Volgende week ben ik 30 weken zwanger en dan krijg ik een groeiecho, omdat bij de laatste controle bleek dat de baarmoeder sinds de controle drie weken daarvoor nauwelijks gegroeid was. Wie heeft er ervaring met zo'n groeicontrole en wat kan ik verwachten?
Bij mij waren het eigenlijk hele gewone echo;s alleen nemen ze uitgebreid de tijd om je baby op te meten! Ze meten dus hoofdomtrek, buikje en beentjes en vergelijken dat met de termijn.
ik heb regelmatig groeiecho's (gehad) en hier ging het erg snel. Ze meten de hoofdomtrek, het hoofdje van oor tot oor, de buikomtrek en het botje van het bovenbeen. Verder kijken ze naar de hoeveelheid vruchtwater. Al deze metingen zetten ze in een grafiek. Ik ben binnen 10 min. klaar altijd.
Bedankt voor jullie reacties. Krijg je dan meteen te horen of je kindje te weinig groeit en wat je daar evt. aan kan/moet doen?
Ik heb ook diverse groeiechos gehad bij mijn vorige zwangerschap. Je krijgt inderdaad te horen hoe groei van de baby op het moment van de meting is. Bij mij werd de echo na 2 weken herhaald. Zo kunnen ze ook zien of de baby in een stijgende lijn groeit. Ik moest meer rust nemen zodat de baby goed verder kon groeien. Ik moet wel zeggen dat de metingen van de groei echo bij mij tegen vielen volgens de laatste groei echo met 36 weken hadden ze mijn kindje totaal verkeerd ingeschat. Mijn dochter was bij de geboorte aanzienlijk kleiner dan verwacht werd op de echo...Ook komt het voor dat ze inschatten dat je kindje een stuk kleiner is dan uiteindelijk bij de geboorte. Een echo blijft een schatting.
Bij mij gingen zo ook die standaardwaardes na: dijbeenlengte, hoofdomtrek, buikomtrek. En even snel langs het hartje, de navelstreng, en wat meer van die dingen. Ze wilde ook nog wel even bevestigen wat het geslacht was Die waardes kreeg ik mee voor de VK om te beoordelen. De echoscopist wilde er verder weinig over zeggen. En gaf ons het formulier mee met de waardes en de grafiek..
Hier ook geregeld groeiecho's gehad. Zoals bovenstaand al genoemd wordt nemen ze 4 lengtes op (hoofddoorsnede, hoofdomtrek, buikomtrek, bovenbeenbotje) en die 4 vormen samen een gewichtsschatting die weer gelijk staat aan welk termijn zwangerschap dat is. Bij iedere meting die ze doet kun je linksonder in beeld zien volgens welke 'CF' waarde dat is. Dus je ziet het aantal mm/cm dat gemeten wordt en meteen voor welk termijn dat staat. Na de echo komt dat samen in een groeigrafiek en zie je hoe het gewicht is en op welke lijn het kindje groeit. De P50 lijn is gemiddels (50 kleiner en 50 groter met dat termijn) en dan heb je nog een stel andere lijnen zoals de P25, P10, P3, P75, P90 enz. Dit geeft het percentage aan met het aantal kindjes dat op die lijn zit met hetzelfde termijn. Hier kijkt de echoscopiste ook altijd even de niertjes, maagje en blaasje na, probeert een mooie hoofdfoto te maken en bevestigd het geslacht nog even. De keer dat geconstateerd werd dat uk niet de grootste is, heeft ze ook extra gekeken naar de kleine hersenen en sinds dien wordt de flow (doorbloeding van de navelstreng) en het hoeveelheid vruchtwater (door 4 holtes vruchtwater op te meten onstaat er een waarde) ook gecontroleerd. Ik moet iedere 2 weken terug komen en ben dan zo'n 15 min binnen. De echocopiste zegt altijd al wat ze gezien heeft en ik mag zelf mee de grafieken bekijken. Ze laat dan zien of het een lijn is die het kindje steeds heeft of dat het afwijkt omhoog of omlaag. Hier een kindje wat de laatste keer op de P10 (10/100 kleiner dan onze uk op dit termijn) en de voorlaatste keer tussen de P3 en de P10. Dit staat voor ongeveer 2 weken achterstand in groei ten opzichte van het gemiddelde. Het zal geen zware worden (geschat op 2700/2800 met 39 weken) maar ze zeggen hier dat ze 'volgens haar eigen curve' groeit en dat is prima. Ik hoef dus niet extra te rusten oid . Wel geven ze duidelijk aan dat het echt een schatting is, en het kan natuurlijk zomaar een paar 100 gram schelen met de geboorte. Het geschatte gewicht met 39/40 weken geven ze dan ook niet zo graag hier want dan ben je dubbel aan het schatten Achteraf nam de gyn of vk het met mij door, maar eigenlijk wist ik dan alles zelf al Nog vragen? Dan horen we het wel
Loki, wat fijn dat jij zoveel info krijgt. Hier moet ik daar echt om vragen tijdens groeiecho's. Bij mijn eerstr zwangerschap zaten ze er ook flink naast ze zou net aan 5pond zijn en was 2960 met 38.6. Nu dus weer kleine baby in buik.
Ja inderdaad Loki... wat kreeg jij uitgebreide echo's vergeleken met mij. Ik kreeg op een gegeven moment elke week groei echo's maar er is nooit naar de flow van de navelstreng gekeken. Alleen tijdens de 20 weken echo maar toen was er nog niets aan de hand. Ons ventje zat dus op de -2,5 lijn. Ik liep zo ver achter en er is nooit naar de flow gekeken. En veels te laat actie ondernomen op mijn tehoge bloeddruk. Pas toen ik een paar dagen in het zkh lag (ruim 35 weken) heb ik pas bloeddruk medicatie gekregen van een andere gyn. Mocht er ooit een 2e komen wil ik dus een andere gyn... dat snap je wel...
