Ze krijgt friso comfort ivm verborgen reflux (ze spuugt soms keertje per paar dagen klein mondje terug die zuur ruikt). Bedje ophogen, rechtop houden, dragen, buik liggen etc vond ze niks en hielp ook niet. Voeding daarheen tegen wel. Heb nog tijdje extra scheepje Forte gegeven daar dronk ze wat onrustiger. Ze had kiss: die is verholpen Ze heeft misschien lichte kma. Cb wilde nog voor osteopaat gaan geven Pepti maar na osteopaat en confort was alles gelijk over en ze huilde nauwijks en was vroolijk. Dat was dus 3mnd geleden. Wat kma betreft had ze en waroom het lichte vorm heeft: - eczeem (met vaseline is over). - ontlasting altijd eerst drolletjes klein geel/licht groen daarna dune gele. Elke dag of keer per twee dagen. Ze heeft geen last bij persen of van haar buik. Ze krijgt extra 10cc per flesje water. - ze is erg onrustig met drinken met armen wil vasthouden en aansturen in en uit flesje. Maar hier kan het ook liggen aan comfort ze drinkt het van 1 gatje en is vrij klonterig. In begin had ze het niet begon pas 1 mnd terug ongeweer toen ze wilde alles pakken. - ze krijgt vaak rode grote plakken op gezicht en armen en benen tijdens drinken. - ze drinkt super veel ze is erg hongerig en zit aan haar max van 30schephes al maand. Nou om alle bovengenoemde overgewogen met ha en ka besloten we geen verknipte voeding te geven omdat met dat vorm kma zeiden zei wordt meestaal niks gedaan omdat baby geen last van heeft. Dat zou na 1 jaar over zijn. Dat was ook zo ze was super vroolijk en hiilde nauwelijks tot 3 dagdn terug. 3 dagen terug begonnen we met bijvoeden op advies van cb omdat ze hongerig is. Ik mocht 1 lepel geven. Heb gegeven dan in de avond had ze enorme buikkrampen naar mijn mening: krijsen, overstrekken, schoppen, scheetjes laten. Worteltjes heb ik nog 3 dagen in totaal gegeven. Dag 2 en 3 heb ik nog avondfles met biobim rijstmeel gedaan. Dus het lijkt dat ze nu ineens erg veel last van krijgt. Ik stop nu ook met bijvoeden en met biobim. Ze gilt het pijn uit: het is dan soort schor gegil en niet echt huilen en haar hele lichaam is zo gespannen.. Ik wil ook op pepti overstappen maar ben bang voor krampen en ontlasting. Het is dan hier duidelijk dat ze extra gevoellige maag of darmen heeft en ontlastig was hier ook nooit best. Hoe is het met ontlasting pepti? En hie is het met de samenstelling is die als comfort of net dunner of erg dun? Nutriton haalde hier niks uit vroeger en ze had krampen van dys indiken zal ik hier op pepti ook niet doen denk ik. En ook wat denken zou ik dat toch overstappen maar dan haar echt pijn misschien laat lijden door krampjes die komen van pepti als ze komen of zou ik beter gewoon wachten of het stoppen bijvoeden en rijstmeel de echt oorzaak was? Ik vind zoiezo zelf dat ze opzich geen echt last van kma heeft misschien wel in kleine mate. Kan ook niet echt bedenken zeg maar dat ze anders dan andere babys zijn ze huilt ook etc.. Maar als ik kijk hoe andere babys ze ze is toch erg onrustig met haar lichaam altijd ze schopt en pakt en knijpt en beweegt en haar benen altijd opgetrokken. Maar misschien komt het dat ze dan druk is van zichtzelf? Flesje drinkt ze ook wat onrustiger dan andere baby maar misschien komt het doordat het dikker is en klonterig?? Ik tvijfel dus over pepti daarom wil even ervaringen horen over krampjes en bijwerkingen.. Ik moet dan echt gaan overwegen bijwerkingen nu en met pepti. Wil tuurlijk niet dat ze ipv kma due zal dan beter gaan enorme pijn van krampen kreeg.
De dingen die jij beschrijft als onrust: dat is ook echte onrust. Een druk kind is gewoon beweeglijk en bezig, maar is niet onrustig. Kan hier het verschil goed zien: Caitlyn is bij pijn echt hyper, (veel van wat jij beschrijft, alleen dan echt tot in het extreme), en als ze goed in haar vel zit, is ze gewoon een erg actieve baby. Het verschil is echt enorm, en mij is het meer dan duidelijk wanneer ze wel en wanneer ze niet goed in haar vel zit. Vanmiddag na een paar dagen rust ineens weer de oude Caitlyn terug. Was ik dus gisteren de forlax vergeten, zat ze nu alweer helemaal verstopt. Na een klysma heeft ze zich flink leeggepoept en nu is ze gewoon weer erg actief. In jouw geval zou ik denk ik even afwachten wat er gebeurt als je de bijvoeding weer stopt. Als de onrust dan blijft, zou ik wel echt de pepti proberen. Als er toch een lichte allergie zit, belast je haar lichaam enorm door steeds voeding te geven die ze eigenlijk niet goed verdraagt. Soms geeft dat eerst even krampen, soms zie je vanaf de eerste voeding enorme rust komen. Sowieso moet je even een week of 2 aanhouden om te kijken of de pepti verbetering geeft, of dat het geen verschil maakt.
