De eerste keer naar school...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door janneke000, 16 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    #1 janneke000, 16 aug 2011
    Laatst bewerkt: 16 aug 2011
    Hoi medeMama's!

Mijn kleine grote meid gaat komende september voor het eerst naar de grote school... Zij vind het geweldig en ik heb traantjes in mijn ogen :p
    Nu heb ik begrepen dat ze niet volledig leerplichtig is met 4 jaar, dus dat ze geen hele dagen hoeft te volgen.
    Hoe ging dit bij jullie? Heeft een 4-jarige de energie om hele dagen te volgen? Hoe pakten jullie dat aan?
    Ik ben wat dat betreft een beetje onzeker nu, want er breekt een hele nieuwe fase aan! Iemand anders gaat nu een pleister op haar knie plakken en haar troosten als ze moet huilen.... Gek idee...

En wat geef je je kindje mee naar school wat eten betreft?? Ze komt wel thuis lunchen, maar moet je dan nog wat meegeven eigenlijk? En is een rugzakje nodig??

Sorrie voor zoveel vragen tegelijk :p
    Liefs, Janneke

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Hebben jullie geen wendagen?

In het begin ging Isabella alleen in de ochtend. Dus na de lunch bleef ze thuis. Dat ongeveer 4 weken gedaan. Toen hield ze het daarna veel beter vol.

Ik heb een klein rugtasje waar drinken in gaat en fruit. Hier is fruit verplicht. Er mag niks anders mee. Geen koek dus.

Ik doe een appel voor haar in partjes omdat dit makkelijker te eten is en sneller.

In et begin vond ik het erg wennen. Isabella ook. Maar ineens klikt het en was het helemaal vertrouwd. Nu is het dus gewoon normaal.

Ze vindt de vakantie al best lang en wil wel weer naar school.

Spannend is het wel. Heel veel succes.

3. appelthee

appelthee Niet meer actief

ik lees graag even mee ... mag er dit jaar ook aan geloven :(

4. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Ze heeft een wendag gehad voor de vakantie... Ze werd 30 juni 4 en ze vonden het niet de moeite meer om haar voor de vakantie naar school te laten gaan. Ze moet er dus vanaf 5 september meteen aan geloven... Geen wendagen meer. Ik zat zelf ook te denken aan halve dagen, maar ik heb dus geen idee wat 'normaal' is eigenlijk :p
    Alvast bedankt voor je antwoord en ik hoop op meer dames met ervaring!!

5. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn dochter is nu 2 dagen naar school geweest en tot nu toe gaat het best goed. Tuurlijk is ze moe, maar ze moeten ook aan het ritme wennen. (en moeders ook;))

Ik denk dat je het gewoon even moet aankijken. Laat haar lekker hele dagen naar school gaan en kijk hoe ze er op reageerd. Een middag thuis houden kan altijd.

Ik geef een beker drinken mee en meestal wil ze een appel mee. Die snij ik in stukjes. Ik probeer wel dat ze fruit mee neemt, krijg ze toch wat vitamientjes binnen.

6. Hester

Hester Niet meer actief

Onze kleuter is voor het eerst nu 3 ochtenden naar school gegaan. Er waren geen wendagen omdat hij in de vakantie jarig was.

Het gaat hartstikke goed!
    De juf stelde zelf voor om 4 ochtenden te doen deze week en dan aanstaande vrijdag een hele dag. Ze hebben een continu rooster dus alle kinderen lunchen op school.

Het afscheid nemen 's morgens vindt hij moeilijk, dan gaat hij huilen, maar de juf zegt dat het 1 minuut later over is.
    Toen ik hem vandaag ophaalde, zei hij: "Was leuk op school! Ga ik straks weer?" en hij doet er van alles: knippen en plakken, buiten spelen, kleuren, met blokken, boekjes lezen. Het is gewoon heel erg leuk voor een 4-jarige!