Tijdens de 20 weken echo kreeg ik te horen dat de beentjes best kort waren, dit viel haar meteen op. En ook de buikomtrek was kleiner dan ze gewend was. Ook al was het niet ernstig volgens haar.. toch blijft dit in mijn hoofd spelen. Nu krijg ik een groeiecho met 35 weken. Schijnt dat iedereen die nu krijgt dus okƩ. Maar vraag me af of het dan een klein kereltje wordt? Mijn dochtertje woog 2800 gram bij de geboorte.
Hier juist bij de 2e hele goede echo's. Kreeg groeiecho's omdat mijn oudste bij de bevalling te groot bleek voor mijn bekken en het uiteindelijk een spoedks was geworden. Nu werd de groei dus goed in de gaten gehouden en heb ik meerdere groeiecho's gehad en bleek het weer een grote baby te worden (hoofd 4 weken voor op de groei!) Jongste is toen bij 38 weken gehaald emt een geplande ks. Ben deze gyn nog eeuwig dankbaar dat ze bij de oudste zo snel ingreep en een spoedks regelde en het bij de jongste op tijd zag dat het weer niet ging lukken om gewoon te bevallen.
Ik lees hier even mee. Ben gister doorverwezen voor een groeiecho omdat de hoogte van mijn baarmoeder iets aan de kleine kant is en omdat mijn eerste wat klein was. Werd toen geschat op 3300gr en werd geboren met 40+4 met 2940gr. Overigens vind ik het al niet eens belachelijk klein, zowel mijn partner als ik waren net 5,5 pond. Dus wat verwacht men dan?? Dat ik 7 of 8 ponders eruit moet gooien? Maar goed, altijd beter als er goed naar gekeken wordt. Heeft het nog wel zin trouwens een groeiecho met zo'n 34 a 35 weken?? Je hebt dan toch niet zo heel veel tijd meer om voldoende te rusten zodat de baby groeit? Of kan het nog een flinke spurt maken?
Ik kreeg te horen dat ik de hele zwangerschap meer groeiecho's moet omdat mijn zoontje te licht was bij de geboorte. Hij woog 3010 met 42+1.
Tja, je eigen geboortegewicht, noch dat van je partner is veelzeggend over het gewicht van de kleine dat jij eruit moet gaan werken. Mijn partner en ik waren allebei net 6 pond bij de geboorte, terwijl mijn zoontje 10 pond was. Nu ook weer in verwachting van een groot kind. Vanmorgen een groeiecho gehad. Hoofd en buik gaan gelijk op en zitten al op 40 en 40+2 en ik ben nog maar 35+1 zwanger. Bovenbeen en nog iets (ik weet echt niet meer wat) liepen op 37+.
Mbt de groeiecho's... die gewichtsschatting, daar zit ook nogal een marge in hoor. Kreeg gisteren te horen (39+6) dat onze frummel wordt geschat op 3815.... + of - 500 gram.....m.a.w. kan variƫren van 3300 tot 4300 gram Ze meten idd de vier genoemde punten, maar daarmee kunnen ze uiteraard niet zien hoeveel of hoe weinig vet je kindje op de botjes heeft gekweekt
Ik heb 1 groeiecho gehad omdat mijn buik rond 29 weken een weekje achterliep kwa groei. De echo vond plaats met 32 weekjes. Ik was erg gespannen maar alles was prima met de kleine, ze was prima op het gemiddelde kwa groei. Ik vond het zelfs super genieten haar nog even te zien. Na 10 minuutjes stond ik weer buiten met een big smile en 2 lieve fotos van ons meisje.
Ik krijg om de twee weken controle en een groei-echo, i.v.m. zw.diabetes. Tijdens elke groei-echo worden het hoofdje, buikje, en beentjes opgemeten. Die gegevens worden in een curve (grafiek) gezet en dan kunnen zij zien of het kindje groeit zoals zou moeten. Het gewicht, op dat moment, kunnen ze je dan ook vertellen. Als je een leuke echoscopist(e) treft, zal hij/zij ook nog even de tijd nemen om het hoofdje van de baby mooi op de foto te krijgen. Bij mij hebben ze zelfs een keer geprobeerd in 3D te kijken, maar baby was te druk. Verder zijn ze ook altijd niet te beroerd om nog even tussen de beentjes te spieken, als je daarom vraagt. Maar dat is natuurlijk allemaal extra en bijzaak, het belangrijkste zijn toch die metingen. Succes!
Ik heb vandaag dan de groeiecho gehad en had ook een superlieve echoscopiste. Ze name uitgebreid de tijd om alles te laten zien, mooie foto's te maken en me gerust te stellen. De baby is idd wat aan de kleine kant, maar m.n. op de erfelijke punten. Op de punten waar het echt om ging zoals buikomtrek deed hij het hartstikke goed
Storm, gaan ze bij jou evt eerder actie ondernemen gezien de grootte van je kindje? Ik krijg volgende week een groeiecho maar weet niet echt waarom. Vergeten te vragen. Kan zijn omdat ik dan 30 wkn ben, kan ook omdat ik toch wel een behoorlijk grote buik heb en/ of omdat mijn zoontje ruim 81/2 pond bij geboorte was. Al vind ik dat zelf niet zo enorm groot.