Zijn deze peuterangsten normaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spring, 13 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn dochter is bijna 3,5 en soms maak ik me een beetje zorgen:
    - ze slaapt sinds 6 weken met het grote licht aan, wij doen hem uit als we naar bed gaan, maar 's nachts staat ze dan wel 3 keer naast ons bed.
    - ze durft niet alleen in de tuin te spelen, ze is bang voor wolven en monsters.
    - ze durft niet alleen naar boven als wij beneden zijn en andersom.
    - ze heeft sinds de zomervakantie grote afkeer tegen de psz, het is de avond ervoor al een drama.
    - ze is op straat erg bang voor auto's, scooters en fietsers. Eerst vond ik haar voorzichtig, nu is ze doodsbang..
    - ze vraagt regelmatig of de voordeur en het tuinhek wel goed op slot zitten.

Ze is sinds 2 maanden zindelijk en slaapt sinds 2 weken zonder speen. Ik ben weer aan het werk na een half jaar verlof. Een hoop veranderingen, maar toch maak ik me een beetje zorgen!

Is er herkenning? Of juist niet...?

Edit: ze kijkt geen enge programma's, alleen Dora, Peppa, Zandkasteel, Mickey Mouse etc.

2. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.442
    372
    83
    in een huis
    Ik vind het persoonlijk wel erg veel.
    Kan ze vertellen waarom ze het eng vind?
    Ziet ze enge dingen op tv/iPad of boeken?
    Ik vraag mijn dochter altijd wat ze leuk/niet leuk vond aan de dag. En dan kunnen we er nog even over praten.

Verder geen tips helaas. Sterkte!

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat lastig zeg! Deels herken ik het wel, maar niet in deze hoeveelheid. Het is hier meestal heel kort en dat is ook zo te bepraten over het algemeen.

Misschien toch net even wat veel veranderingen in een korte tijd? Wat zegt ze er zelf over als je er naar vraagt waarom ze bang is voor bijvoorbeeld wolven? En als je het vervolgens verduidelijkt door te zeggen dat die bij jullie in de buurt niet leven e.d.?

4. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Op de vraag waarom ze bang is dat iets, iemand of wolven in de tuin/haar kamer komen, kan ze geen antwoord geven.

Op de speelzaal vindt ze de juffen gek en ze vindt het niet leuk dat mama weggaat.

Op straat is ze bang dat auto's, scooters of fietsen tegen haar aan botsen..

Enge filmpjes kijkt ze niet.

5. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Ze is verder ook erg bang voor dieren en pijn...

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee dat herken ik niet. Dochter is bijna vier en is opeens ook bang voor wolven (damn roodkapje lezen) en vossen, maar voor de rest niet. Gaat flink naar school, speelt als een gek, loopt liefst alleen voorop.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hmm.. Misschien toch eens informatie inwinnen bij een professional? Tenminste, dat kan nooit kwaad, zeker als het haar ook zo belemmerd in eigenlijk alles wat ze doet.

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    De leeftijd en de veranderingen kunnen zeker voor angsten zorgen.

Dit artikel geeft wel handige tips vind ik :

Angst bij je peuter - Hoe serieus is dat en hoe ga je hiermee om?

Het ene kind heeft meer last van een levendige fantasie en angst dan een ander. Zeker in wisselende, onzekere situaties (weer werken, weer psz, zindelijk, kindje erbij) zie je dat vaak voorkomen. Ze ervaren minder controle over de situatie en krijgen angsten. Ik zou vooral inzetten op regelmaat en vaste patronen. Hoe eerder de veiligheid in hun hoofd terug is, hoe sneller angsten weg kunnen gaan.

9. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Aan wat voor professional moet ik denken in dit geval?

10. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik denk dat Carino gelijk heeft, als je dochter zich weer veiliger en zekerder voelt zullen die angsten afnemen.
    Concreet zou ik voor nu:
    * het grote licht gewoon aanlaten de hele nacht, draai er eventueel een zwakker lampje in als je het licht te fel vindt
    *accepteer dat ze niet alleen in de tuin of boven wil spelen, stimuleer wel dat ze zelf speelt bij jou in de buurt, dan komt de rest vanzelf wel weer.
    * vertel niet al de avond tevoren dat ze morgen naar de psz gaat, als ze erom vraagt hou het dan vaag met dat zien we morgen wel. Dit moet ik ook bij mijn dochter (ook 3,5) doen hoewel ze het leuk vindt op het kdv, maar als ik te ver van tevoren dingen vertel raakt ze de kluts kwijt.
    * stel haar gerust dat alles goed op slot zit, maak eventueel voor het slapengaan een rondje door het huis zodat ze het zelf kan zien.
    * haar angst voor het verkeer is wel een probleem, dat kan gevaarlijk zijn als ze op straat in paniek raakt. Misschien vindt ze Aya leuk, dat zijn filmpjes over verkeersveiligheid voor kinderen. Hier erg populair, je kunt ze bekijken op YouTube.

11. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Wat een fijne concrete tips. Heel erg bedankt!

In eerste instantie vond ik haar voorzichtigheid in het verkeer heel fijn. Ze kijkt goed bij oversteken en loopt altijd keurig op de stoep. Echter zat ze vorige week op haar fiets en raakte in paniek door een vrachtwagen.. Viel met fiets en al van de stoep af :( Ik ga de filmpjes zeker opzoeken, bedankt!

12. wodjeka

wodjeka Bekend lid

25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ik las laatste keer iets over mama's die een plantenspuit beplakte met monsters en vrolijke kleurtjes enzo en er dan gewoon wat water in deden. Dit noemden ze dan monster spray en als het kindje bang werd dan sprayde ze daarmee en zei dat het de monsters verjoeg. Bij dat kindje hielp het enorm goed. Misschien kan je er iets mee?

13. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Die is leuk, thanks!

14. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Herken het wel. Slaapt hier met 2 nachtlampjes aan, durft niet alleen naar beneden, ene dag vanwege monsters, andere dag vanwege een traphek. Raakte volledig in paniek in het zwembad omdat de dolfijn op de bodem haar op zou eten. Hoe meer ik er op in ga hoe meer angsten erbij komen dus kalmeer haar maar ga er niet in mee. Met zwemmen ben ik bijvoorbeel wel met haar in het zwembad gebleven tot ze kalmeerde en heb grapjes gemaakt. Angst was niet weg maar de paniek wel. Het is een fase denk ik.

15. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Een aantal van de angsten herken ik ook bij onze dochter. Ze is net 4 jaar. Bij ons gaan alle spoken, vossen, wolven en monsters, zo mee in de broekzak van papa en mama stuurt ze naar buiten. Reuzen zijn geen reuzen, want kleiner dan papa, dus die gooien we uit het raam. Wij proberen het op een speelse manier op te lossen en zo kreeg ze er opeens zelf ook lol in. Wij leggen wel uit dat sommige dieren hier niet wonen, zoals leeuwen. Ik heb het boek Monsters bestaan niet! gekocht. https://www.bol.com/nl/p/monsters-bestaan-niet/1001004006522071/

Onze dochter was bang voor de harde geluiden die bijv. een brommer of auto maakt. Is dat bij jouw dochter ook of is het een algemene angst ervoor?
    We hebben hier ook al lang de angst voor het donker. Licht aan helpt wel en een klein nachtlampje. We nemen haar angst verder serieus en proberen het speelse manier op te lossen. Dat werkt hier het beste.

16. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik vind het veel. En ik denk dat dit voor haar ook niet echt lekker is. Stap eens naar het bureautje voor hulp of om even te vragen wat je hier het best mee kan om gaan.

17. Eva3006

Eva3006 Niet meer actief

Ik weet niet of het veel of weinig is.. sommige kinderen zijn zich gewoon bewuster van gevaren dan anderen denk ik.
    Ik herken het in ieder geval van mijn dochter. (In juli 3 geworden) ze is ook altijd heel voorzichtig bijv in het zwembad en in het verkeer. Ze heeft ook bepaalde angsten, bijv putjes op straat, harde geluiden die ze buiten ineens hoort, ze heeft ook een tijd gehad dat ze niet alleen buiten in de tuin wilde zijn. Als haar broertje of de hond bijv bij haar was, dan was er niks aan de hand.
    Nu maak ik me er nog geen zorgen over, want ik was vroeger zelf ook een bange poeperd :p zo was ik bang van een schilderij, in het donker, van m'n eigen schattige varkenspantoffels en ga zo maar door.. en uiteindelijk is het met mij toch ook best goed gekomen (al zeg ik het zelf :D)

18. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Dat is logisch, een kind moet vaak 5 jaar zijn voor hij/zij uit kan leggen waarom het een bepaalde emotie heeft.

