Hallo dames, Ik was benieuwd hoe groot jullie kindje was met een groei echo rond de 31 weken. Schatten ze dan ook hoeveel de baby uiteindelijk gaat wegen met de geboorte? En als jullie een grote baby hadden, kregen jullie dan later nog een keer een groeiecho? Of wat is er toen gebeurd? Kortom ben benieuwd naar ervaringen. Ik heb maandag gehoord dat de verloskundige denkt dat de baby aan de grote kant is. 3 weken geleden was het ook al te groot en dachten ze aan een groeispurt, maar nu is het nog steeds erg groot. Dus vandaar een groeiecho. Deze heb ik volgende week pas (met 31+5 weken), en ik moet een bloedsuiker curve prikken.
Moet zeggen, ik hecht er weinig waarde aan. Maar dat komt doordat mijn beebje elke keer veeel te licht werd geschat. Wel de lengte, maar niet de breedte, zeg maar. Tig echo's gehad, waarin dat elke keer gezegd werd. Uiteindelijk een beebje gekregen die gelukkig prima op gewicht was! Maar heb wel al die tijd in de zenuwen gezeten. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.
Ik heb met de tweede een groeiecho met 35 weken gehad. Werd toen 3300 gram rond 40 weken geschat. Hij was 4300 uiteindelijk. Oudste was 4200. Bij deze zwangerschap met 31 weken een echo gehad en toen werd hij 2400 geschat. Ik moet vanwege de vorige baby's met 35 weken nog een groeiecho. Maak je er niet druk om. De verloskundige wil alleen weten wat ze ter wereld moet zetten en hoe snel ze in moet grijpen als je bevalling niet vordert.
Heb het bij alle 3 gehad, maar bij nr 1 was het natuurlijk het spannendst . Groeiecho gekregen omdat buik flink voorliep vanaf week 24 of zo (gemiddeld 4 wkn, dacht ik?). Ook (eindeloos ) getest op suiker, maar nooit wat uitgekomen. Bij echo zag alles er goed uit (normale hoeveelheid vruchtwater) en bleef alleen een groot kind over . Hij werd geschat rond de 2400 gram en dan zou geboorte gewicht richting de 9-10 pond kunnen gaan. Om andere redenen vanaf 35 wkn bij de gyn beland. Ook weer echo gehad, en hij was nog steeds 'gewoon' groot. Rond 36 wkn gesproken over bevalling en dat gyn het gewoon wilde proberen. Een proefbaring, noemde hij het, gewoon wachten tot spontaan begon en dan zien wat er gebeurd (aangezien ik, om andere redenen, toch al in ziekenhuis moest bevallen). Met 41+3 wkn een soepele, snelle bevalling gehad en hij was 'kleiner' dan men verwacht had ('slechts' 4355 gram en 54 cm , ha ha). Ik weet wel dat het de vraag zou zijn geweest of een VK met deze gegevens een thuisbevalling zou hebben aangedurfd (1e kindje) als ik niet bij gyn was geweest (waarschijnlijk niet). Omdat ik nu 'bewezen' had dat ik zonder moeite een groot kind op de wereld kon zetten, was VK bij nr 2 vrij ontspannen. Eenmalig suiker check, groeiecho bij 30 wkn en meer niet. Groeiecho zei dat mijn dochter ongeveer gemiddeld zou worden (7-8 pond bij geboorte), dus al helemaal geen reden tot zorg. Rond 36 wkn liggingsecho, waarbij ook nog even naar groei gekeken werd. Heel snel en soepel thuis bevallen met 41+5 wkn en verrassing! Ze was 4520 gram (en 53 cm), ze hadden er ruim een halve kg naast gezeten met al hun schattingen. Bij nr 3 hetzelfde riedeltje: eenmalig suikercontrole, groeiecho rond 30 wkn (geschat geboortegewicht 8-9 pond). Rond 36 wkn ook weer liggingsecho, waarbij naar groei gekeken werd. Thuis soepel bevallen bij 41+0 wkn en ze was 4260 gram (en 50 cm).