Hoi meiden, ik had laatst al een topic geopend over tandjes, omdat Thirza zo aan de diarree was en ik een bobbeltje voelde in haar mondje. Dat was dus geen tandje, wat veel van jullie ook al aangaven. Maar nu... gisteren heeft de dame niet bijzonder goed gedronken. Dat wil zeggen: ze liet er (voor haar doen) erg lang tussen de voedingen. Als ze eenmaal dronk, dronk ze dus wel aardig door. Haar schema gisteren: 7.30 goed gedronken 10.30 klein beetje, wakker in bed, na half uurtje jengelen en uiteindelijk huilen 11.00 klein beetje, daarna gaan slapen 12.00 goed gedronken 16.00 afgekolfde fles bij gastouder, 200 cc 19.00 paar cc bij papa uit de fles, daarna gaan slapen 22.00 wakker en goed gedronken 03.30 wakker en goed gedronken En toen... werd ze om 5 uur brullend wakker en was niet te troosten. Ze voelde vrij koud aan, (ze lag wel warm genoeg: een dubbele deken in haar eigen bedje, niet bloot gewoeld), wilde niet drinken en wilde niet liggen. Rechtop tegen mijn buik aan kwam ze wel wat tot rust, maar was het ook met regelmaat weer huilen. Uiteindelijk heb ik getempt, toen was ze al wel een stuk warmer dan toen ik haar uit bed haalde. Ze had 36,8. Na een uur viel ze eindelijk al kreunend bij mij in slaap. Drie kwartier later werd ze weer brullend wakker, wilde niet drinken en duurde het een half uurtje voor ze weer sliep, (ze hapte uiteindelijk wel aan en viel na een paar slokjes in slaap, (zat ik daar met een kind op m'n arm dat van elke beweging wakker werd en een spuitende borst ). Ze heeft vervolgens anderhalf uur bij mij geslapen. Ook toen werd ze weer brullend wakker en wilde weer niet drinken. Ik mocht niet aan haar mondje komen, maar ik heb sterk de indruk dat ze pijn heeft. Nouja, had, want uiteindelijk heb ik haar maar een zetpilletje gegeven. Toen die een kwartiertje zat, werd ze rustiger en ging ze uiteindelijk vrij normaal spelen. Om half tien heeft ze vervolgens goed gedronken en is toen gaan slapen, nadat ik haar luier verschoond had: ze heeft normaal dus van die mosterdgele BV-spuitpoep, nu was het veel donkerder, (wel bruin-gelig) en rook nogal penetrant, zurig. Maar, ze is dus ook verkouden en grijpt tijdens het drinken naar haar oortjes, (alleen tijdens het drinken, doet ze op zich ook wel eens vaker, maar 't was alweer een tijdje geleden. Is vaak wel teken dat ze moe is overigens). Omdat ik dus niet aan haar mondje mag zitten en het enige wat er een beetje ingaat haar duim is, kan ik dus niet voelen of er wat aan zit te komen... Ze wilde dus na de zetpil wel drinken, maar ook toen mocht ik nog niet aan/in haar mondje voelen. Zijn dit dan nu wel tandjes? Of is dit wat anders en is het handig dat ik de HA even bel?
Ik zou voor de zekerheid inderdaad even de ha bellen. Heb je al gekeken of ze geen spruw in haar mondje heeft?
sprongetje? Haha, sorry hoor, maar ik heb gisteren in "Oei, ik groei" zitten lezen En ze is wel bijna toe aan 26 weken sprong toch? Onze krummel is woensdag 24 weken en het lijkt er toch op dat ze weer aan het springen is. Hangerig kan vanaf 23 weken, zie kalender. Maar van sprongetjes gaat de temperatuur toch niet naar beneden? Ik zou ook denken aan tandjes. Jammer dat er nog niemand anders reageert, want ik ben wel benieuwd. Hier lijkt het er af en toe ook op dat ze tandjes krijgt. Maar ook geen diarree meer nu. Hoe is ze vandaag? Als het niet verandert, zou ik toch even de HA bellen.
Ze ligt nu dus al sinds kwart voor 10 te slapen, (op dat zetpilletje ook, die heeft ze om een uur of 9 gehad). Ze zag er ook hardstikke moe uit, niet echt ook het sprongetjesgedrag wat ik van haar ken... d'r was wel echt wat aan de hand. Zelf denk ik dus wel aan tandjes ook, maarja... dat heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een kleintje, dus ik weet het ook niet helemaal zeker. En ik zie mezelf dan toch al bij de HA komen, die vervolgens doodleuk constateert: Ja, zijn gewoon tandjes hoor, (nou hebben we wel een leuke huisarts, is zelf iets ouder dan ik en moeder van een paar kids... Toen ik na de bevalling giga last had van aambeien en die doorgesneden moesten worden, heeft ze dochterlief dus meegenomen, omdat ze die ook van school moest halen, (Ze kwam dus naar me toe om me van die aambeien af te helpen, haar dochter heeft toen lekker gespeeld met het speelgoed van m'n stiefdochter, ). Maar goed... omdat ik er dus niet helemaal zeker van ben en niet in het mondje kan voelen, zijn andere ervaringen wel even welkom,
Lotte is sinds 2 dagen ook erg uit haar doen. Ze poept heeeeel dun en vaak en drinkt als we geluk hebben de helft van haar flessen op. Dat is dus veel te weinig. Ze voelt niet warm en is niet huilerig maar het niet eten lijkt me niet goed. Ik kan je niet helpen maar misschien helpt het om te weten dat je niet de enige bent...
