Tips om in slaap te laten vallen? - zonder te laten huilen-

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Allahinkulu, 19 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Mijn meisje is nu 6 weekjes oud..
    De eerste 2 weken sliep ze heerlijk..kon haar gewoon in haar bedje leggen en ze viel weer in slaap. Rond week 4 had ze een huil weekje..het was slapen, eten huilen...ze heeft ook een tijdje erg last gehad van krampjes maar we hebben nu goede druppeltjes waardoor dat allemaal wat beter gaat.
    Maar ze valt zo moeilijk in slaap..je kunt wiegen, er naast zitten het maakt allemaal niet uit..ze valt niet in slaap..en als ze al in slaap valt wordt ze weer wakker zodra je haar in bed legt en begin je weer van voor af aan..sowieso is de enige houding waarin ze lekker slaapt als ze op haar buik ligt.
    de manier waarop ze wel lekker in slaap valt is in de tricot slen..maar ook dan wordt ze meestal weer wakker zodra je haar in bed legt..en ik heb nog een kindje rondlopen en me huishouden wat erg lastig wordt met een kindje in de draagdoek op de buik. erg zwaar om daar uren mee rond te lopen.
    Ook wil ik haar niet teveel laten wennen aan het bij ons in slaap vallen..ik wil wel aan haar behoeftes toegeven.maar niet op een manier waardoor ik dus totdat ze een jaar is met haar op schoot zit ofzo :p

Ik heb geprobeerd haar in bed te leggen en dan erbij te zitten en haar een speentje te geven en dat heeft een paar keer gewerkt..maar ook niet steeds..het speentje valt er dan steeds uit..en ze draait haar hoofd enzo..

Iemand tips hoe ik het kan aanpakken..zonder te laten huilen
    Als je op het forum kijkt roept iedereen meteen dat je de baby maar moet laten huilen maar dat wil ik dus absoluut niet..

Dus moeders die hun babietjes niet lieten/laten huilen hoe pakken jullie het aan?

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

nog weinig ervaring hoor. hier een jengeluurtje tussen acht uur s'avonds en elf uur zeg maar. laat ze dan ook niet langer als vijf minuten huilen, geef speentje aai over haar bol, draai de nijntje mobiel op. werkt allemaal niet. om half uur gaat mams naar bed. ligt tot elf uur kwart over 11 bij mij in bed. krijgt de fles. leg ze terug in haar eigen bedje geef speen, en laat ze dan ( ja sorry ) toch 5 minuutjes jengelen en dan valt ze iegenlijk heel snel in slaap.

3. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    ja als ze maar 5 minuten zou huilen zou het wat anders zijn..maar ze huilt binnen 2 minuten al helemaal paniekerig dus dat zou ik nooit doen.

4. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ja er zit zeker een verschil tussen 5 of tien minuten jengelen idd als echt krijsen. nee dat is hier ( nog ) niet het geval... succes ermee hoor meid :)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je zegt dat ze op haar buik wel wil slapen? Koop een aerosleepmatrasje, dan kan ze veilig op haar buikje slapen, omdat ze dan gewoon door kunnen blijven ademen als ze met haar neusje in de matras zou gaan liggen.
    Verder: hoe lang is ze wakker tussen de slaapjes? Leg je haar op bed als ze moe is, maar nog niet TE moe? Op inbakeren.nl staan wat richtlijnen voor hoe lang ze ongeveer wakker kunnen zijn bij welke leeftijd, misschien heb je daar wat aan?
    Hier zorg ik daarnaast dat Thirza even rust krijgt voordat ik haar op bed leg, dus even geen speeltjes, maar bij mij zitten of gewoon even op haar rug in de box.
    En wij zijn vorige week gestart met inbakeren, en dat werkt echt erg fijn! Als ze te moe is om op eigen kracht in slaap te komen, wikkel ik haar in die doek, (wij hebben een snug&tug: werkt erg gemakkelijk), en dan wordt ze vaak op dat moment al rustiger. Als ik haar dan in bed leg, jengelt ze wel even wat, (maar jengelen/mopperen vind ik hier wel OK... eerder was het ook van dat krijsen waar ze zo van overstuur raakte), maar slaapt dan meestal met 5 minuten/10 minuten. Zolang ze niet krijst, laat ik haar liggen.
    En, als je even gaat troosten: in bedje laten liggen, geen oogcontact maken, (ik kijk naar haar buikje, zoda ik wel haar oogjes kan zien). Door oogcontact te maken of haar uit bed te halen, stimuleer je erg en wordt ze weer lekker wakker. Dan wordt ze ondertussen wel extra moe en hoe vermoeider ze zijn, hoe slechter ze slapen.
    En, laatste tip ;): rust en regelmaat toepassen. Dat betekent dat je een vaste volgorde hanteert waarin je de dingen doet. Hier is dat: slapen, eten, kroelen bij mama/papa, verschonen, spelen op speelkleed, in wipstoeltje, zitten bij papa/mama of liggen in box, slapen. Het heeft hier niet DE doorslag gegeven, maar ik heb wel sterk de indruk dat het meehelpt in de algehele rust die er hier is gekomen, :) Je hoeft dan dus echt geen vaste tijden aan te houden, maar enkel die vaste volgorde. 's Avonds bij de avondvoeding verschoon ik juist eerst, (zodat ze wakker wordt), daarna voeden, boeren en weer in bed.

6. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik laar haar gerust een kwartir huilen, meestal is het jengelen, echt huilen/krijzen laat ik haar niet lang want dan is er ook echt wat aan de hand

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Overigens: hier hadden we hetzelfde en Thirza bleek het kiss-syndroom te hebben. We hebben nu twee behandelingen bij de osteopaat gehad en we hebben een heel ander kind in huis, dat -als ze precies op tijd op bed gaat- gewoon weer zelf in slaap kan komen!

8. Anna71

Anna71 Actief lid

31 jul 2008
    269
    0
    0
    Ik heb Senna de eerste 14 weken 's avonds in slaap laten vallen op mijn buik. Senna had enorm veel last van darmkrampen en dit was de enige manier om haar enigszins rustig te houden. Als het te erg was (de krampen) dan liepen we met haar rond in de babybjorn.
    Overdag bleef ik altijd naast haar bed om de speen in haar mondje te houden.
    Haar laten huilen hebben we wel eens geprobeerd (althans mijn vriend want ik kan het niet) maar daar werd ze heel erg overstuur van.

Nu (bijna 10 maanden) gaat Senna meestal heel zoet slapen als ik haar op bed leg. Wel blijf ik een paar minuutjes bij haar bedje staan. Daar wordt ze rustig van en als ze daar goed op slaapt, nu dan blijf ik graag even bij haar als ze gaat slapen.

Het in slaap laten huilen is niet zo ons ding hier. Het werkt ook niet bij Senna en ik heb er zelf ook een slecht gevoel bij.

9. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik heb mijn schoonouders hier voor een paar weken te logeren..en we krijgen veel bezoek..
    helaas krijg ik er daarom ook nauwelijks een regelmaat in..laat staan rust.
    Ik merk wel dat ze soms echt oververmoeid is en daardoor NOG moeilijker in slaap valt.
    heb net even bij inbakeren.nl gekeken.
    Inbakeren is hier geen optie want ik heb geen inbakerdoek..die zijn hier (turkije) ook niet te krijgen..en ik heb niet van die doeken die ze als eisen stellen.en mocht ik het bestellen vanuit nederland dan is het hier pas over min 3 weken dus daar heb ik nog niets aan.

soms maakt het ook echt niet uit wat je doet..of je er bij zit..op schoot neemt..naast haar gaat liggen..de speen geeft etc. ze blijft dan maar huilen..
    het enige waar ik haar echt stil mee kan krijgen is dus de draagdoek..maar zoals ik al zei is dat een optie maar geen oplossing natuurlijk..ik wil haar daar ook niet te veel aan laten wennen.

Ik denk dat ik wel wat beter ga opletten hoelang ze eigenlijk wakker is en daarna meteen proberen op bed te leggen.
    Misschien moet ik doorzetten met haar er in leggen en het speentje geven..ik moet hem dan wel vasthouden voor haar..
    Maar krijg soms ook het idee dat ze er gefrustreerd van raakt..dan blijft ze haar hoofd maar draaien enzo.

anna: ben blij te lezen dat ze nu wel lief gaat slapen.

Laten huilen is hier ook echt geen optie..heb dat bij mijn eerste gedaan (omdat dat het enige advies is wat je bijna krijgt..laat maar huilen laat maar huilen) maar ze is zo koppig ze bleef maar janken en krijzen..en ik wil dat nu dus ook absoluut niet meer doen.
    Daarbij..müslime is dus echt al binnen 2 minuten totaal overstuur..dus het is ook echt geen optie.

