niet thuis bevallen door trap

Discussie in 'De bevalling' gestart door Damay77, 21 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Na een rot bevalling in het ziekenhuis, had ik me voor genomen om een volgende bevalling thuis te doen. (Mits dat goed gaat natuurlijk).
    Niet dus, verloskundigen hebben hier sinds kort een regel dat je niet meer dan 1 trap mag hebben:x. Dit ivm ambulancebroeders die je evt naar beneden moeten slepen. Iets arbo technisch.
    Ok, volkomen begrijpelijk dat dit maximaal 1 trap mag zijn. Maar toch ben ik het er niet helemaal mee eens en vind ik dat ik best thuis kan bevallen. Maar misschien denk ik wel makkelijk.....
    Situatieschetsje: ik woon op een bovenwoning/maisonettewoning. Zeg maar een "gewoon" huis met 3 verdiepingen. Alleen deze begint op de 1e verdieping van het gebouw. Om bij mijn woning te komen, moet je eerst een centrale trap op. Deze is 1,5 meter breed, 5 treden, plateau van 2 bij 1 meter en dan weer zo'n trap. Prima trap dus om met brancard afgevoerd te worden. Draai is makkelijk en halverwege kunnen ze me nog even neerplanten om uit te rusten. In mijn huis moet je trap op om bij de slaapkamer te komen. Ok. Dan denk ik met mn simpele verstand, als ik een bed in de woonkamer zet om te bevallen dan is het probleem qua trap toch opgelost?
    Hun zeggen, het mag niet. Klaar. Maar ik vindt het zoooo krom. Als mijn huis gewoon op de grond zou beginnen dan is mijn binnentrap onmogelijk om een brancard naar beneden te brengen. Maar daar kijken ze niet naar:(
    Dus als mn woning "gewoon" was geweest dan had ik zelfs met mn onmogelijke trap, boven mogen bevallen. Dit klopt toch niet?

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik heb geeeen idee hoe het arbo-technisch zit maar kan me wel voorstellen dat het vanuit dat oogpunt lastig is.

Maar ik denk dat een bed in de woonkamer geen probleem moet zijn? Misschien eens met ziekenhuis bellen erover? Want daar ligt het probleem, toch? Dat ambulance-broeders evt arbo-technisch het niet zouden mogen?

Vind het trouwens maar raar hoor, wat doen ze als ze iemand van de 3e verdieping moeten ophalen die bijv. Een hartstilstand heeft gehad ofzo? Zeggen ze dan ook, nou loop maar ff mee naar onder kijken we dan verder?

3. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap inderdaad ook begrepen dat dat van de arbo niet mag. Ze mogen maar 15kg pp tillen en dat zou betekenen dat ze met 4 ambulance broeders moeten komen om een gemiddelde zwangere vrouw van 60kg te mogen tillen. Ben je zwaarder dan mogen ze het niet zelf doen en moeten zij de brandweer bellen.
    Dat zou voor hen betekenen dat als er iets mis gaat en je met spoed naar het ziekenhuis moet zij OF een andere ambulance moeten laten komen OF als je te zwaar bent zij officieel de brandweer moeten bellen. Dit betekent hoe dan ook dat er gewacht moet worden en dat betekent risico! Voor moeder en kind. En er zijn echt situaties waarbij elke seconde telt dus nee, je mag niet thuis bevallen.

4. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Volgens de officiele arbo regels zouden ze dan dus de brandweer moeten bellen met speciale apparatuur. En ze kunnen natuurlijk niet overal rekening mee houden, mensen weten niet vooraf wanneer een hartaanval komt. Maar een bevalling weten ze wel ongeveer dus houden ze er rekening mee en sturen ze je direct naar het ziekenhuis.

5. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier in bellen ze de brandweer en komen ze je met een hoogwerker uit huis halen zodat de ambu niet hoeven te tillen

maar mooi niet ik ga zelf wel per trap naar beneden waarom??
    manlief is brandweerman en heb geen zin in collega's van hem aan mijn bed
    hij zegt dat ik daar wel op terug kom en dat hij me dan geen keus laat nou weeen of niet ik ga zelf wel naar beneden
    hier verloskundige nog nooit over gehoord ! terwijl ik bij de 1ste thuis ben begonnen met bevallen en in het ziekenhuis heb afgemaakt

6. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    o en droebeltje ! ik woon ook in een massionette woning en niet op de 1e verdieping maar op de 3de en 4de verdieping
    hier 7 trappen naar beneden

7. Bri

Bri Niet meer actief

Leuk dat je zelf die trap af wilt, maar als je ineens een fluxus (extreem bloedverlies) hebt gaat dat natuurlijk niet. Het gaat natuurlijk om noodsituaties, waarin je zelf de trap niet af kúnt.

