Hoe tepelhoedje reinigen??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MysteriousG, 2 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MysteriousG

MysteriousG Niet meer actief

Dag meiden,

Ik.heb vandaag van de kraamzorg tepelhoedjes gekregen voor de bv omdat ik last had van kloven... ik vind ze echt heerlijk, maar weet niet zo goed hoe ik ze beste Kan/moet reinigen.

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen :)

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    Even met warm water goed afspoelen :)

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Eerst met koud water, dan met warm water. Als ze vettig blijven met een beetje afwasmiddel en goed naspoelen met warm water.

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik stopte ze ook altijd in de sterilisator of even uitkoken in pannetje.
    Bij die van medela zat in ieder geval ook altijd zo'n doosje om hem in te doen....
    Probeer ook nog regelmatig zonder aan te leggen anders kom je er straks moeilijker vanaf. En is er ook gekeken naar de manieren van aanleggen (ivm de kloven)... Verschillende houdingen afwisselen en goed laten aanhappen. Anders los je de oorzaak van de kloven niet op...

5. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd, schakel ook een lactatiekundige in voor wat tips. Met een tepelhoedje kan je productie namelijk af gaan nemen.

6. MysteriousG

MysteriousG Niet meer actief

Dank voor de reacties meiden :) ik hoop dat mn tepels snel genezen en ik er wr zonder kan. Zal zeker hulp inschakelen als t wat langer gaat duren

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou direct nu een LK inschakelen zodat ze morgen direct kan komen en je kan begeleiden en die tepelhoedjes de prullenbak inkunnen :)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verkeerd toegepaste tepelhoedjes kunnen kloven erger maken. Belangrijkste oorzaak van kloven is verkeerd happen/aanleggen. Dat verbetert een tepelhoedje niet.
    Andere belangrijke oorzaak van kloven (als ze niet weggaan, ook niet na beter aanleggen) is spruw. En dat moet behandeld worden.
    Vraag dus om begeleiding van IBCLC lactatiekundige!

Wat je vraag betreft: ik spoelde ze eerst met koud, en dan met warm water af, en maakte ze eens per dag schoon met wat vaatwasmiddel. Ik steriliseerde ze daarna.

9. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik hoop natuurlijk dat je inmiddels al een stuk minder last hebt en eventueel een lactatiekundige hebt ingeschakeld, maar ik kan het niet laten even te reageren.

Inmiddels voed ik mijn vierde kindje met succes met hulp van een tepelhoedje, laat je dus niet helemaal afschrikken. Als er in mijn geval geen tepelhoedjes waren geweest had ik nooit zelf kunnen voeden. En ik heb bij ieder kindje (meerdere malen) een lactatiekundige ingeschakeld.

Ik heb de eerste een jaar gevoed, de tweede 14 maanden, de derde 18 maanden en de vierde nog steeds... Mijn streven is nu 2 jaar.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is zeker niet zo dat je niet lange tijd zou kunnen voeden met een tepelhoedje... Maar als je hem na 4 dagen gaat gebruiken vanwege tepelkloven is het natuurlijk verstandig om wel iets verder te kijken, naar techniek van aanhappen en drinken.
    Heb mijn dochter ook 8 maanden gevoed met tepelhoedje, want zonder wilde ze echt niet (meer)...
    Merk nu wel het verschil met zoon, bij dochter had ik veel meer productiedips/-problemen dan nu. Moest er veel harder voor 'werken'. En het feit dat je niet steeds aan dat ding hoeft te denken als je de deur uit gaat, haha.

Maar als het niet lukt zonder is het zeker geen ramp, want daardoor kun je gewoon wel blijven voeden!

Deel Deze Pagina