zij of rugligging tijdens slapen?

Discussie in 'Prematuur' gestart door luuus, 26 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luuus

luuus Niet meer actief

ik vroeg me af hoe jullie je kindjes neer leggen als ze gaan slapen op de zij of op de rug..

wij hebben uit het ziekenhuis meegekregen dat we fergie op de zij moeten laten slapen met een rolletje in de rug.. dit omdat volgens het ziekenhuis als ze op de rug liggen en eten opboeren hier in kunnen stikken.. fergie is nu 2 dagen thuis maar draaid zich zelf van de zij naar de rug hoe ik dr ook neer leg ik vind dit best eng aangezien mij verteld is dat het gevaarlijk is om dr op de rug te laten slapen.. nu hoor ik al van meerdere mensen dat op de zij slapen juist gevaarlijk is omdat ze dan op de buikje kunnen draaien en dat ik dr gewoon op dr rug kan laten slapen..

erg verwarrend als je van die tegenovergestelde dingen te horen krijgt vandaar deze vraag?

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Tsja.. In het ziekenhuis legden ze Lune ook steeds op haar zij met een opgerolde doek in haar rug. Thuis deed ik dat ook en de kraamverzorgster legde haar op haar rug. Kan beide volgens haar en heb haar niet gehoord over stikken in spuug. Nou hebben we Lune ook naast ons bed dus elk zuchtje horen we, maar toch. Als het gevaarlijk zou zijn zou de kraamzorg dat vast niet doen (hoop ik)
    Ik wissel het nu af, leg haar soms juist op haar zij omdat ze een voorkeurshouding begint aan te nemen en zo probeer ik een plat hoofdje aan een kant een beetje te voorkomen.

3. luuus

luuus Niet meer actief

thnx voor je reactie ik ga dr vanacht op dr ruggetje leggen ik ben nog veelste bang dat er wat gebeurd omdat ze zo klein is zal wel minder worden met de tijd denk ik... mag je trouwens een knuffel bij dr in bed leggen of kan ze daar ook in stikken?

4. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    In het ziekenhuis werd Patrick wel op z'n zij gelegd, maar ons is verteld dit thuis niet te doen als we er niet bij zijn (in bed dus), dan moet hij gewoon op z'n rug. Op z'n zij of buik leggen we hem, alleen in de box of wandelwagenbak.

5. luuus

luuus Niet meer actief

nou ze heeft vanacht lekker op dr rug geslapen gaf wel een veiliger gevole nu ik wist dat het geen kwaad kon ze was het er alleen zelf niet helemaal mee eens haha thnx voor jullie reacties!

6. meiske

meiske Lid

20 apr 2007
    92
    0
    0
    Heerhugowaard
    Hoi,

In het ziekenhuis heeft Martijn de eerste twee weken in de couveuse vaak op z'n buikje gelegen. Dat was omdat het zo voor hem makkelijker was om te ademen. Hij lag toen aan de monitor en werd steeds in de gaten gehouden. Toen hij twee weken was mocht bij in een bedje en vanaf toen lag hij op z'n zij. Na elke voeding op een andere kant om een voorkeurshouding te voorkomen.

Toen Martijn naar huis kwam werd ons ook het advies gegeven hem de eerste twee weken om z'n zij te laten slapen, daarna mocht hij op z'n rug. We hebben hem net als in het ziekenhuis met een handdoek in de rug laten slapen en dat ging prima. De kraamhulp zei wel dat zodra we merkten dat hij begon te draaien, dat we hem beslist op z'n rug te slapen moesten leggen. Na een week vonden we hem heel vaak al op z'n rug liggend ondanks de handdoek, die hebben we toen maar achterwege gelaten.

7. luuus

luuus Niet meer actief

thnx voor je reactie meiske fergie vonden we afgelopen dagen ook vaak op de rug dus ik laat haar nu ook op dr rug slapen ik geloof ook niet dat het kwaad kan want ze draaid zelf dr hoofdje opzij dus al zou ze spugen kan ze dr hoofd omdraaien

8. Watervrouw

Watervrouw Actief lid

19 apr 2007
    178
    0
    0
    Adm. medewerkster
    Rotterdam Nesselande
    Hallo,

Ik kreeg van de week te horen toen het consultatiebureau bij mij was dat je je kindjes vanaf 2 weken op de rug moet laten slapen ivm omrollen en wiegendood.

Ik weet niet of dat per regio anders is maar schijnt nieuwe regel te zijn.

9. Parels

Parels Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.337
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb gehoord dat ze dit bij te voreg geboren kindjes in het begin altijd doen, pas als ze de nomrale duur na de zwangerschap hebben bereikt en dan 2 weken zouden zijn, dan nog alleen op de rug.

Volgens mij had het te maken met dat er in de keel/mondje nog niet goed volgroeid was en er iets in de keel kon zakken, ik geloof de tong, maar weet dit niet 100 procent zeker!

Deel Deze Pagina