Zijn belgen gesloten mensen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 9 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, dat van boven de rivieren of boven de Moerdijk (ik wist als Nederlander dus niet eens wat dat betekende :D) is ook een begrip hier. Vlamingen maken wel onderscheid tussen Brabanders, Zeeuwen en Limburgers en Noord-Hollanders en Groningers hoor. Poeh...

In Nederland vind ik de openheid in winkels heel fijn, af en toe heb ikd aarom alleen al heimwee. Een vrolijke 'doeiii' van de cassiere, hier zie je vaak oude mutsen die je verzuurd aankijken, sorry voor de generalisering maar dat valt me echt op :D

En dat ze je vaak niet verstaan vind ik ook irritant, ik praat heel duidelijk en rustig, heb geen dialect, dan denk ik: dan doe je maar wat moeite hoor. Ik kan de gemiddelde Vlaming prima verstaan en volgen, zelfs als er een klein accent is. Echt dialect natuurlijk niet, maar dat kan ik in Nederland ook niet.

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik heb 8 jaar in Belgie gewoond en mijn partner is een Vlaming. Hij moest erg wennen in Nederland maar vindt de openheid nu heerlijk. Zelf blijft hij wel relatief beleefd, bescheiden en ingetogen maar dat wordt op zijn werk juist bijzonder gewaardeerd. Ik had moeite om in Belgie te aarden, ik kende de buren niet, er wordt niet gegroet op straat en net over de grens ben je al snel "nen ambetanten Hollander" Ook kreeg ik vaak de indruk dat men in je gezicht poeslief doet maar achter je rug om.... de directheid mis ik bij veel Belgen. Maar, als je mensen goed kent, valt dat geslotene wel weg en ik kan de beleefdheid absoluut waarderen. Toch voelen we ons beiden beter in Nederland al zouden we voor het onderwijs wsl liever naar Belgie gaan, soms zijn we te open en tolerant in Nederland, een beetje striktheid, beleefdheid en discipline siert de mens wel.

3. bereke

bereke Niet meer actief

Ik lees hier toch veel dingen die ik niet herken als Belg zijnde...
    Achterbaks, racistisch, onvriendelijk,... Neen, ik denk dat dit eerder persoonsgebonden was...

4. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wel erg veel personen dan gezien onze hele wijk praktisch zo was. Ben nog nooit in een Delhaize of Aldi geweest waar ik vriendelijk geholpen werd, eigenlijk in bijna geen enkele winkel in Belgie om eerlijk te zijn.

5. bereke

bereke Niet meer actief

Meen je dat nu tommo? Dan zit er ginds iets in het drinkwater :p of we hebben een andere definitie van vriendelijk zijn. Pas op, ik vind ze in NL wel hartelijker in de winkel maar hier enkel af en toe eens iemand die ne slechte dag heeft aan de kassa.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Voor vriendelijkheid moet je in de colruyt zijn. Daar zijn ze wel altijd vriendelijk. :)

7. bereke

bereke Niet meer actief

Dat van Antwerpen stad kan ik wel volledig beamen trouwens :p.

8. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nah, not really. Tenminste niet in Neerpelt. Stomme wijf had schijnbaar geen geduld en duwt zo die kar vol in mijn hoogzwangere buik, een sorry kon er niet vanaf. Toen ik er wat van zei kreeg ik als antwoord dat ik dan maar op moest schieten want er stond een rij.. Okay dan.

9. bereke

bereke Niet meer actief

Jammer dat je zo'n negatieve ervaringen hebt tommo!

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Dat kan ik me voorstellen, dat je het niet herkent want het is natuurlijk relatief. Ik bedoel dat wat we hier zeggen niet betekent dat belgen achterbaks en onvriendelijk zijn maar dat ze voor een Nederlander achterbakser (niet het goeie woord vind ik) of onvriendelijker overkomen. Net als Nederlanders zichzelf niet als brutaal en onbeschoft beschouwen maar een Belg dat wel zo kan ervaren. Het zijn wel echt twee verschillende culturen, het blijft me fascineren. Overigens heb ik vrienden in beide landen en dat contact is qua inhoud bijna gelijk, het is meer het publieke gedrag dat verschilt met Nederland.

11. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Als ik er zo over nadenk, ja, je hebt gelijk. Daar helpen ze je altijd met de glimlach als je iets vraagt. (die waar ik ga toch) De Delhaize een dorp verder is het schandalig hoe onvriendelijk ze zijn. Zijn 2 vriendelijke medewerkers in de hele winkel...

12. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Och heb dr van geleerd en gelukkig hoef ik er nooit meer te wonen :cool:

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik heb er eens gesoliciteerd en ze bekijken echt helemaal je karakter.
    Ik werd jammer genoeg niet aangenomen, ik was zenuwactig en kwam over alsof ik over me heen liet lopen. Maar je karakter moet echt tiptop zijn daar.

Aldi of andere supermarkten kom ik nooit maar mijn vader wel. Ze gooien alles snelsnel op de band want als ze niet zoveel per uur scannen krijgen ze waarschuwingen voor.

14. bereke

bereke Niet meer actief

Ja dat begrijp ik. Maar dan nog ervaar ik het anders. En ik kom dus ook vaak in NL, heb er familie wonen, ga er shoppen en kom er op mijn werk veel mee in contact. Zal me maar gelukkig prijzen dan dat ik het zo niet ervaar :).

15. bereke

bereke Niet meer actief

Haha gelukkig heb je inderdaad de keuze :p.

16. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Mijn vriend is een Belg en woont nu 5 jaar hier, maar ook ik merk best een hoop verschil in zijn gedrag en in de mijne.

17. Tikske

Tikske Actief lid

30 jan 2007
    265
    0
    0
    Thuismama
    Belgiƫ
    Ikzelf ben ook Belgische en vind Belgen ook gesloten, en daar reken ik mezelf ook bij. Denk ook dat er heel veel verschillen per provincie zijn en dat elke inwoner van een provincie ook wel een 'idee' heeft over de inwoners in een andere provincie. Dat is natuurlijk allemaal veralgemenen, maar dan zal het feit dat Belgen gesloten zijn ook wel een veralgemening zijn. Ieder mens heeft zijn eigen karakter, en dan speelt de opvoeding en omgeving ook nog een rol.
    Wij komen graag naar Nederland op vakantie, zijn ze meestal veel vriendelijker dan hier.

18. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Gelukkig maar, het zou toch wat zijn als elke Belg zich niet prettig zou voelen in zijn eigen land :D
    Uit welke regio kom je? Zelf in de Kempen gewoond en in vergelijking met bijvoorbeeld Leuven of Hasselt vind ik het daar qua geslotenheid erger. Desalniettemin heb ik fijne tienerjaren gehad in Belgie en heb ik het prima naar mijn zin gehad op de middelbare school, een goede basis meegekregen

19. bereke

bereke Niet meer actief

Hihi zou niet al te best zijn he :p! Misschien ben ik zelf ook wel zo'n persoon en herken ik het daarom niet :$:D?!

Ik heb op verschillende plaatsen in de Kempen gewoond en op twee verschillende plekken in Limburg. Nu woon ik vlak bij de grens (in Maasmechelen).

En gelukkig dat er toch ook nog Nederlanders zijn die het fijn vinden/vonden hier bij ons :).

20. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Maar een ander voorbeeld: onze koningshuizen. In NL zo sympathiek en hier in B zo stijf. Nu weer die hele rel van Laurent en zijn ouders...

Qua regio: ik promoot op mijn werk de gastvrijheid van Limburg, dus ja... :) Maar heb ook opleiding gehad in klantgericht werken. Vond ik erg leerzaam. Zouden ze hier moeten verplichten aan iedereen die baliewerk moet doen.

Deel Deze Pagina