In dubio....dalton of regulier onderwijs

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oogappel, 9 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oogappel

    oogappel Bekend lid

    26 jul 2007
    842
    1
    0
    Hoi meiden,

    We zitten zo in dubio, ons dochtertje wordt bijna 3 jaar. Betekent toch wel dat we een beslissing moeten gaan nemen wat we willen.

    Er zijn twee scholen bij ons in de buurt:
    - Katholieke Dalton
    - Christelijke reguliere school

    Bij ons in de omgeving gaat eigenlijk iedereen standaard naar de dalton, waardoor het voor ons zeer praktisch is. Ons buurmeisje (vriendin van ons dochtertje) gaat er al naar toe dat betekent dat het altijd makkelijk is met eventueel overblijven, ophalen etc. Daarnaast hoeven we geen "grotere" weg over te steken, op een gegeven moment kunnen ze alleen op de fiets.
    MAAR: minpunt is dalton tenminste dat gevoel heb ik aan de ene kant, maar weet niet of dat dat terecht is. We zijn zo bang dat het op de lange termijn niet iets is voor onze dochter. Maar waar dat op gebaseerd is tja weet neit. Open dag geweest en qua omgeving, leerkrachten etc. gaf het ons een goed gevoel.

    De christelijke reguliere school daar zitten alle kindjes op van het kinderdagverblijf. Ook het beste vriendinnetje van onze dochter. Daarnaast hebben we ene hele fijne rondleiding gehad erg uitgebreid met alle zaken die spelen. Ook nog in de klassen gekeken en ook daar zagen we een stuk zelfstandigheid wat gestimuleerd word. Nadeel is dat het een school is met 900 kinderen verdeeld over 3 locaties. We merkte er zelf niet veel van toen we op de school zelf waren....maar toch. Daarnaast moeten we een iets grotere weg oversteken. Voorlopig nog geen probleem, maar toekomst vind ik het wel eng om ze alleen te laten gaan.

    Kortom we weten het niet........mmmm hulp gevraagd, okay ik snap dat het gebaseerd is op mijn input misschien dat jullie een heldere kijk hebben op bovenstaande en of ik bijv. te zwaar til aan het daltonschool.

    Hoor het graag ;)
     
  2. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik heb zelf op een Dalton school gezeten en heb dit echt als zeer fijn ervaren.

    Volgens mij moet je niet zozeer naar de "stempel" Dalton / Montessori oid kijken maar echt naar de school zelf en het gevoel dat jullie krijgen. Sommige scholen hebben een Dalton / Montessori stempel, maar er zijn ook genoeg scholen die deze naam niet hebben en toch op een vergelijkbare manier werken.

    Wat je noemt over de grote van de school zou voor mij pesoonlijk ook een minpuntje zijn. Maar het is verspreid over 3 locaties dus dan valt het opzich wel weer mee. Ik denk echt dat je goed naar je gevoel moet luisteren.
     
  3. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou voor dalton gaan. Ook omdat dat type onderwijs ons wel aanspreekt, dus dat scheelt ;). Maar ook het feit dat je geen gevaarlijke weg hoeft over te steken en de kindjes uit de buurt daarheen gaan! Niet alleen praktisch, maar ook leuk qua spelen ed.
     
  4. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik vind de argumenten van salapio wel goed, kindjes uit de buurt is altijd erg fijn.
    Ik heb zelf daltononderwijs gehad (basis en middelbaar) en vond het heel prettig.
     
  5. happynienja

    happynienja Fanatiek lid

    8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik heb ook een topic geopend erover.
    Want de school waar mijn kids waarschijnlijk heen gaan word ook dalton.
    En ik ben nu info aan het zoeken erover.
    En ik denk dat je het gewoon moet ervaren hoe het is, en hoe je kind ermee om kan gaan.
    Want volgens mij moet je goed zelfstandig kunnen werken.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wij twijfelen tussen de katholieke daltonschool of de openbare school. Dalton spreekt mij wel heel erg aan, maar mijn zoontje heeft wel behoefte aan structuur, dus ik weet niet of dat bij hem past. De openbare school is heel groot en dat vind ik dan ook weer niet zo fijn. Lastig is het he!
     
  7. aliekeleppink

    aliekeleppink Fanatiek lid

    2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Las gisteren ook al een topic over Dalton en dat veel toch van mening zijn dat je goed zelfstandig moet kunnen werken.
    Wil hier graag op inhaken. Ik werk zelf op een Daltonschool.

