Speen in eigen mond?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sjors82, 31 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Ik heb net de intake met de kraamzrog gehad, er kwam veel op me af maar het was wel een goed gesprek! Nu zei ze dat je nooit de speen in je eigen mond moet doen en daarna in dat van de baby, dat kan spruw veroorzaken. Nu zie ik zoveel moeders dat doen, en ik vond dat al een beetje raar maar ik wist niet dat het niet mocht. Ook als hij op de grond gevallen is schijn je het niet te moeten doen. Je hebt zelf heel veel bacteriën in je mond, dus daarom is dit niet goed! Wisten jullie dit?

2. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Ja, ik wist dit. Wij doen dit ook niet. Op de grond vallen is altijd afspoelen onder de hete kraan.

Ik zag 2 wkn geleden op kraamvisite de vader van het kindje het wel doen. :$

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wow en dat is tijdens de intake al besproken? Sjonge...
    Tja, ik denk dat het wel klopt, maar echt: als jij je handen vol hebt aan je kleintje, ga je echt niet elke keer naar de kraan lopen. En wat dacht je verder van kusjes geven enzo?
    Ik denk dat als je kleintje gezond is, het juist weerstand krijgt van dit soort dingen, (het aantal allergieen is nog nooit zo hoog geweest als vanaf het moment dat wij uberschoon zijn gaan doen!), dus ik zou er niet al te moeilijk over doen.
    Pas als je kleintje ziek is, of idd last van spruw, dat soort dingen, is het wel handig om er rekening mee te houden... :)

4. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Euhmz, ik wist dit ook niet, en ook ik doe dit altijd..........

Soraya is super gezond en heeft nooit ergens last van! *klopt gauw af!*

5. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Spruw komt echt niet (alleen) hierdoor.
    Ik heb ten eerste nooit spruw in mn mond gehad, alleen aan mn tepels 1 keer, toen ukkie het had. En wie het nou eerder had... geen idee, want ik heb zelf nog nooit last gehad van enige schimmel.

Hier komt geen heet water uit de kraan, alleen vies, koud water waar je soms buikgriep van kunt krijgen, dus afspoelen wordt een hele toer met water koken.

Niet te bang zijn hoor. Je bent de 1e mndn, helemaal als je bv geeft, praktisch 1 met je kindje, dus een speen in je mond kan echt niet zo'n kwaad (ter info: ons kindje is tot nu toe 1 keer verkouden geweest en ze is bijna een jaar).

Maar, het is zeker goed dat het gezegd is, en dat je je ervan bewust bent. Die ene keer dat we spruw hadden (na 7mnd bv pas) zijn we ook daarmee heel voorzichtig omgegaan, want een speentje kan zeker EEN bron van besmetting zijn.

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

als het op de grond valt spoel ik het ook af met heet water,

maar speen in de mond doe ik wel en geef het dan ook zo aan mijn zoontje,

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het zelf sowieso vies haha, maar m'n man doet het weleens als het nodig is.
    Qua bacterieen: Als haar vingertjes onder de yoghurt zitten omdat ze er in heeft geslagen, dan stop ik haar vingertjes ook snel even in mijn mond. En dat doet ze trouwens ook uit zichzelf.... zowel met speen (jakkie) als gewoon haar vingertjes...
    En dan heb je het nog niet over gewoon knuffelen etc.

8. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Tja wist het wel maar soms was het gewoon zoveel makkelijker om even in je mond te "spoelen". Zeker als je onderweg bent... Overigens heeft ze nooit spruw ervan gekregen.

9. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik deed hem altijd gewoon zelf in de mond. Dat gezeur over bacterien. Mijn dochter is er nog nooit ziek van geworden en een beetje weerstand opbouwen is ook niet verkeerd.

10. Skye

Skye Niet meer actief

Hier ook altid speen in mijn eigen mond en dan in haar mond. nou, nergens last van hoor

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Spruw is een candidainfectie die je kleintje tijdens de bevalling meekrijgt en daarna tot uiting komt. Je zou in theorie hooguit spruw kunnen krijgen van je kleintje ipv andersom. Spruw aan je borsten krijg je van je kleintje waarna je elkaar blijft herbesmetten.

Wat je kleintje wel krijgt is bacterien. Ik ben er niet zo bang voor maar mijn schoonoma werd er helemaal panisch van toen ze zag dat ik de speen in mijn eigen mond deed. Dat ding valt 100 keer op een dag op de grond. Steeds zit er wel een haartje of pluisje van haar dekentje aan. Ik doe er dus niet zo moeilijk over.

12. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    wij doen het hier ook, maar hoeft ook niet perse.
    als het ergens op de grond is gevallen dan spoel ik het ook af als we niet thuis zijn, want je weet maar nooit wat er allemaal over de vloer is gegaan. thuis weet ik wanneer er is gezogen en gedweilt.

heb het een keer meegemaakt dat een nichtje van me zo vrij voelde dat zij de speen in haar mond deed en daarna in die van mijn dochtertje wilde doen, gelukkig zag ik het optijd. kon de speen gaan uitkoken e.d. Ik was toch wel ff boos geworden, en uitgelegd dat ze de bacterien van papa of mama wel mag hebben maar niet die van een vreemde tante.

13. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Ooh dit ken ik ook! jeetje ik schrok me dood toen! Het ging nog niet eens over een speen, maar goed.

Ik had een flesje gemaakt, maar het was iets te warm geworden, dus wat deed ik? Ik blies erin zodat het wat afkoelde.. Nou die fles werd me letterlijk uit de handen gerukt, waardoor alles eroverheen viel en ik dus weer een nieuwe kon maken. Maar ik mocht er dus niet in blazen vanwege de bacterien. Heb dus wel gezegd dat mijn dochtertje dus ook geen kusjes meer mag krijgen vanwege de bacterien... toen werd er dus wel even overnagedacht.. ;)

14. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Hier ook altijd gedaan hoor. Vind sowieso al dat 'gezeik' over bacterieën een beetje overdreven. Je zou eens moeten zien hoe die van mij er bv na 1 dag spelen uitziet. En dan komt het weleens voor dat ze haar vieze handjes in haar mond stopt ja..nou, wat mijn moeder ook altijd zegt..zand schuurt de maag (met mate natuurlijk):p

15. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik ben er de eerste 6-8 weken voorzichtig mee geweest, nu ze ouder is ben ik makkelijker. Speen gevallen? Even afvegen, in mijn mond en hups, in haar mond. Ze is er nooit ziek van geworden, en wat denk je van al dat speelgoed wat ze in hun mond duwen? Dan spoel je toch ook niet 50x per dag af onder de hete kraan? Beetje weerstand opbouwen is goed voor een kind.

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Toen ik nog werkte (in een ver verleden ergens) raadde de tandartsen bij ons op de praktijk af om het speentje niet steeds in je eigen (of papa's of oma's of opa's of tante's / etc) te doen omdat je kindje zo meer bacterien, zuur speeksel, in de mond krijgt dat er zo weer voor kan zorgen dat je kindje cariës krijgt omdat het natuurlijke millieu in de mond verstoord word en het speeksel van iemand anders voor het kindje eigenlijk kan worden vergeleken met het eten/drinken van iets.

17. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Spruw is idd een candida infectie maar een kindje krijgt dit niet tijdens de bevalling waardoor het daarna tot uiting komt hoor? Dit zou in de theorie mogelijk zijn, maar 9 van de 10 krijgen het niet hierdoor!

Zou wat zijn, zouden keizersnede kindjes nooit spruw krijgen :D

18. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

En dat je kindje cariës krijgt als je het tutje een keer per dag ofzo in je mond doet omdat het vies is geworden lijkt me ook wél erg drastisch!

Het is idd niet super om de tut telkens in je mond te stoppen, zeker niet als je kindje nog heel klein is... maar je kan hem toch niet altijd overal afspoelen (bijv. buiten op straat o.i.d.)
    Niet te zwaar over nadenken hoor

19. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

mijn oppas deed dat bij mijn meisje, nou ik was behoorlijk boos hoor, dat IK het doe is tot daaraan toe (ik doe het overigens niet ik spoel altijd onder de kraan af en kook elke dag uit) maar de oppas?? gadver!! daar kan je kindje dus wel ziek van worden, van bacterien van vreemden, van ouders is het minder gevaarlijk omdat je dezelfde "soort" bacterien hebt.

20. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Spruw wordt wel degelijk vaak tijdens de bevalling doorgegeven hoor. Tuurlijk kan het ook later gebeuren maar het komt ook echt vaak voor dat tijdens de bevalling een kindje al besmet wordt.

Over het wel/niet in de mond stoppen van een speen zou ik net als lovelyDK niet te zwaar nadenken. Als de speen vies is en er is geen kraan in de buurt zou ik hem ook eventjes in mijn eigen mond doen (mijn zoontje heeft geen speen). Maar als er wel een kraan in de buurt is dan zou ik die gebruiken.

Oja als anderen dan jij of je vriend/man het speentje/vingers in hun mond doen en daarna bij je kindje vind ik het wel ontzettend goor en dat zou ik ook absoluut niet toestaan. Bah bah bah.

Deel Deze Pagina