Hallo verloskundige, ik heb veel over harde buiken gelezen, maar er heerst voor mij toch nog veel onduidelijkheid. Ik twijfel heel erg of ik hier nu ook wel eens last van heb of dat het wat anders is. Overdag heb ik eigenlijk nooit last, maar 's avonds, met name als ik te snel en te veel heb gegeten, wordt mijn buik best hard en heb ik een heel opgeblazen en hard gevoel. Mijn buik is niet lekker soepel en mijn bovenlichaam helemaal uitrekken voelt heel strak aan. Na 10 minuutjes zakt dit gevoel dan weer. Komt dit doordat mijn (volle) maag tegen mijn baarmoeder aandrukt of is dit nu een harde buik? Ook is mijn buik s nachts vaak hard. Dan is het echt een harde bol. Dan ga ik plassen en dan is het gevoel meteen weg. Is dit een harde buik of wat anders? Ik hoop dat u mij wat duidelijkheid kunt geven over dit onderwerp. Alvast heel erg bedankt! Groetjes shampoo
hoi Shampoo, dit zijn inderdaad harde buiken, je baarmoeder reageert dan met samentrekken op een andere situatie in je buik, zoals een volle maag of een volle blaas. Na een poosje ontspant de baarmoeder weer en dan is dat gevoel weer weg. Mirjam
Hoi Shampoo, wat je beschrijft hebben veel vrouwen. Het zijn inderdaad harde buiken. Je baarmoeder reageert in somiige periodes sneller en heftiger op dingen dan andere keren. Als je een volle maag het en je darmen flink gaan werken, kan je buik hierdoor geprikkeld raken en hard worden. Dit geeft vaak een heel vervelend en vol gevoel. Je zou kunnen kijken of het minder is als je gedurende de dag minder grote porties eet. En 's nachts kun je inderdaad in rust ook veel last hebben van harde buiken. Vaak om twee redenen: door de bewegingen van het dan vaak actieve kindje en/of doordat je lichaam dan ontspant en dan de drukte van de dag eruit komt. Het is dus allemaal niet erg, mar rust en warmte worden wel steeds belangrijker. Groetjes Brigitte