Pepti verteert veel lichter dan andere melk, dus krampjes zouden wel heel raar zijn. Hier alleszins nooit last van gehad.
En ontlasting bij pepti? Is die ook vaak kleiachtig of juist niet? En hoe is het pepti voor hongerige baby's want is licht verteerbaar? Hier krijgt ze al maandje dikke 30 schepjes(5x200). En ik moet soms echt tijd rekken tot voedingstijd anders komt ze steeds eerder. Ik weet niet echt wat is verschil tussen actief en onrust? Ze trappelt wel met benen en armen in de lucht maar niet altijd. Ze pakt stevig alles of knuffelt haar doekje tot dood. Ze draait veel in bedtje als ze last ergens van heeft.. Voor de rest tja.. Ze lacht etc. Vanmiddag 3 uur geslapen en daarna veel lachen en kijken. Wat ik dan onrust vind is dan echt als slang op mijn schot of arm bewegen en erg zich verzeten. Maar dan huilt ze ook bij en dat was afgelopen 3 dagen echt veel. Kan het zijn dat ze met lichte allergie ook last heeft van bijvoeden vanaf 4mnd? Dat ze anders dan normaal erop reageert? Wat is dan advies voor bijvoeden voor kindjes met kma? Rozmarijke: dus jij vind dat ik moet toch pepti geven ook al haar kma klachten eindigen alleen bij huiduitslag bij drinken en bij wat kleipoep: van bijde heeft ze geen last van. Want hier cb ha en ka alle drie onafhankelijk zeiden dat als het enige is dan is geen reden verknipte voeding geven. Maar nu twijfel ik. Alleen ik weet zelf niet wat normale gedraag van baby is dat is het probleem als ik zie babys hetzelfde leeftijd ongeweer dan huilen ze nog veel meer dan ze en slapen minder. Sommige niet allemaal. En ze is dan ook anders dan andere bij 4 mnd omdat ze echt druk bezig met speeltjes bijvoorbeeld en ook veeleisender ze volgt mij echt met ogen en als ze mij dan niet zie begint ze huilen. En wil ze ook constant dat mensen naar haar kijken in haar ogen en zo praten lachen zingen. 1 minuut stilte en begint ze al jengelen... Dus ik weet niet dan of het bij haar hoort of is het abnormale onrust..? Ik had ook nog een vraag over sprongetje jullie babys zijn wat ouder dus misschien weten jullie het. Is het 1-2 dagen of langer en hoe weet ik het dat hey sprongetje was? Doordat ze dan daarna nieuwe dingen kan?
Er wordt vaak gezegd dat baby's nergens last van hebben, als ze heel druk of onrustig zijn, maar wel lachen. Caitlyn bleef hier ook altijd wel lachen, (nadat we de krijspartijen van de eerste maanden door waren dan), dus hier werd door medici ook snel al aangenomen dat alles OK was. Ja, niet dus. Ze was dus steeds onrustig, stuiterde altijd van m'n arm af, (en niet om iets te gaan doen, maar gewoon omdat stilzitten niet ging door de onrust en ze vaak ook (wat) overstrekte. Nu ze goed in haar vel zit, speelt ze gewoon, kan even op zichzelf zijn en lacht veel meer. Huilen doet ze nauwelijks nog en als ze huilt, is dat toch meestal om een duidelijke reden: poepluier, honger of pijn (gedaan). Voor nu zou mijn logica zijn: darmpjes zijn op z'n vroegst klaar voor bijvoeding met 4 maanden. Kan dus zijn dat je gewoon te vroeg bent geweest en jouw dochters darmen er gewoon nog niet klaar voor zijn. In dat geval zou er geen onrust hebben moeten zijn al en/of zou de onrust helemaal af moeten nemen nu je de bijvoeding weer gestopt bent. Maar, omdat je dus al onrust aangeeft, is mijn idee dat ze wel degelijk niet zo goed tegen koemelk kan. In dat geval zijn de darmen al langere tijd overprikkeld en gaan dan ook nog niet lekker andere nieuwe voeding verwerken. Hebben we hier bij Caitlyn ook gezien: extreme krampen bij start bijvoeding met 4 maanden. Bij haar overprikkelde darmen door de hartmedicatie, zijn we recent achter gekomen Dat hoeft niet zo ver te gaan dat het een allergie is: overgevoelig kan ook. In beide gevallen overvraag je haar lichaam en langdurig fysieke stress toedoen aan een lichaam is niet gezond. Je zegt dat ze geen last heeft van de huiduitslag en de harde poep. Ik zie hier bij mijn beide dochters iets anders, namelijk dat een kind dat echt goed in z'n vel zit, niet meer die onrust laat zien. Ik denk dat als de koemelk toch dwars zit, (en die kans acht ik hoog in jullie geval), en je straks die stress-factor weg hebt, je een heel ander meisje gaat zien. Heb hier ook twee dames die altijd meer wilden dan ze konden, altijd uitdaging nodig, maar dat is toch echt andere koek dat voortdurend een basale onrust.