En ik hoef niet echt te wennen, want hij gaat al sinds hij 2 maanden oud is naar het KDV: 40 uur per week....
    Dus dat iemand anders hem moet troosten als hij valt enz is voor ons niet nieuw. Niet dat dat altijd leuk is, maar dat aspect is voor ons niet echt wennen. Sterker nog: nu heeft hij maar 1 juf, op een KDV moet je als ouder aan meerdere leidsters wennen.

Komt goed, je zult het zien.
    Geef het een weekje om aan je nieuwe ritme te wennen en dan zul je zien dat je lkind het echt leuk vindt.

Oja: ik geef een pauzehapje mee: liga en pakje drinken. Voor de lunch geef ik boterhammen mee, zakje knijpfruit en hij krijgt schoolmelk.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    je kindje is pas leerplichtig bij 5 jaar. Dus wanneer je kindje moe is, te veel indrukken heeft enzovoorts, dan kan je hem/haar gerust thuis houden. Wanneer je het wel aan de juf doorgeeft is er niets aan de hand.

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    spannend hè!! mijn zoontje gaat eind oktober naar school (na de herfstvakantie) hij heeft 5 wendagen en ik mag zelf bepalen of ik dan halve dagen of hele dagen doe.
    We zullen zien hoe het gaat,hij is er wel aan toe en ik eigenlijk ook wel haha!!

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier maandag de eerste dag!

en wat jouw kindje ongetwijfeld ook gaat doen op school: gymmen!
    En hier moeten ze dan ook echt gymschoenen hebben.
    (schoenenreus zijn ze nu voor 3/4 euro in de aanbieding)

verder hier rugzakje met daarin lunch en fruit.
    en zowel bij het fruit als de lunch wordt er gedronken dus dat moet ook mee. (of schoolmelk)
    Ook hier is koek streng verboden. De juf geeft het weer mee naar huis.

10. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Onze knul gaat half september ook voor het eerst naar school!
    En ik moet eerlijk bekennen dat hij daar heeeel erg aan toe is... Hij heeft echt behoefte aan een nieuwe uitdaging. Op het KDV zit hij tussen allemaal peuters en thuis vliegt hij bijna letterlijk tegen de muren op. Hij verveelt zich dood! Dus ik moet toegeven dat ik inmiddels ook erg naar zijn eerste schooldag uitkijk! :)

Maargoed....
    Heb je van de school geen boekje/folder/lijstje meegekregen van alles wat je kindje nodig heeft?
    Ik ga morgen met mijn zoontje op pad om een beker, een broodtrommel, een tas, sportschoentjes en een sportbroek te kopen.

Laat school maar beginnen!!!:D

11. Saskia78

mja wij wilden de tas, broodtrommel en beker voor de verjaardag geven... maar tot die tijd zal ze toch regelmatig gymmen en fruit meenemen.. dus dat gaat zolang maar in dr dora-tas

weet alleen niet hoe dat met gymspullen bedacht is..
    of die op school blijven of just niet. (of wellicht alleen de schoenen?)
    maarja.. daar komen we snel genoeg achter vrees ik :D

ook hier een peuter die niet kan wachten!
    Gelukkig gaat ze af en toe naar de bso-groep aan de overkant van de straat.. dat maakt voor haar een hoop goed :)

12. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Nee dus! Helemaal niets! Nu is het pas 5 september voor haar de eerste dag, dus ik neem aan dat er nog wel post gaat komen toch?...
    Gymmen had ik nog niet eens aan gedacht trouwens!! Moet ik dus ook nog regelen!

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoon zit sinds deze week op de basisschool en hij vindt het fantastisch! :D

Ik geef een kapitein koek (ontbijtkoek) en een pakje drinken mee.
    Op woensdag is het fruitdag, vandaag heb ik een bakje druiven mee gegeven.
    Dit alles gaat in zijn nieuwe rugzak ;)

Hier ook een gympakje gekocht en gymschoentjes. Dit blijft in een tas op school en wordt voor elke vakantie mee naar huis gegeven om te wassen.

14. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor het wennen hadden ze bij ons 10 dagdelen ingeruimd, hoefde je niet helemaal op te maken. Hebben we wel gedaan omdat Ruben nog onduidelijk sprak vanwege zijn schisis (konden de juffen alvast wenne). Hij zag het toen helemaal zitten, laatste weken op kdv was het steeds: wanneer mag ik nou???
    Voor het tussendoortje om 10 uur neemt hij fruit, ontbijtkoek of een boterham in een broodtrommeltje en een beker yoghurtdrank mee.
    Gymen gebeurd hier in de onderbroek (volgens mij op veel scholen zo), de kinderen hoeven alleen gymschoenen te hebben. Die hangen in zakjes aan de kapstok bij de luizenzak. Moet je wel aan denken als het weer tijd is voor nieuwe schoenen :p

15. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    mijn zoon gaat in januari pas naar school maar ik vind het wel nu al leuk en spannend. Hij gaat naar een basisschool met continue rooster dus elke dag tot 14 uur en lunch dus op school.
    Gymen gaat hier in ondergoed ik dacht tm groep 2 dus alleen gymschoenen nodig.
    Heb je mss wat ouders in de buurt waarvan de kindjes al op die school zitten? Dan kan je daar een praktische vragen aan stellen over hoe het allemaal gaat, altijd handig.
    Mijn zoon heeft het nog prima naar zijn zin op het kdv maar vind het idee van de basisschool wel al erg interessant worden!
    Oh ja bij de hema verkopen ze handige bakjes, 2 groene met deksel die je makkelijk open kan klikken maar ook goed sluiten voor bijvoorbeeld het fruit.
    Staan bij de afdeling met het plastic kinderservies.

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oei, ook hier al bijna die eerste schooldag! Oke, het duurt nog ruim een maand, maar deze mama heeft de bibbers te pakken hoor!

Wennen doen wij pas na hun verjaardag. Vinden dat prettiger, ze weten immers dat ze naar school mogen als ze jarig zijn geweest. Over hoe wij het wennen aanpakken, gaan we het nog hebben met de juf. Wij zelf denken er aan vooral te kijken naar wat de kinderen aangeven. Of het dus de hele week word, of een dagje minder, of dat ze een half dagje doen ipv een hele dag.

Tasjes, broodtrommel en gymkleertjes hebben we al. Drinken gaan wij, voorlopig iig pakjes doen. Verder geef je bij 'ons' op school een koekje of stuk fruit mee voor om 10 uur met een beker/pakje drinken. En je geeft voor tussen de middag brood mee, met evt een stukje fruit als extra en een beker/pakje drinken.

Maar ik vind het dus reuze spannend, de kinderen een stuk minder geloof ik, al weten ze ook niet echt wat het precies inhoud. Ben echt heel benieuwd hoe het zal zijn en hoe ze het zullen vinden!

Vind het toch weer een heel grote stap in hun leventje!

Liefs Hanneke.

17. adi

adi Niet meer actief

OMG Hanneke, dat Malou en Ruben al naar school gaan joh! Wat vliegt de tijd!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Houd op, houd op! Haha, het vliegt inderdaad voorbij hoor! Ongelofelijk af en toe als je terug kijkt!

19. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn zoontje is dinsdag 4 jaar geworden en is vanaf maandag al hele dag naar school.

Hij houdt het dus wel hele dagen uit,
    ik had dat echt niet verwacht omdat hij normaal dus nog een uurtje sliep.

Het is wel zo dat hij echt moe is als hij uit school komt,
    ik laat hem best nog een uurtje erna slapen,hij heeft een contineurooster en zit dus van half 9 tot half 3 in 1 stuk door op school.

Ben wel benieuwd hoe lang hij met plezier naar school blijft gaan.

groetjes Bianca

20. Saskia78

@Bianca: hier op kdv vertelden ze dat de eerste week vaak prima gaat en dat het de 2e week vaak huilen geblazen is.
    En dat moe zijn.. Dat zou zeker een week of 2 duren...

Deel Deze Pagina