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Als er bij een situatie (in dit geval dus de bevalling) een redelijke kans is dat hetfout gaat en je met de ambu mee moet mag je inderdaad niet thuis bevallen.
    Vraag het anders even na in het ziekenhuis. Maar volgens mij klopt het helemaal van 15 kilo pp

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Weet ik. Maar het gaat erom dat er 2 trappen zijn. Dan zal je zeggen dat ik thuis mag blijven als ik in de woonkamer beval. Dan hoef ik uit nood alleen de buitentrap afgedragen te worden.want als er 1 trap is, mag je wel thuis bevallen.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

het klopt zijn nieuwe regels en de ellende is dat de brandweer dan moet komen. en geloof me die staan met 6 man aan je bed.
    en dan is het raam open en met de hoogwerker in/ nouja liggend op het bakje naar beneden.

als er sprake is van een fluxes, sterrenkijker vast in je bekken oid dan heb je geen keus doen kun je de trap niet af en komt de brandweer.

hier beval ik dus in het ziekenhuis omdat het moet maar als het niet moest dan nog want een collegas naast mijn bed heb ik geen zin.

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Vervelend voor je.

Die nieuwe regels worden hier strikt toegepast. Vorig jaar had een familielid van mij een hartaanval, ze moest dus zelf van de trappen aflopen :$.

12. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Het is ook zo geweest dat je vanaf een bepaald bmi niet thuis mocht bevallen mits op de begane grond.

13. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    als ik dat in me vorige zw-schappen zou hebben zou ik er nou niet voor kiezen om thuis te bevallen
    dus dat zal wel los lopen en als ik moet omdat het niet vordert ofzo dan loop ik echt liever dan me man zijn collega's aan me bed te hebben

14. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Sorry maar ik denk dat je daar te makkelijk over denkt hoor. Dat je het in je vorige zwangerschappen niet hebt gehad, betekent niet dat het nu ook niet gebeurt. En de baby kan blijven steken oid of je placenta komt niet los na de bevalling, en dan kun je echt niet zelf lopen. Deze regels zijn er niet voor niks.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier wil de vk je trouwens niet eens helpen met bevallen en dergelijke als je huis niet voldoet aan de eisen dan heb je geen keuze

16. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    hier idd ook, ook bij een te hoog bmi trouwens

17. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik ben 2 keer thuis bevallen. woon in een flat 4 hoog zonder lift!
    bij de 1e moest ik na de bevalling zelf naar beneden lopen met ambulancebroeders naast me. ik had een subtotaal ruptuur.
    dat ging prima al zag ik het bloed over mn schoenen lopen!
    ik heb na de bevallingen ook nog een miskraam gehad. daardoor had ik zoveel bloedverlies( zknhuis gebeld maar moest het gewoon even afwachten nog, zou wel minder worden!!!) dat ik uiteindelijk door de brandweer uit huis getakeld moest worden. was zo beneden, dat wel. alleen de hele omgeving heeft mee kunnen genieten.
    toch zou ik nu zo weer kiezen voor een thuis bevalling.
    ik ken ook iemand die in het zknhuis bevallen is en daar is overleden aan een fluxus.

18. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    oef, ik ben ook zo bang dat ik niet mag thuis bevallen. Bij nr 1 was onze kamer op de 1e etage. Inmiddels is onze kamer 'verhuist' naar de 2e etage. Het is een volwaardige kamer, met 2 kapellen, vaste brede trap etc. Heb het aangekaart bij de VK maar zij wist het niet (ze is VK in opleiding of in ieder geval niet de vaste VK) ze ging het overleggen. Ze had het over, op 'eigen risico' maar denk dat dat niet echt een optie is.
    Mijn 1e thuisbevalling was er 1 om door een ringetje te halen en wil zo graag weer thuis.
    Afgelopen week intake van de kraamzorg gehad en zij gaven aan dat het voor hun geen probleem was en dat ze het vaker doen. Binnenkort dus weer op de agenda bij de VK.

Mijn 'alternatief' is dat ik een 1p bed op de 1e etage ga neer zetten. Een ziekenhuisbed in de huiskamer zie ik niet echt zitten, maar een gewoon 1p bed op de 1e lijkt mij wel ok.
    Na de bevalling en lekker douchen ga ik gewoon weer naar boven.

19. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    wat vreemd dat je verloskundige direct zeg mag niet, in princiepe moet ik naar het ziekenhuis i.v.m vorige prematuur bevalling en mag ik absoluut niet boven bevallen, maar moet wel een kraambed aanschaffen en die in woonkamer zetten voor het geval we het ziekenhuis niet gaan redden, zou dus nogmaals bespreekbaar maken, en aangeven dat je een kraambed wilt huren

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ga ik ook zeker doen. Als ik een bed in de woonkamer zet dan heb ik namelijk alleen de buitentrap als obstakel. 1 trap en dat zou volgens de regels mogen. Dus dat ga ik ze even onder de neus wrijven:D
    Desnoods vastleggen dat ik in woonkamer ga bevallen en anders geen verloskundige hulp? Ik kan dan thuis mn eigen ding doen, misschien het beginstuk lekker alleen boven op mn slaapkamer en als het ver vorderd verplicht naar de woonkamer. Moet kunnen lijkt me.....

Deel Deze Pagina