10. doron

doron Actief lid

11 aug 2008
    100
    0
    0
    Trainings actrice
    Goes
    Ik heb hetzelfde met cai gehad, alles geprobeert. Wat toen het beste werkte was op mijn eigen bed gaan liggen, Cai op zijn op ooghoogte tegenover me en dan tussen zijn oogjes wrijven met mijn vinger dat werkt super goed, dan vallen ze niet in slaap als je ze vast houd en kun je ze makkelijker in bed leggen, wat ook wil helpen is met een kruikje eventjes het hoofdeinde van het wiegje opwarmen dan boots je wat lichaamswarmte na.

succes ennuh, bij mij is het al weer over, die kleine valt gewoon weer in slaap.

11. doron

doron Actief lid

11 aug 2008
    100
    0
    0
    Trainings actrice
    Goes
    oja, ps, cai slaapt op zijn zij, het mag misschien wel niet maar hij gedijt daar stukken beter op, misschien proberen.

12. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    hoi,

wij hebben in het begin het inbakerprincipe ook gebruikt maar niet met een speciale inbaker doek maar gewoon een fleece babydekentje, die strak om haar een gedaan, armpjes naar beneden werkte echt perfect, ze viel dan zo in slaap terwijl als we dat niet deden ze zichzelf wakker sloeg met de armen!

misschien een tip!

succes
    henriette

13. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    doron: zal het eens proberen!
    (heb wel nog eentje van 2.5 rond lopen hehe dus dat is niet altijd een optie om de rust te vinden er lekker naast te gaan liggen.)
    Müslime slaapt op haar buik..mag ook niet..maar ze kan haar hoofdje al goed optillen en omdraaien enzo..en tsja zo slaapt ze gewoon het beste..anders maait ze dus met die armpjes.

jette Ik had voor eslem ook een andere doek zal eens kijken of ik die nog heb en dat eens een keertje proberen. maar op die site stond dat je twee doeken moest gebruiken ofzo. Maarja hier in turkije doen ze het ook allemaal gewoon met een normale doek en een geheel.

14. netmoeder

netmoeder Actief lid

2 feb 2009
    181
    0
    0
    jeetje, wat vervelend zeg als je kleine zoveel huilt. Mijn dochter is nu 5 weken, en ik heb eigenlijk nergens last van. 's ochtends na de nacht en na de eerste voeding, dan kleed ik haar aan, en laat ik haar lekker een tijdje in de box liggen. Tussen ongeveer 10.00 en 12.00 laat ik haar dan in de wieg in de slaapkamer slapen, om haar vervolgens weer een tijdje in de box te laten liggen, en tussen 15.00 en 17.00 laat ik haar dan weer in de wieg slapen. Daarna laat ik haar weer in de box liggen, en om 19.00 gaat ze dan in de wieg voor de nacht.
    In de wieg slaapt ze meestal vrij snel als ik haar neer leg en gedag gezegd heb. In de box hoort ze mij wel, en kan ze me ook zien als ze wilt, maar kan ze ook slapen. Het is hier best rustig in huis, want ik heb geen andere kinden. Wel heb ik vogels, die voor wat geluid zorgen, maar daar is ze al aan gewend. In de box krijgt ze dus wel de rust die ze nodig heeft, maar ben ik ook lekker dicht bij haar in de buurt. Verder als ik haar in de wieg leg, dan zeg ik haar altijd op dezelfde manier gedag. Ik heb bij mijn oppaskindje (die wel een paar maanden ouder was toen ik begon met oppassen) gemerkt dat dit gedag zeggen heel goed werkt, want dan weet ze ook echt dat je weg bent.

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat te weinig slaap krijgen, overprikkeld raken en daardoor nog moeilijker in slaap vallen herken ik hier. Dat is nu inmiddels gelukkig weer over.

Om die reden zal ze toch echt in slaap moeten vallen om die rust weer terug te krijgen. Is een tijdje haar in bed leggen en haar blijven troosten totdat ze in slaap valt geen optie? Dat zal misschien even veel energie kosten, maar ze heeft nu in eerste instantie gewoon slaap nodig.