Toch maar even de huisarts gebeld, die hoorde nog geen alarmerende signalen... Ook zij dacht aan pijn en ik moet gewoon even de normale alarmsignalen in de gaten houden, dus hoge koorts, niet drinken en/of niet voldoende plasluiers. Als het met een zetpilletje wel gaat, dan dus een zetpilletje. Als het dan niet met 1-2 dagen over was moest ik sowieso even weer bellen, en natuurlijk als ik het toch niet vertrouw. Maar, , blijft de vraag: is dit herkenbaar voor jullie bij tandjes krijgen?
Hier precies hetzelfde verhaal! Ik ben alleen wel gister naar de ha geweest en blijkt een ooronsteking te zijn!!! Ik zou toch even de oren na laten kijken. Dit in combinatie met doorkomende tandjes is volgens mij geen pretje voor je kindje!
Ik denk eerder aan een oorontsteking dan aan tandjes. Mijn dochter heeft bijna geen last gehad van haar tanden, zelfs niet toen er 3 tegelijk doorkwamen. Voor de zekerheid kan je chamodentpilletjes geven en het hoofdeinde 8 tot 10 cm omhoog zetten. Zowel de pilletjes als het onhoogzetten vh hoofdeinde helpen ook bij evt oorpijn.
Das toevalling Rozemarijke, Ik ben gisteren ook naar de HA gegaan. Bas is namelijk al 5 weken verkouden en de laatste dagen weer veel erger. Nu heeft hij ook een oorontsteking. Heb nu antibiotia gekregen. Ook ventolin met een pomp voor zijn verkoudheid omdat hij het zo benauwd heeft (piepen) Het zou best een oorontsteking kunnen zijn vooral omdat ze naar haar oren grijpt. Hoge temp hoeft niet altijd. Bas had het wel, maar pas gisteren. Zondag was hij ook al huilerig en waren we naar HAP geweest. geen koorts, zelfs oren nagekeken maar niks gevonden en gisteren ineens wel dus ik weet ook niet of de HAP goed heeft gekeken in de oren van Bas. Ik zou dus toch maar even de HA bellen
Hmm... het is wel door m'n hoofd geschoten moet ik zeggen. Thirza wilde ook (zonder zetpil dan) helemaal niet liggen, terwijl ze dan bij mij op de arm wel in slaap viel. Hoort dat bij oorontsteking? Edit: toch weer even de huisarts gebeld en vanwege dat ze dus niet wil liggen, moet ik straks even langs komen... ze wilden geen risico nemen, (gelukkig hebben we een huisartsenpost die dan gewoon het zekere voor het onzekere nemen). Denk dat dat vanochtend niet helemaal is aangekomen toen ik vertelde dat ze niet wilde liggen, Nu ik dat even enkel zo noemde, reageerde ze direct van: Kunt u vanmiddag nog even langs komen dan? Ja dus, dus we gaan straks even langs. Zat al ff te googelen en gezien het feit dat ze al een tijdje verkouden is, zou dit wel eens een bijkomende complicatie kunnen zijn... Nouja, we zien het straks wel... moet er even na half 4 zijn.
Hoi Rozemarijke, ook ik denk aan een oorontsteking hoor. De klachten hebben volgens mij alle symptomen van. Mij neefje heeft erg vaak oorontsteking en die reageert precies zo. Het heeft in ieder geval iets met een virusje te maken, als ik het zo lees. En volgens mij helemaal niets met een sprongetje of zo (zo vermoeiend dat bij elke klacht weer die sprong erbij gehaald wordt, soms kunnen babies gewoon ziek zijn of niet lekker zijn of sjagrijnig zijn of.....) Ik zou even ha contacten. Veel beterschap!!
Jep, ga zo dus even langs de HA. Enneh, diegene die het over dat sprongetje had, knipoogde nogal vet erbij he? Heb zelf even gegoogelt en bij tandjes krijgen komt wel regelmatig voor dat er virusjes en ontstekingen opkomen, (verminderde weerstand). Dus het zou beide kunnen zijn, maar bij een oorontsteking moet je dus niet doorlopen: een van de complicaties die op kan treden, is hersenvliesontsteking. Nou, dan race ik liever een keer voor niks heen...
