworst
    - Grote prei
    - Winterpeen
    - Kleine aardappel
    - 4 runder- of groentebouillonblokjes

Bereiding:
    - Vul de pan met water en leg de hamschijf er in zijn geheel in, breng het samen aan de kook.

- Ondertussen kan je de prei in ringen/halve ringen snijden en de winterpeen in stukjes.
    De aardappel schil en rasp je.
    De rookworst kan je ook al in stukjes snijden.

- Als het water kookt voeg je de bouillonblokjes toe, goed doorroeren en dan kunnen de erwten (even schoonspoelen) erbij.

- Als het water een minuut of 15 kookt haal je de hamschijf eruit en snij je deze in stukken en de stukken gaan de soep weer in.
    Zelf gebruik ik het vet niet, maar m'n oma is er bijvoorbeeld wel gek op.

- Als er wit schuim komt van de hamschijven en/of erwten even met de schuimspaan weghalen.

- Zet de pan op een klein pitje op laag vuur. Nu is het wachten tot de erwten kapot gaan, wel goed opletten en regelmatig blijven doorroeren (ook over de bodem) anders krijg je een plakkaat erwt op de bodem van de pan.

- Als de erwten (bijna allemaal/zo goed als) kapot zijn voeg ik de aardappel toe en roer ik erdoor. En dan de rest van de groentes en de rookworst erbij.

- Nog even door laten koken zodat de groentes ook zacht worden en de erwten verder kapot gaan (en goed blijven roeren)

Als je het een dag laat staan of invriest dan dikt het flink in en is het snert :) Heb je liever wat dunnere soep dan kan je het aanmaken met wat water of bouillon.
    Mijn man eet er het liefste geroosterd brood met kaas bij.

10. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo maak ik het ook altijd, iedereen in mn omgeving vind het heerlijk.
    Ik voeg er dan vaak nog wel een stuk zuurkool spek aan toe. Die ik samen met de hamschijf mee kook.
    Kook wel eens wat extra's en neem het dan mee naar mn werk voor mn collega's die zijn er dol op.
    Ik kook het altijd 1 dag van te voren dan vind ik hem idd het lekkerst.

11. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik had hem zondag zo gemaakt:

Halve kilo gewassen spliterwten, twee karbonaadjes en twee speklapjes 2,5 uur laten koken met 2 liter water. Daarna vlees eruit halen, erwten pureren met staafmixer. Soepgroenten erbij (liefst gerof gesneden, 4 bouillonblokjes erbij. Vlees klein snijden en terug in de pan doen. Rookworst snijden en die erbij doen. Eventueel wat aardappel erbij doen. Jammie!

Deel Deze Pagina