De titel zegt het al Ik zoek info over het huren van een mantelzorg unit kopen zit er om financiële redenen niet in Mijn oma (zo noem ik haar)van 82 jaar zit in een zorg woning maar mede door corona heel erg depressief geworden en ook omdat er gewoon niemand langs komt haar kinderen hebben het te druk Nu heb ik zelf een hele goede band met haar heb ook veel gewoond vroeger bij haar En vroeg zei of ze niet bij ons mag wonen Daar overviel ze me best mee Bedoel ben een moeder van 4 kindjes (bijna 5) het is toch een hele verantwoordelijkheid Maar ze geeft aan geen zin meer te hebben zo in haar eentje in het leven En dan denk ja mischien is dit een optie Een mantelzorg unit in onze tuin Dat ze toch haar eigen plekje heeft Wie kan mij wat meer info geven
Geen ervaring, maar ik wil weg even kwijt dat ik het ontzettend lief van je vind dat je dit overweegt!
Wat ik ervan weet is dat je een vergunning moet aanvragen bij de gemeente om zo'n unit op je erf te plaatsen. Hou er wel rekening mee dat als oma achteruit gaat je afhankelijk bent van thuiszorg. En in de thuiszorg leveren we geen verpleeghuiszorg. Er komt dan een hoop op jouw schouders, kun je dat langdurig aan met je gezin erbij. Daar moet je goed over nadenken. Of je moet mbv pgb zorg betalen, maar das ook een heel gedoe tegenwoordig.
Vergunning is niet meer nodig Voor nu wil ik graag de kosten weten mbt het plaatsen van zo unit aansluiting electra water etc
Ik werk in de wijkverpleging en heb iemand gehad die zo'n unit achterin de tuin had staan. Woonkamer, slaapkamer met ruime badkamer met wc en douche. Vergunning was niet nodig omdat het tijdelijk was. Begreep dat zo'n ding kopen gemiddeld 35000 euro kostte. Huren kan ook, een kleine vanaf 450 euro maar gemiddeld rond de 700 euro. Rond de 9000 a 10.000 euro om het ding te verplaatsen en op den duur nog een hoop kosten om hem weer te verwijderen. Ik weet niet of daar aansluiten op riool/water/electriciteit bij in zit. Sowieso moeten leidingen richting de unit getrokken worden . Soms kun je zoiets via WMO aanvragen en deels vergoed krijgen Verder met panter eens. Bedenk je heel goed wat het in houd. Vooral wanneer iemand hulp behoevender wordt. Je zal dan op den duur thuiszorg moeten hebben en die kunnen maar een beperkt aantal uren zorg leveren en maar een beperkt aantal momenten per dag. De rest komt dan op jou terecht. En dat kan gigantisch zwaar gaan worden. Zeker met kleine kinderen. De mensen uit mijn voorbeeld namen haar moeder in de achtertuin. Super geregeld en ze had een mooi eigen stekje bij dochter in de tuin. In het begin ging het goed. Mw kon zelf ontbijt enz pakken en zich verzorgen. Dochter zorgde voor de boodschappen, het avondeten, de was, schoonmaak van de unit, medicatie, huisarts bezoekjes enz. Maar toen werd ze hulpbehoevender. Kon haar ontbijt niet meer maken, pakte zelf geen drinken meer, kon zichzelf niet meer wassen en aankleden, moest er snachts vaak uit en had ongelukjes die dochter op moest ruimen/verschonen. Nog meer was. Paar x gevallen. Op den duur kon dochter niet meer van huis weg zonder oppas voor moeder te regelen. Vaak kon een familielid wel even bij moeder zijn maar het was een heel gedoe. Op een gegeven moment kwamen wij van de thuiszorg daar. Dus, 2-3x per dag vreemde mensen in je tuin. Alsnog moest dochter nog veel doen. Op een gegeven moment kon haar moeder niet zelf meer eten dus dat moest ze haar geven. Bed bevuild, paar x per dag even checken enz. Thuiszorg komt vaak snachts niet. Wij hadden toendertijd een nachtzorgmedewerker die op telefoontjes af ging voor hulp bij valpartijen en wc bezoekjes enz. Maar dat hebben de meeste organisaties niet. Komt dus allemaal op jou terecht. Je kan niet op vakantie als je niemand kan regelen die je wil vervangen. En wat bij ziekte van jezelf? Leuk met oma om gaan is iets anders dan 24/7 iemand in je buurt hebben waar je voor moet zorgen Evt kan er iemand via PGB ingehuurd worden die zorg verleend maar nog geen 24/7. Zit je oma nu echt in een verpleeghuis? Of in een aanleunwoning? Wanneer je iemand uit een verpleeg/verzorgingshuis haalt kan je jezelf een hoop problemen op de hals halen. Iemand heeft op dat moment een indicatie voor een verpleeghuis en krijgt dus verpleeghuiszorg vanuit het huis. Ook vanuit daar medicatie en huisartsenzorg. Wanneer je iemand uit zo'n huis haalt dan heb je een grote kans dat je nergens een huisarts kan vinden die je oma zorg kan/wil bieden. Hetzelfde met een apotheek die medicatie levert. Die zorg is bij verhuizing naar verpleeghuis over gegaan naar het huis en die leveren geen zorg aan mensen buiten het huis.
Misschien vergelijkbaar: wij hebben laatst riolering / elektriciteit en water enz doorgetrokken naar huisje op het erf bij mijn ouders. Kost iets als 2-5 duizend euro om aan te leggen allemaal (graafwerk, materiaal enz). Dus reken daar nog op met het aanleggen. Heeft oma daar de financiële middelen voor? Ik vind het zelf een heel mooi plan eigenlijk!