Lieve vk's, Een week terug moest ik me laten testen op glucose, ik moest niet nuchter prikken dus ben na het ontbijt naar het ziekenhuis geweest. De uitslag van die waarde was 6,3. Ik kreeg de uitslag uiteraard van mijn vk, en die vertelde me door de telefoon dat de waarde iets te hoog was en dat die onder de 6,1 moet liggen. En moest dus vandaag nogmaals 2x prikken op glucose voor de zekerheid, dit keer een keertje wél nuchter en twee uur daarna. (na het ontbijt) En stel dat ik nu wel zwangerschaps diabetes heb, ben ik dan niet te laat met prikken op glucose aangezien ik al 32 weken ver ben, is het niet gevaarlijk voor de baby? Ik lees namelijk dat de meeste vrouwen die zich eventueel moeten testen, tussen de 22-24 weken zo'n test doen. Ben er beetje onzeker van geworden en durf nu niets van suiker te nemen... Hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden, liefs wolkjuh.
hoi, als je niet in de risico-groepen zit dan wordt je niet standaard getest bij 24 weken. Alleen op indicatie wordt je dan getest zoals bij jou. Ik vind 6,3 nog reuze meevallen. Wacht die glucosetest maar af en kijk dan maar verder. Het heeft geen negative gevolgen dat je er nu achter komt. waarschijnlijk speelt het nog maar kort aangezien je waarde ook niet erg afwijkend is. Mirjam
Beste mirjam, hartstikke bedankt voor het antwoord en de gerust stelling. Heb het nog niet eerder gezegd, maar ik lees dus best vaak mee in dit rubriek, het is gewoon heel leerzaam en je pikt veel dingen mee en herkent ook heel veel dingen. Vind het geweldig hoe jullie hier altijd klaar staan met antwoorden en gewoon knap dat jullie dit ook nog doen naast jullie eigen baan/praktijk. Namens mij verdienen jullie in ieder geval echt een hele grote pluim hiervoor, toppie! Ontzettend bedankt. Fijne feestdagen lieve vk's.