Ons zoontje is vanaf het begin af aan een slechte slaper geweest overdag. 's Ochtends sliep hij vaak maar een half uurtje en 's middags ook. Heel af en toe sliep hij wat langer 's middags en dan was mama helemaal blij want dan had ik zelf ook een beetje rust en tijd voor mezelf. Zijn ochtendslaapje is er inmiddels af en hij gaat nu rond een uur of half een naar bedje. In het begin sliep hij wel redelijk (uurtje soms anderhalf uur). Maar de laatste paar weken slaapt hij dit slaapje ook nog maar een half uurtje. Hij is echter wel moe om die tijd want hij is ook nog eens een vroeg vogeltje, is rond zes uur 's ochtends wakker. Hij gaat rond zeven uur/half acht 's avonds slapen. Er zijn zelfs al een paar dagen geweest dat hij niet wilde slapen overdag en dus al de hele dag wakker was. Dat kon ik op zich wel aan hem merken tegen een uur of vijf maar het viel me nog mee. Hij lijkt het gewoon redelijk te trekken. Maar het is toch niet normaal dat een kindje van die leeftijd het slaapje overdag er al uit gooit? Zijn er meer hier op het forum met kindjes die al snel helemaal niet meer sliepen overdag? Kan ik ergens toch nog iets veranderen zodat hij wel beter gaat slapen overdag? Tips, adviezen, ervaringen zijn welkom....
Alleen een tip, doe hem evengoed naar bedje s middags óók als hij gewoon wakker is dan. Dan rusten ze evengoed uit.
Klinkt als mijn zoontje.... Ik heb het tussen de middag slaapje gewoon volgehouden en hij ging vanzelf ineens langer slapen. Zelfs een paar uur, heerlijk! En hij heeft altijd maar heel weinig geslapen overdag. Als ze het eenmaal weer meer nodig hebben dan pakken ze dat ook wel. Lastig he, want slaap kan je niet afdwingen.....Maar ik zou het wel gewoon volhouden om hem tussen de middag naar bed te doen.
Hallo, Mijn dochter sliep vanaf 1 jaar ook niet meer overdag. Hooguit een half uur tot driekwart uur. Nu is ze al zeven jaar en heeft ook heel weinig slaap nodig. Ze gaat om 8 uur naar bed, maar valt pas om 10 uur in slaap. S'morgens staat ze toch heel makkelijk op om 7 uur. Sommige kinderen hebben gewoon minder slaap nodig. Niets om je druk te maken, hoor.
alyssa is nu ook al haar middagslaapje aan het verkorten. eerder sliep ze met gemak 3uur smiddags en nu ben ik al blij met ander half uur. het nadeel is wel dat ze nu savonds eerder op bed ligt en smorgens eerder wakker is en ze daardoor al rond 11uur moe is en naar bed wil. ik heb nu de regel dat ze niet voor 2uur smiddags dr bedje uit mag omdat ze anders savonds steeds eerder moe is. ik denk dat je idd het middagslaapje er wel in moet houden, die kleintjes hebben toch hun rust nodig en die krijgen ze in bed. liefs doris