Tobe heeft ook een tijdje gehuild zodra ie in bed lag vanwege overprikkeling. Ik heb hem toen wel laten huilen en hem eens in de 10/15 minuten even getroost (dwz hem wel in bed laten liggen maar met mijn hand over zijn bolletje strijken en hem een speen geven). Daar werd ie heel snel rustig van en al snel sliep ie steeds sneller in. Je kunt hetzelfde doen maar haar dan veel sneller troosten dan ik deed (zodat je dr niet hoeft laten huilen). Dus troosten terwijl ze in bed ligt en niet terwijl ze in je armen ligt...

Ik streel ook vaak zijn neusje en tussen zijn ogen, daar vallen zijn ogen altijd van dicht :)

16. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Kevin was in het begin ook vaak overprikkeld en deden wij hetzelfde als MerleQ, laten liggen en troosten na een aantal minuten (meestal 10)
    Op een gegeven moment werden de huilminuutjes steeds minder en nu geeft ie 2 jengelhuiltjes als z'n billen het matras raken, maar zora hij helemaal goed ligt (met deken en speen) is ie zo vertrokken :)

Laten huilen (jengelen, krijsen is iets anders) kan echt helpen, sommige kindjes verwerken hun prikkels in het begin met huilen, maar het zal steeds beter gaan :)
    Succes!

17. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Voor ons werkt het volgende principe geweldig, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.

Een tijdje geleden kocht in het boekje 'De taal van het huilen' van Aletha J.Solter. Het is nogal psychologisch, maar 1 punt hebben we eruit gehaald en dat passen we nu constant toe bij onze jongens.
    Aletha Solter gaat ervan uit dat met name baby's iedere dag weer nieuwe dingen zien en leren en dat moeten ze verwerken. Om dat te verwerken moeten ze de spanning kwijt en dat doen ze door te huilen. Klinkt logisch hè? Dat doe je zelf ook als je moe of gespannen bent, tenminste ik wel... ;) Door 'uit te huilen' zouden ze later ook emotioneel stabieler zijn en zelfs beter kunnen leren, maar goed, dat nemen we ook maar met een korrel zout...
    Iedere avond, als onze jongens beginnen te huilen (en dan geen zeurderig in-slaap-val-huiltje) pakken we ze stevig tegen ons aan. Niet wiegen, gewoon vasthouden en gaan zitten. Dan kun je zachtjes tegen ze praten. Vertel je kindje dat het prima is om te huilen, dat je begrijpt dat het een spannende dag was, dat je er bent om hem/haar te troosten, enz. Of wat er maar in je hoofd opkomt. Bij ons is het werkelijk na een kwartier best hard huilen plotseling over. Ze worden dan helemaal slap, oogjes vallen dicht en je kunt ze ontspannen terug leggen in bed. De rest van de avond/nacht horen we ze niet meer.

Doe ermee wat je wilt, bij ons werkt het!

18. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    iedereen bedankt voor de tips.

maar nogmaals..laten huilen (alleen in haar bedje)is echt geen oplossing en wil ik absoluut niet toepassen.
    Het zal ook wel aan mijn kinderen liggen..maar ik heb geen kinderen die jengelen..tenminste..niet langer dan 2 minuten en daarna is het krijzen..

Jipper: mooi stukje van je..ik zal het eens proberen.

19. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Succes, het is echt het proberen waard!

20. kikker28

kikker28 Actief lid

10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hoi, mij heeft het boek "wat je baby vertelt"van Tracy Hogg heel erg geholpen, zij gaat uit van voorspelbaarheid voor je kindje.
    Zij is een tegenstander van alleen laten huilen, dus eigenlijk precies wat je zoekt. zij zegt ook duidelijk, de keus die je maakt voor iets, moet je ook vol blijven houden, zodat je kindje ook weet waar hij aan toe is. Bijv. een kleine baby in slaap wiegen wil nog wel, maar als hij 8 kilo is doe je dat dan ook nog? Sinds ik deze methode gebruik, huilt hij nog maar heel weinig.
    Ik gebruik een vaste volgorde, eten, even spelen, zelf spelen in de box of wipstoel, en dan bij de 1e tekenen van vermoeidheid naar bed, daar leg ik hem in een wrapper, kan ook een handdoek met zo'n mutsje, dan leg ik hem met z'n hoofd op het mutsje, en wikkel ik de zijkanten om hem heen, met de armpjes naar beneden, dan dekentje en lakentje stevig instoppen. Hij krijgt een speentje en weg is hij. soms moppert hij, maar echt brullen, doet hij alleen als hij honger heeft.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes

Deel Deze Pagina