Mijn dochter van bijna 2,5 is altijd heel lief geweest voor haar zusje van nu bijna 1. Ze is nooit jaloers geweest ofzo. De laatste tijd is ze regelmatig erg ruw met haar zusje, bijv te hard knuffelen, omver duwen of soms zelfs slaan of bijten. Ik leg haar dan altijd rustig maar serieus uit dat ze dat niet mag doen, omdat dat haar zusje pijn doet, en dat we niemand pijn mogen doen. Als ze het dan weer doet, zeg ik haar dat ze als ze doorgaat even oo de stoel moet zitten en indien nodig doe ik dat dan ook. Ze begrijpt heel goed wat ik zeg, ze kan erg goed praten en heeft een zeer goed taalbegrip, dus ze weet echt wel dat het niet mag. Maar ze blijft het toch doen en dat vind ik erg vervelend. Heeft iemand tips voor hoe hier mee om te gaan? Of is het gewoon een fase die vanzelf weer over zou moeten gaan?
Hier gebeurde dat ook toen de jongste in 'haar territorium' begon te komen en toen ze begon te lopen. Het is een fase denk ik waarbij je wel steeds bezig bent om het gedrag af te keuren en er een positieve draai aan te geven...