    Zelfstandigheid bevorderen, kinderen verantwoordelijk maken en in zekere zin keuzevrijheid geven is belangrijk in het Daltononderwijs. Maar wel altijd gekeken vanuit het kind. Wat kan een kind aan en hoe ver is een kind hier al in.
    In onze kleutergroep zijn er 2 verplichte werkjes en 1 verplicht kleine kring moment voor de week. De kinderen kiezen zelf wanneer ze dat gaan doen die week (alleen de ochtendmomenten zijn hiervoor, ze kiezen uit het verplichte of een andere al voorgesorteerde opdracht van de leerkracht).
    Natuurlijk is het zo dat kinderen die net op school komen echt niet zelf weten wanneer ze iets moeten doen om op tijd zonder stress klaar te komen. Vandaar dat bij ons de afspraak er is dat op woensdag 1 werkje klaar moet zijn. En op vrijdag het 2e werkje. De kleine kring is maar een deel van de speelwerktijd, dus is snel in te plannen en doen kinderen graag, door de aandacht van de juf. Je ziet kinderen hierin groeien. En als ze naar groep 3 gaan kan het merendeel zelfstandig de week in plannen zonder dat de leerkracht hoeft te wijzen op het aantal dagen wat er nog staat voor een taak.
    In groep 3 en 4 werken de kinderen met een taak op dag. Er zijn vaste tijden ingepland voor rekenen en taal instructie. Dat gebeurt altijd samen. Als ze klaar zijn met hun werk hebben ze keuze uit de dingen op de taakbrief waar ze mee verder gaan.
    Niet iedereen heeft evneveel of hetzelfde werk.
    In groep 5/6 is er een brief voor de hele week. Voor sommige kineren ook nog per dag, of wordt er dagelijk besproken wat ze moeten doen. Omdat ze het overzicht (nog) niet hebben. Ze mogen dan bijvoorbeeld verder werken met rekenwerk. De uitlegmomenten staan weer ingepland met tijdstip voor de hele week. De kinderen worden hier 's morgens op gewezen wat er die dag wordt uitgelegd en wat ze zelftandig kunnen doen.
    In groep 7/8 houden de kinderen zelf in de gaten wanneer hun instructie er is. En mogen ze dus zelfstandig verder werken met al het werk op de weektaak. ook hier kunnen weer kinderen zijn die dat niet kunnen en werken met een dagtaak, of zelfs met een uur tot uur taak. Er wordt dus wel degelijk gekeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van een kind.
    Er wordt geprobeerd om zoveel mogelijk zelfstandigheid te leren, maar er is een groep kinderen die dat niet aan kan, daar begeleidt de leerkracht extra door vooraf afspraken te maken of een weektaak te geven die zoveel houvast biedt dat een kind hier toch mee verder kan. Het voordeel is de structuur, kinderen weten precies wat er klaar moet en wanneer er uitleg van komt.

    Dit i even een voorbeeldje van de school waar ik werk. Kan er nog veel meer over typen. Dus zijn er nog vragen, hoor ik het wel!
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Wat ik me altijd afvraag bij zulk onderwijs is of leerlingen niet heel snel een achterstand kunnen opbouwen? Hoe wordt daar op in gespeeld? Ik kan me voorstellen dat een iedere leerling aan het eind van de week hetzelfde af moet hebben qua taal en rekenen anders komt de docent in de knoei met de klassikale uitleg.Gaat dit van de tijd af die overblijft voor de leuke dingen? (zo ja, is het dan niet een soort van straf? of zien de leerlingen dat anders?)
     
  9. aliekeleppink

    aliekeleppink Fanatiek lid

    2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik denk dat dat bij elk soort onderwijs zo is dat bepaalde lesstof aangeboden wordt in die week en dat dat af moet.
    Bij ons is he tin elk geval zo dat er vaak in elke groep 2 of 3 verschillende taakbrieven zijn, met daarop het werk wat af moet. Voor het ene kind is dat het normale, voor een ander wordt daar extra aan toegevoegd wat uitdaging biedt. En voor weer een ander kan dat vermindering wezen van het 'gewone' werk. Maar zoals ik al zei in elk soort onderwijs moet er werk af, dus dat heeft mijn inziens weinig te maken met Dalton of niet.
    De leerkracht houdt natuurlijk wel in zicht wat een kind heeft gedaan die dag. Blijkt dat een kind in groep 8 de hele dag niets of vrijwel niets heeft gedaan, zal die zeker een stapje terug moeten doen in zelfstandigheid en meer bij de hand worden genomene.
     
