Eerste keer bevallen via KS .. Tweede keer weer? Is hier een keuze in?

Discussie in 'De bevalling' gestart door manonn, 15 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manonn

manonn Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.659
    0
    0
    Hallo,

Ik zag hier al meerdere onderwerpen hier over gaan,
    maar plaats hem nog maar een keer opnieuw.

Mijn dochertje is 10/11/09 geboren via een geplande keizersnee.
    Ze lag in een stuitligging.
    Ik ben nu 27weken zwanger. Ik ging er nu vanuit dat ik gewoon 'moest' bevallen en dat ik hier ook geen keuze in had.
    Nu hoorde ik sommige vrouwen wel zelf mogen beslissen.

De keizersnee was heftig. Ik was te weinig verdoofd en het herstel ging moeizaam.
    Stel dat ik zelf mag kiezen... Ga ik toch twijfelen!
    Ik hoor ineens allemaal dingen zoals :
    - Baarmoeder scheurd door weeen.
    - Problemen met heftige weeen.
    - Grote kans op weer een KS. Dat is toch helemaal niks, eerst een poging doen en dan alsnog een KS.

Hoe denken jullie hier over? Of wat zijn jullie ervaringen??
    Alvast heel erg bedankt!

Manon

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Volgens mijn gynecoloog is het risico op scheuren van de wond 1%, en de kans op een succesvolle vaginale bevalling 70%.

Voor mij is het dus de moeite waard om het te proberen, na mijn eerdere ks :).

3. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    1 van de vragen was van mij ;).
    Ik ben pas afgelopen mei moeder geworden dus de 2e zal nog wel even duren maar áls ik keuze heb wordt het 200% weer een KS.
    Ik ben nooit bang geweest voor een bevalling oid maar nu, na mijn KS, durf ik echt niet meer. Zo bang dat de wond scheurt of er iets fout gaat met de baby.

Moet wel zeggen dat mijn KS een droomervaring was.
    Na 6 dagen ben ik al wezen wandelen met onze kleine meid :).
    De mooiste ervaring van mijn leven, zou dat opzich nu al weer over willen doen :D.

Maar goed, ik ga er maar even vanuit dat ik geen keus heb, eerst eens een gesprek met de gyn aanknopen....

4. Wietje79

Wietje79 Actief lid

7 feb 2009
    384
    0
    0
    Hoi Manonn,

Wij hadden zo'n beetje dezelfde vraag/dilemma toen we weer zwanger bleken te zijn.
    Bij de eerste was het geen geplande ks maar omdat de ontsluiting niet vorderde is na 24 uur het besluit ks genomen.
    In eerste instantie wilde ik graag weer een ks, maar dat had meer te maken met de angst weer zo'n zware bevalling mee te maken.
    In loop van tijd ging ik toch twijfelen.
    Zo rond 20 weken hebben we een afspraak gemaakt om met onze gynaecoloog te overleggen wat de mogelijkheden waren.
    Tot mijn grote verbazing konden we op dat moment al voor een ks kiezen.
    Uiteindelijk hebben wij besloten de natuur z'n gang te laten gaan. Er is geen enkele reden om er vanuit te gaan dat de bevalling weer zo zou verlopen al bij de eerste.
    Ik wil zo graag meemaken hoe het is om zelf mijn kindje te baren en de ks opzich is mij erg tegengevallen (let wel, dat was dus na 24 uur stevige weeen). Vandaar onze keuze.
    Over het gevaar van een vaginale bevalling na een ks heeft de gynaecoloog het nauwelijks gehad, alleen dat thuis bevallen geen optie is en we waarschijnlijk iets eerder naar het ziekenhuis moeten.

Ik wens je veel succes met je keuze, neem de tijd om erover na te denken en praat erover (met je partner, vk en evt je gynaecoloog).

Succes met je verdere zwangerschap en geniet ervan!

Wieteke

5. manonn

manonn Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.659
    0
    0
    Bedankt voor de reacties.
    Ik ga het goed overleggen en er goed over nadenken!!

Deel Deze Pagina