Nou, toch de oortjes, alhoewel de huisarts dacht dat tandjes ook wel niet erg lang meer zullen duren... Maar nog geen ontsteking gelukkig, wel geirriteerd en jeetje, toen de HA dus in haar oortjes wilde kijken...! Vond ze niet grappig. Gelukkig is ze meestal wel snel weer af te leiden, zo ook nu toen ze even mocht grijpen naar dat ding waarmee hij in haar oortjes had gekeken, Omdat ze ook verkouden is, moet ik gewoon even regelmatig sprayen met een zoutoplossing. Thanks meiden!
Wat een goede manier schijnt te zijn om te controleren of oortjes pijn doen, is zachtjes trekken aan de oorlel. Als je kindje dan niet reageert, door het oor van binnen ook geen zeer. Sterkte iig met Thirza. Het is trouwens absoluut een teken dat ze niet wil liggen. Bij een (beginnende) oorontsteking doet het juist erg veel pijn als je helemaal plat lig. Daarom ook de tip om het hoofdeinde 10cm omhoog te zetten. Dat haalt de ergste druk ervan af.
OK, thanks voor de tip! Hier knapt ze al wel wat op, heb ik de indruk. Gisteren heeft ze tegen de verhoging en de pijn twee keer een zetpilletje gehad en ze heeft het grootste deel van de dag geslapen. Tussendoor steeds haar neusje even open gesprayd met de neusspray. Gisteravond sliep ze juist helemaal niet: tussen kwart over 6 en 9 uur wakker geweest, maar toen heeft ze van 7-8 en van half 9 tot 9 heerlijk liggen kwebbelen in bed. Vannacht goed geslapen en vandaag gaat slapen dus wat moeizamer... volgens mij een teken dat ze niet zo heel beroerd meer is, , maar dus ook nog niet helemaal fit.
En ja, 't waren toch OOK tandjes! Ik ben helemaal een trotse mama, wow, wat gaat dat snel zeg: haar eerste tandje is vandaag aan het doorkomen! En om deze bijzondere dag nog bijzonderder te maken, heeft ze vandaag ook nog eens voor het eerst helemaal zelf op haar buik gedraaid... Om te testen of het geen toeval was, heb ik haar toen nog eens op haar rug gelegd, maar ja hoor, ze ging zo nog een keer!
Ehm, ja heeeeeeeel vette knipoog (zo was het in ieder geval bedoeld). Ik had dus net de avond daarvoor in het boek zitten lezen en dan denk ik vaak: goh ja, dat heeft ze, of oh ja, dat doet ze inderdaad en goh, dat kan ze dus straks? Hehe, leuk hoor zo'n boek. Ik ga er vaak in lezen op het moment dat ze sprongetjesgedrag vertoont of zich ineens heel anders gedraagt dan we van haar gewend zijn. En omdat ik in andere topics van jou wel eens de opmerking "Zit hij/zij misschien in een sprongetje?" had gelezen (vaak dacht ik dan hetzelfde), was dit mijn eerste reactie. Maar zoals je zelf later schreef, is het niet echt typerend sprongetjesgedrag voor Thirza. En ik denk dat het heel verstandig is dat je naar de HA gegaan bent. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Hmm, tandjes dus...... Hier heb ik al een paar keer gedacht dat ze eraan kwamen, maar tot nu toe zetten ze niet door. En toch...... wat je over dat omrollen schrijft: ons meisje draaide twee weken geleden voor het eerst zelf van buik naar rug. Vervolgens was ze een week aan het klooien met de flesjes (voor haar typisch bij sprongetjes) en vorige week liet ze ineens zien dat ze ook van rug naar buik kan draaien. In de dagen daarna leek het wel alsof ze er steeds weer aan herinnerd moest worden hoe het ook alweer ging, maar volgens mij heeft ze het nu aardig in de gaten. Ze is alleen een beetje vergeten hoe ze terug moet. Of dat doet ze alleen om ergens bij te kunnen komen (heel knap vind ik dat), als ze moe is, legt ze haar hoofd op de knuistjes en wacht tot iemand haar op de rug komt rollen. Om vervolgens binnen de kortste keren weer op haar buik te liggen natuurlijk . Haha, ik dacht gisteravond al: waarom wilde ik dat ze dit kon??????? En het gekke is: ze drinkt nu wel weer heel behoorlijk, geen rare fratsen meer. Dus geen sprongetjesgedrag meer. Fijn dat het beter met Thirza gaat. En logisch dat ze van slag was: èn oorontsteking, èn tandjes èn omrollen, dat is wel wat veel allemaal. Is ze intussen helemaal weer opgeknapt? Ik hoop het wel. En........ wat gaat het hard hè? Heb jij af en toe ook dat je denkt: nou, nou, het mag wel een beetje minder snel?