Ons zoontje (5 weken) slaapt nu nog in de wieg, maar binnenkort willen we em in zijn ledikantje laten slapen. Je moet dan hem helemaal bij het voeteneind neer leggen, zodat ie niet onder de dekens kan komen. Toch? Maar dat lijkt zo gek dan: zo'n klein hummeltje helemaal onder in het ledikantje. Maar nu heb ik es gehoord van iemand die had een speciale manier van dekens om het matrasje spannen, dat het kindje toch gewoon bovenin het ledikantje kon slapen met z'n hoofd onder het hemeltje/sluier. Wie weet hoe deze manier is?
Onze kraamverzorgster die zei toen dat de reden is dat baby's onderin slapen voor de warmte is. Als ze bovenin slapen is het te koud. En hoe langer de baby groeit met de tijd gaat hij steeds meer stukje naar boven.
Wij hebben t ook even gedaan; bovenaan opmaken (matrozenbedje), maar ik vond dat niet handig. Het is even wennen zo'n klein ding helemaal onderin het ledikant, maar dat wordt al snel gewoon.
Onze kleine heeft vanaf diezelfde leeftijd in het ledikantje gelegen en inderdaad zijn we onderin begonnen, nu langzaamaan schuift ze naar boven. Het went hoor, ik vond het eerst een vreemd gezicht, maar het is toch het beste, en ik kan haar met een gerust hart in haar bedje leggen en alleen laten. Ik heb het altijd gedaan omdat het veiliger is (baby kan niet onder de dekentjes woelen en stikken), de reden die tinkerbel noemt kende ik niet.
Same here. Wel 'kroop' ons mannetje steeds naar boven waardoor hij bloot kwam te liggen. een slaapzakje was voor ons de oplossing, maar weet niet of dat bij zo'n kleintje al kan. Succes
Slaapzak! Nu is mijn mannetje al 5 kilo, maar ze zijn er echt wel te vinden hoor voor kleintjes. Hij heeft een hele dikke met lange mouwen, dus lekker warm. En hij slaapt daar veel beter in dan onder een dekentje, omdat het lekker beschut is denk ik. Zijn hele lichaampje is zo lekker ingepakt. En hij slaapt dus gewoon bovenin
dat anders opmaken heb ik geleerd toen ik de opleiding verpleegkundige deed... eigenlijk als grapje want een volwassenpersoon kan dan het bed niet in Hier hebben ze een speciaal product voor maar als je goedkijkt zie je dat dit niet nodig is http://www.pacco.nl/tinynanny/matrozenbedje.htm hoe doe je het: Je maakt het bedje op met een lakentje als onderlaken. Maar als je op de helft van het matrasje bent, sla je het weer terug over het opgemaakte stuk. Dan ligt je kindje in een soort 'zakje' wat je van het lakentje gemaakt hebt. Het dekentje kan je vervolgens wel gewoon over de hele lengte opmaken. Want het lakentje zorgt ervoor dat het kindje niet naar beneden kan kruipen.
Ik heb van mijn kraamverzorgster begrepen dat een matrozenbedje (dus dat ze halverwege in het bed liggen met het onderlaken dubbel zodat er een zakje ontstaat) niet meer mag vanwege de veiligheid.
Maar waaróm dan niet? Het idee is toch hetzelfde. Met een dubbelgeslagen laken kunnen kinderen niet onder de dekens raken, en als ze onderin liggen tegen bed-rand aan kunnen ze dat ook niet.
Blijkbaar kunnen ze dan toch verder naar beneden zakken. Bij een bed zit beneden dan een houten rand en kunnen ze echt niet verder. En bij een laken blijkbaar wel. Misschien is het wel eens voorgekomen dat het toch niet strak genoeg was opgemaakt of zo. Ik weet het ook niet precies, maar ik maak het dus gewoon kort beneden in het bed op. Veiligheid voor alles.
Ik weet nog wel bij de 1e nu ruim 11 jaar geleden dat ik het bedje al had opgemaakt (zoals elke aanstaande moeder denk ik ) en de kraamverzorgster later het bed op ging maken met schoon beddengoed en ik raar keek toen ik zag dat ze het ledikantje heel anders had opgemaakt dan ik. zij had de deken halverwege liggen en daaronder het lakentje en dat over het dekentje geslagen. toen ik vroeg waarom ze het bedje niet zo opmaakte zoals ik het had gegaan vertelde ze me dat ze het zo geleerd had op te maken. ik heb het bedje toen zelf weer opgemaakt en wel op die manier waar jullie het over hebben, laag zodat de kleine niet naar onderen kan wurmen in de slaap en zodoende onder de deken terecht kan komen, ze stond ontzettend raar te kijken dat ik het bed zo opmaakte en vroeg waarom ik het bedje zo opgemaakt wilde hebben, en zei haar dat mijn ouders dat altijd zo deden om te voorkomen dat de kleine dus eronder zou kunnen komen en stikken, ze vond het wel een logisch iets, maar had dat nooit geleerd zo te doen. zelfs nu met de kleine van net een jaar stond ik er van te kijken dat ze mijn manier van opmaken maar vreemd vond, ik vind het niet meer dan logisch, en tegen de tijd dat ze zich omhoog wurmde en bloot kwamen te liggen zeg maar ben ik ze een slaapzak aan gaan trekken.
je moet het bedje zo opmaken dat zijn voetjes tegen het voeteinde komen (naja iets hoger natuurlijk) maar ons muppie "kruipt" (ondanks het slaapzakje) gewoon naar boven. Ze ligt nu dus lekker boven en is ook als een "normaal" bed opgemaakt. Ik zou gewoon even kijken wat je kindje prettig vind. Jenna gaat echt niet met haar hoofdje onder de dekens, zij "kruipt" juist omhoog dus voor stikkingsgevaar hoeven wij niet bang te zijn.
Onze knullen slapen al weken in een matrozenbedje. Zo liggen ze toch nog een beetje 'beschermd'. Ze hebben weken in een couveuse gelegen en hebben die veiligheid nog een beetje nodig. Ik begrijp niet wat er minder veilig aan is dan de andere manier van opmaken...
Haha Hij woog al 4010 gram bij zijn geboorte en dronk de eerste weken zoveel dat ie er onwijs veel krampen van kreeg Dus nu krijgt ie ook alleen met de fles te eten zodat mama precies weet hoeveel die vreetzak binnen krijgt
Sterre heeft ook een slaapzakje, al vanaf dag 1. In Duitsland heb je veel meer keus en veel meer maten, Sterre's eerste slaapzakje was 55 cm lang Nu ligt ze in een 60 cm slaapzakje.
Hier ook een matrozenbedje anders kan ik 5 keer per nacht mijn bed uit om Isis terug te leggen! Ze kruipt zelf in een slaapzakje omhoog!