  10. theangels

    theangels Bekend lid

    20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Ik werk zelf ook op een daltonschool en ervaar dit als positief. Veel ouders zijn band dat er te veel van de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de kinderen wordt gevraagd maar hierin worden ze juist heel goed begeleidt.

    Kinderen worden echt niet zomaar in het diepe gegooid. Zoals mijn voorganger ook al zei wordt er in alle klassen gewerkt met een taak die past bij het niveau en de leeftijd van de kinderen.

    Ook wij werken in de klassen op drie niveaus. Op een basisschool zitten kinderen van alle niveaus (VMBO-Mavo-Havo-Vwo) bij elkaar dus is het belangrijk dat elk kind aanbod krijgt dat aansluit bij zijn ontwikkeling.

    Ik wil je absoluut niet pushen om voor daltononderwijs te gaan, maar ik hoop wel wat van je twijfels weggenomen te hebben.
     
  11. lieve sophie

    lieve sophie Actief lid

    3 mrt 2009
    299
    0
    0
    Ik werk zelf op een openbare grote school 500 lln met drie locaties. Toch is het per locatie erg gemoedelijk. Ik zelf ben niet zo een voorstander van dalton omdat het uiteindelijk gewoon niet voor ieder kind geschikt is. Natuurlijk worden die kleintjes niet gelijk in het diepe gegooid maar ik vind het bij kleuters belangrijk dat ze wennen aan het op school zijn, materialen, omgaan met elkaar, lekker kind kunnen zijn. Bij dalton moeten ze al vrij snel werken met week taken etc. Er komt dan al gauw een druk op het kind en dat moet het wel aan kunnen. Ook moeten ze al over een bepaalde dicipline beschikken om uit zichzelf aan die taak te gaan werken.

    Het aller belangrijkst is bij welke rondleiding voelde jullie het prettigst en denk je dat je kind geschikt is voor het dalton.

    succes
     
  12. aliekeleppink

    aliekeleppink Fanatiek lid

    2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Maar ze hoeven toch niet over discipline te beschikken om aan het werk te gaan. De leerkracht helpt hierbij. Die vertelt soms gewoon wat ze die dag moeten doen als ze het anders niet redden.
    En net als op een andere school moeten de 4 jarigen echt niet de 1e week al volop aan het werk. Je groeit hierin met het kind mee.
    Maar een kind wil graag gewoon mee met de dingen die gebeuren in de groep en kiest daardoor juist wel vaak voor het werkje.
    En wennen aan materialen, omgaan met elkaar enzovoort dat wordt juist ook gedaan. Bij mij in de groep ook door maatjeswerk. Zo is het kind niet alleen bijvoorbeeld als we in de rij naar buiten gaan, maar heeft het vanzelf iemand die naast hem loopt, zonder dat hij daarvoor zelf het contact hoeft te maken wat misschien eng is.
    En het kind zijn en het spelen lijkt me een vanzelfsprekend iets voor een jong kind. Dalton is echt niet alleen zelfstandig werken, zelf spelen en leren. Het (samen) spelen speelt juist een grote rol!
     
  13. oogappel

    oogappel Bekend lid

    26 jul 2007
    842
    1
    0
    Er wordt ook veelal gezegd dat je moet kijken of je kind het aankan...mmmm vind het echt lastig ons dochtertje moet nog 3 worden.

    Ze is een bezig bijtje altijd zeer entiousiast en soms een ietwat "haantje de voorste" gedrag....klinkt een beetje negatief maar ze wil overal aan meedoen. Tja of ze dan een dalton onderwijs aan zou kunnen jeetjuh dat is moeilijk.

    Wanneer zeggen jullie dan ja hoor mijn kind is echt wel klaar voor een dalton onderwijs?
     
  14. aliekeleppink

    aliekeleppink Fanatiek lid

    2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik denk dat je dat niet kunt zeggen.
    Dalton onderwijs kan zich net als elk type onderwijs aanpassen aan het kind.

    Je moet denk ik vooral voor jezelf afwegen of jij het belangrijk vindt dat jouw kind al vroeg zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en tot op zekere hoogte keuzevrijheid krijgt.
     
