Dreumes onder de uitslag: 5e ziekte of van de warmte?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door me1989, 7 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Hallo zoals de titel al zegt zit mijn zoontje onder de kleine rode stippen. Wat is het verschil tussen warmte uitslag en de vijfde ziekte? Als ik afbeeldingen Google zie ik het verschil niet hoor. Ik ben pril zwanger en niet resistent voor de vijfde ziekte.

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Denk dat wij dat niet kunnen beoordelen vanaf hier. Als je denkt dat het niet tot maandag kan wachten zou ik de hap even bellen.

3. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    5e ziekte kan gevaarlijk zijn als je zwanger bent, ook al is de kans klein. Ik zou gewoon even de HAP bellen voor advies, dan zullen zij je wel zeggen of je wel of niet langs moet komen. Met dit weer is de kans groot dat het warmte-uitslag is maar ik zou het risico niet nemen met je zwangerschap.

4. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Nou ik wacht wel hoor, want volgens mij heeft de besmetting al plaats gevonden voordat de uitslag zichtbaar is. Ik hoop alleen dat iemand me het verschil kan uitleggen, zodat ik weet of ik me zorgen moet maken.

5. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Is dat niet overdreven? Ik weet dat het voor mij gevaarlijk is, maar mijn zoontje is anderhalf en kan ik toch moeilijk ontwijken haha. Ik maak me natuurlijk wel druk, maar er iets aan doen kan ik toch niet. Misschien na het weekend bloed laten prikken?

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Ja ik zie het nu op de site van RIVM. Het enige wat wordt aangeraden is om bij mogelijke besmetting bloed te laten prikken. Maar dat kan inderdaad wel wachten tot na het weekend.

Dacht dat er misschien een mogelijkheid was om jezelf nu nog te beschermen tegen besmetting, maar die is er niet.

7. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Kan op een miskraam is 9% lees ik. Dus 91% kans dat het gewoon goed gaat.

8. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ja klopt. Het heerste op mijn werk toen ik net zwanger was van mijn zoontje. Dus ben toen steeds naar andere locaties gestuurd. Ik weet er inmiddels heel wat vanaf, maar probeer nu minder angstig voor de 5e ziekte te doen als toen. Lastig uiteraard, maar mijn zoontje is nog zo klein dat ik het toch niet kan voorkomen.

Ik app mijn verloskundige na het weekend wel even (of bloed prikken zin heeft). En daarbij heeft mijn zoontje een gevoelig huidje en komt het hopelijk gewoon door de warmte. Als ik dat nou voor mezelf aan houd kan ik het hopelijk los laten haha.

Je hebt inderdaad (als je al besmet raakt 9% kans op een miskraam), maar je hebt ook kans op afwijkingen bij je baby en ik weet niet wat ik erger vindt.

9. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
  10. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Hoi!

Mijn collega is zwanger en heeft de 5e ziekte opgelopen, zat onder de uitslag. Zij heeft bloed moeten laten prikken om na te gaan of er sprake is van bloedarmoede wat kan ontstaan door de 5e ziekte. Dan zou ze als dat zo is een bloedtransfusie krijgen zodat de bloedarmoede geen negatieve invloed heeft op de ongeboren baby. Verder waren er volgens de gynaecoloog en verloskundige geen risico's waar ze bang voor hoefde te zijn.

Hopelijk ben je een beetje gerustgesteld 😊

11. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ow dat klinkt inderdaad minder gevaarlijk dan wat er op internet staat. Ik heb van mezelf vaak iets bloedarmoede en foliumzuur tekort, maar daarom slik ik al een paar maanden vitamines:)

Deel Deze Pagina