Onze dochter is 4 jaar en 3 maanden en bang voor brandweerman Sam, Maja de Bij, Micky mouse clubhouse enz. Ze kijkt nog Nijntje, Peppa big en verder vooral informatieve filmpjes en koekeloere.

Oorzaak: een enorme fantasie en enorm beeldgeheugen. Daarnaast alles heel intens beleven met alle zintuigen. En loopt ook in cognitieve ontwikkeling erg voor. Ze beeldt zich in dat er een beer in de berging zit, een vrachtwagen de tuin in rijdt enz. Filmpjes beleeft ze in details terug als ze in bed ligt. Kinderen van deze leeftijd kunnen fantasie en werkelijkheid nog niet scheiden en hun angsten zijn dus reëel.

We hebben een matras naast haar bed liggen en als ze 's nachts bang wakker wordt gaat een van ons naast haar liggen. Daarnaast is een vast bedritueel en vaste bedtijd belangrijk en even lekker in een warm bad voor het slapengaan. Geen beeldschermen meer na 15u want die beelden komen weer terug als je moet gaan slapen. Verder als ouders ook niet overbezorgd doen maar ook haar angsten niet belachelijk maken, zorg dat ze het vertrouwen in jullie blijft behouden!

Verder kan dit erg helpen:
    https://www.bol.com/nl/p/cloud-b-twilight-turtle-nachtlampje-blauw/9200000026501564/?suggestionType=typedsearch

en ken je het zorgenvriendje al? Helpt hier ook erg goed!

We hebben ook wel eens de 'anti-monsterspray' gebruikt: water met een lekker geurtje erdoor in een sprayflacon en dan voor het slapengaan de anti-monsterspray in haar slaapkamer spuiten (zelf laten doen is nog beter, dan hebben ze het idee dat ze zelf controle krijgen over hun angst of zelf de monsters weg kunnen jagen). Zeggen dat de wolven oid niet bestaan heeft geen zin maar er helemaal in mee gaan ook niet. Het is best lastig.

Zelf was ik vroeger net zo en nog kijk ik geen films van 16 jaar of ouder want ik beleef het s nachts in detail terug. Het heeft een beetje te maken met overgevoeligheid denk ik.

Vaak komt het helemaal goed als ze rond 5 jaar fantasie en werkelijkheid leren scheiden. Blijven de irreële angsten bestaan dan kan speltherapie erg helpen.

veel succes ermee

19. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    3,5 is wel de leeftijd dat de angsten beginnen
    Het donker en hoogtes zijn hier ook al boosdoeners
    Zijn boekjes over die je samen kan lezen kijk maar in de bieb

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm wij stuurden de krokodil altijd maar de tuin.
    Raam dicht en beneden de deur dicht en dan was het goed.
    Toen kwam de babykrokodil.. die was niet eng maar moest altijd zo huilen omdat hij eenzaam was.
    Eerst stuurde ik hem naar de trap... maar dan ging ie nog harder huilen.
    Uiteindelijk bleek de oplossing om er een doorzichtig plastic bakje overheen te zeggen.
    Kon hij nergens heen en was hij toch niet alleen.

Zeker voor fantasie-problemen kun je best samen een creatieve oplossing bedenken.

En ik kreeg ooit de tip om 1 grote knuffel aan te stellen als bewaker.
    Maar helaas... dat vond onze dochter maar raar :)
    Dat was toch maar een knuffel tenslotte.

Meest onpractische was overigens de combinatie "bang voor inbrekers" en zwarte piet/tandenfee.
    Want als die laatste 2 binnen konden komen... konden inbrekers dat toch ook?

Deel Deze Pagina