Vorig jaar waren we voor het eerst sinds een paar jaar weer in Nederland met oudejaaravond. Om12 uur werd mijn dochter (toen 3jaar en 3maand)in paniek wakker. Ze houdt helemaal niet van harde geluiden, en we hadden gehoopt dat ze er door heen zou slapen. Helaas dus. Mijn man heeft een hele tijd bij dr gelegen, want ze weigerde pertinent uit bed te komen. Pas toen hetbuiten rustig werd, viel ze weer in slaap. We zitten er nu aan te denken om haar voor12 uur wakker te maken en haar een beetje voor te bereiden. Heeft iemand hier ervaring mee?? Zou het helpen?? Moet ik bijvoorbeeld van te voren zeggen dat het veel lawaai is?? Ik hoor het graag! groetjes
Ik dénk dat dat wel zou helpen. Misschien overviel het haar? Tegen mijn dochter heb ik gezegd: straks is er vuurwerk en dat is veel herrie. Je mag gewoon lekker doorslapen. Als je wakker wordt, dan gaan we samen kijken. Dit jaar gaan we haar wel wakker maken denk ik, ze wordt er toch van wakker. Ik denk ook hoe je het vertelt. Als je zelf uitlegt dat het harde knallen zijn, en dat je er best van mag schrikken (doe ik ook wel Es') maar dat je niet bang hoeft te zijn.
Ik heb mijn dochter de afgelopen jaren wel wakker gemaakt, ik vind het wel gezellig als ze erbij is. Maar zij vindt t leuk. Toen ze 0 en 1 was, sliep ze er doorheen. En toen had ze ook veel slaapproblemen, dus had niet zo'n zin om dr dan weer urenlang huilend wakker te hebben.. was al lang blij dat ze sliep (juist met die knallen sliep ze wel ) Lastig.. misschien rond 12u naast dr bed gaan zitten, mocht ze wakker worden. Maar ja, ook niet zo gezellig voor je eigen O&N..
Op 31 december zal ze overdag ook genoeg knallen horennatuurlijk. Ik zou haar dan uitleggen waarom mensen dat doen, wat oud en nieuw is (even inzichtelijk maken wat 12 uur precies betekent) en dat er dan vuurwerk komt. Wij leggen in eerste instantie uit dat vuurwerk mooi is om te zien en dat we dat afsteken omdat we overgang naar nieuwjaar vieren. En daarna pas dat het ook veel lawaai maakt. Onze kinderen (vorig jaar 3,4jaar) zijn vorig jaar opgebleven tot 1 uur. Ze vonden het geweldig om samen af te tellen en dan naar vuurwerk te kijken. Maar toen hebben ze overdag nog goed geslapen. We zullen dit jaar ook proberen om ze overdag een dutje te laten doen en dan op laten blijven. We vinden dat hartstikke gezellig.
Niet teveel nadruk leggen op "dat ze best bang mag zijn" dat impliceert alleen maar dat het ook echt "eng" is en werkt alleen maar averechts. Wat bij ons goed hielp was voordat ze naar bed ging vuurwerk afsteken (wat Romeinse kaarsen, grondvuurwerk en zelf wat sterretjes vast laten houden) om te laten zien hoe mooi het is (ook al heb ik er zelf een hekel aan, haha). Vertel dat de rest van Nederland dat ook om 12 uur doet, zeg dat je dan even bij haar komt kijken en bekijk dan of ze inderdaad wakker is en dat je haar mee naar beneden neemt of dat ze wellicht doorslaapt.
Dat gaan wij ook doen. Hartstikke gezellig als ze erbij kunnen blijven. En idd, vantevoren een beetje uitleggen wat er gaat gebeuren.
mijn dochter kan ook helemaal niet tegen harde geluiden en zal overdag al genoeg afzien denk ik Tot vorig jaar sliep ze er s nachts wel doorheen, maar afgelopen jaar werd ze dus geschrokken en hysterisch wakker van die harde knallen om 00.00. Ik wil het dit jaar voorkomen door haar om 23.30 wakker te maken en gewoon te zeggen dat ze vuurwerk mag kijken, ik heb het zelf niet over herrie..
Ik zou zo ie zo oorbescherming voor d'r halen. Als ze bang van de knallen is (wat ik begrijp) is het misschien ook beter uit te leggen dat het met de bescherming minder is en dat het dan vooral mooi is (als er siervuurwerk is).
Bedankt voor de tips!hier kan ik iets mee. Denk dat we óf haar s middags laten slapen, en dan op blijven, of uiterlijk half 12 wakker maken. Oorbescherming is ook een goeie. En overdag alvast beetje over praten is ook wel slim denk ik. Bedankt!