Ik heb eerdere topics van je gelezen en ik had al 10x de pepti uitgeprobeerd. Mogelijk verdwijnt de reflux dan ook. In elk geval ook stoppen met de bijvoeding.
Rozemarijke wat jij beschrijft heevt ze niet. Ze kan echt 1,5 uur zich vermaken in bed of box of op bank naast. In wipstoeltje rustig zitten etc. Het is echter echt laatste 3 dagen echt erg maar het kan ook zijn dat we het als uiterste ervareb omdat ze dus juist altijd anders is: ze slaapt naar elke voeding en erg lachetig, praat met iedereen etc. Huilt niet etc. We zijn dan echt zo aan haar en onze rust gewent dat als ze zoals afgelopen 3 dagen doet weten we het echt niet meer. Ik denk dat het toch aan bijvoeding ligt vandaag even gekeken hoe ze doet omdat vandaag niks gaf en ja hoor ze was lacherig en vroolijk namiddag en avond gewoon zoals altijd slapen... Ik kijk nog even hoe het zal lopen..
Soja proberen? Mijn dochter deed dit ook, omdat ha en cb zeiden dat pepti niet nodig was ben ik soja gaan geven. Heb een ander kind nu. Uitslag verdwijnt, ontlasting zonder pijn, rustiger drinken, vaster slapen, beter ademhalen, rustig zjn, niets meer terug geven..
Als een kind een koemelkallergie heeft, is het zeer onverstandig om zomaar soja te gaan geven: de kans op een kruisallergie is dan namelijk 62%... Jullie hebben blijkbaar mazzel dat je bij de 38% hoort bij wie het wel goed gaat, maar het is dus niet een heel handig algemeen advies...
Dan kan je gewoon beter stoppen met die bijvoeding en over een maandje weer eens proberen.. Ze is er gewoon nog niet klaar voor
Ze is OVERGEVOELIG voor koemelk, iets anders dan allergisch. En de BELGISCHE KA vond dit het proberen waard. In België wordt altijd bij kma soja opgestart. Ik denk dat je snel genoeg doorhebt of dit werkt..
Euh nee hoor. Ik woon ook in België en mijn KA raadde soya ten zeerste af voor 1 jaar omwille van KMA.
Dan is je arts slecht op de hoogte. Dat gebeurt erg vaak, moet ik zeggen. Kinderartsen zijn geen dietisten, maar denken vaak wel alles te weten. Soja bij allergie of overgevoeligheid voor koemelk is in ieder geval echt geen goed idee. En tegen de tijd dat je doorhebt dat het niet werkt, is de allergie al ontwikkeld
En doorgaans groeien bijna alle kindjes over een koemelkallergie heen, echter bij een soja-allergie is dit zelden het geval en is het levenslang! Toevoeging soja intollerantie of overgevoelig voor soja werkt anders.
Ts, je kunt een paar dagen wachten en kijken of het dan (op alleen fv) beter gaat. Je kunt ook een bus of 2 pepti halen en dit minimaal 2 weken de tijd geven. Dan heb je tenminste iets meer zekerheid!
Hier mijn oudste over beide heen gegroeid gelukkig. Soja ging hier wel sneller goed terwijl dat in het begin de heftigste reactie gaf. Ik was er gelukkig vlot achter zodat ze er niet lange tijd aan bloot is gesteld. Hoe sneller erbij, hoe meer kans dat ze er overheen groeien...
Beste piccolina, Je schrijft in je topic dat je kind verborgen reflux heeft en dat ze friso comfort krijgt. Enkele dagen geleden schrijf je dat je kind reflux HAD en dat het of is verholpen of ws niet heeft gehad. Ook kiss stel je aan de orde. Ik vind het vaag, is het nu wel of geen reflux? Mocht je kleine medische problemen hebben zou ik naar Rozemarijke luisteren, zij heeft (helaas) erg veel ervaring op dat gebied. Je adviseert anderen over adviezen wbt reflux maar je weet niet of je eigen kind het heeft of je praat twee talig. Sorry als ik het mis heb maar ik vind t raar.
Oja en je schrijft dat je niet wilde bijvoeden voor de 4 mnd maar heb je toch gedaan, zelfs 3 lepels!! En ook nog ns rijstebloem. Ik zou je toch dringend willen adviseren om 1 mening te vormen en ook je herinneren wat je allemaal geschreven hebt.