  15. lieve sophie

    lieve sophie Actief lid

    3 mrt 2009
    299
    0
    0
    Bovenstaand is in regulier onderwijs ook zeker met het adaptieve onderwijs van tegenwoordig

    Dalton heeft toch een bepaalt uitgangs punt. Ik werk op een gemengde school met veel kinderen die niet tot nauwelijks nederlands spreken als ze binnen komen. Die hebben een hele andere start nodig en ik denk dat dalton daar niet geschikt voor is. En ik denk wel dat er bij het dalton onderwijs meer van een kleuter geeist wordt als in het reguliere onderwijs. Dus ja een bepaalde discipline wordt wel al vereist. Natuurlijk hoeven die kleintjes niet gelijk volop aan de bak maar uiteindelijk komt er een moment dat de leerkracht meer op de achtergrond verdwijnt.

    Nou denk ik wel als jij een kind 'zonder problemen' heb dalton onderwijs gewoon geschikt kan zijn.
     
  16. aliekeleppink

    aliekeleppink Fanatiek lid

    2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Maar dat moment dat de leerkracht naar de achtergrond verdwijnt is voor elk kind anders. En soms is de leerkracht nog bepalend in groep 8. Dat ligt dus echt aan het kind.

    Als jij zegt dat je een groot deel allochtone kinderen hebt kan ik me voorstellen dat jullie onderwijs meer is ingericht hierop.
    Maar ook hierin geldt dat je ook bij Dalton hier weer een groepje van kan maken en die leerlingen kunt begeleiden.

    Ik denk dat er op zich geen grote verschillen zijn in begeleiding van leerlingen die moeite hebben met leren of juist goed kunnen leren. De mate van zelfstandigheid en plannen wordt alleen bij Dalton al heel vroeg aangeboden bij kinderen. Er zijn kinderen die die verantwoordelijkheid niet aankunnen en die blijf je dus 'bij de hand houden'. Andere kinderen kunnen al heel vroeg veel zelfstandigheid aan en laat je dus iets meer los. Verder wordt er bij ons veel ingezet op samenwerken/spelen en besteden we hier structureel aandacht aan. Ook verplichte samenwerkopdrachten o.i.d. en dan niet met het kind wat je zelf kiest, maar ook met de andere kinderen.
     
  17. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Moeilijk he die keuzes. Wij hebben vorige week de knoop door kunnen hakken!
    Wij hebben voor een school gekozen die het verste weg ligt ( voor zover dat kan in een dorp, het scheelt elkaar 2 minuten ), over de grote weg moeten ze hier toch wel en er gaat wel geteld 1 gezin uit de buurt hier naar die school.
    Ook zijn beste kameraadje gaat niet naar die school. Maar uiteindelijk was dat niet belangrijk voor ons, vrienden maken doet hij toch wel!
    Het gaat er bij ons om het een goede school is voor onze zoon, en die bij ons idee van opvoeden past.
    Wij hebben hier nog 2 scholen, en die waren het voor ons gevoel allebei net niet. En zodra we de laatste school binnen waren gestapt, wisten we het al; dit wordt 'm!
    Moet ook zeggen dat Nathan direct weg was, de juf van groep 1 had hem mee genomen en hij was daar aan het knutselen en verven. Hij wilde helemaal niet weg!

    Luister dus goed naar je gevoel, en kijk naar je kind. Hoe reageert hij daar op school? Gaat hij meteen meespelen, of blijft hij je handje vasthouden?

    Succes met de keuze!
     
  18. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou eerst eens kijken naar het doel en de werkwijze van een school en wat jij het beste vind voor je dochter... samen met de juffen van een psz of kdv waar je kindje tot nu toe op zit kun je een gesprek krijgen over een schoolkeuze...

    zou niet kijken naar waar de school ligt en hoelang je erover doet om je kind te brengen.... dat is allemaal bijzaak...

    een dalton/montessori school is toch heel wat anders als chriselijk onderwijs....
     
  19. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Er bestaan ook christelijke dalton en montessori scholen hoor.. ;)
     
  20. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    oh dat zag ik er niet bijstaan.. dacht dat je of een dalton of een christelijk regulier onderwijs bedoelde....

    tja zou toch je eerst eens meer verdiepen in scholen, en ook een beetje verder kijken en dan je gevoel bij de school is het belangrijkste....! wij hebben onze dochter op een montessori psz zitten die in de basisschool gevestigd is.... we willen haar graag daar naar school hebben maar we gaan wel eerst nog bij andere scholen kijken.... ook scholen die op 15 min rijden liggen.... maakt mij niet zoveel uit dat ik ze erheen moet rijden als ze maar op een goede school zitten wat ze als prettig ervaren...
     

Deel Deze Pagina