zijn er geen kinderen die niet naar school willen gaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 31 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    twinkle twinkle; ik bedoel ook niet aanvallend...maar zo ben ik een beetje denk ik.

ok kijk als je zo begint met het vertellen dan zie ik minder kritiek en meer meelevendheid.ik bedoel dat jij 3 pientere kinderen heb en ervaring met school. maar zo begin je nooit toch?

dat zoontje echt niet met de stof van gr1 door kan gaan op school is vr iederen duidelijk. hij zal extras krijgen, maar ik ben tegen versnelling. gelukkig zit gr1-2 samen op deze school.

maar nogmaals: het is echt zo een basic probleem van hem. hij wil met mama zijn of zoiets..het ligt niet aan de school of de leerstof. of de juf etc...hij moet nog beginnen...

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    er zijn ook kinderen die zo graag willen gaan als ze 3 zijn. maar na 2 weken school echt niet meer willen. dus wat mijn zoon nu zegt kan na het kennis maken met school veranderen. misschien wil hij dan wel heel erg graag? ik weet het niet.ik wilde dus weten of er moeders hier zijn zoiets hebben meegemaakt.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar het probleem van onze dochter heb ik in dit topic ook uitgeschreven.

Daarnaast had mijn eerste advies heel anders geweest als ik had geweten dat hij een voorsprong heeft omdat hier veelal andere problemen bij komen kijken die daardoor de oorzaak van het niet naar school willen gaan kunnen zijn. Kan ik helaas uit ervaring spreken.

Maar zelf vind ik dat je het eerst moet ondervinden voordat je je zorgen gaat maken.

Hier op school doen ze niet zo zeer aan versnelling maar verdieping van de lesstof, hier hebben ze in ieder geval genoeg uitdaging. Hoe dat voor onze jongste komend schooljaar zal zijn weet ik nog niet aangezien ze in groep 1 al de verdiepingsstif van groep 2 gedaan heeft

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gelukkig had school wel n idee wat wij moesten doen. zoontje was mee bij inschrijven(2,5 jaar) de mevrouw vond hem heel apart. dus ze vertelde me aan het eind van het gesprek dat ik haar moest bellen als ik met antroposofie niet door kan gaan of er vragen of problemen waren. dat heb ik toen gedaan. zij hft ons naar schoolarts laten bellen en die gaf ons die deskundige. ze gaan dus samen met ons proberen voorkomen dat hij problemen ontwikkeld wegens leerstof of andere zaken.
    maar goed; dat is dus hoe wij het gaan doen. maar dat vind ik dus echt los staat dan waarom mijn zoontje niet vooruit wilt. het is een beetje eng vinden of spannend. en ook omdat hij heel goed snapt dat het voortaan zo zal gaan. elke dag naar school. omdat hij vrienden heeft die al begonnen zijn. ze praten hierover. maar ik probeer niet in te grijpen in hun gesprekken.misschien invloed van zijn vrienden?ik weet het niet...

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zorgen maken doe ik wel.pfff.ik wou dat ik daarmee kon stoppen...ik ben ook bang dat ik iets verkeerds doe of zo. maar het wordt veel minder. toen hij n baby was; god ik maakte me zo zorgen over alles dat ik niet kon slapen omdat hij straks weer wakker kon zijn en ik hem niet zou horen...

6. adi

adi Niet meer actief

Heel herkenbaar hoor, dat doe ik ook! Elke nieuwe onbekende stap is spannend.
    Ik maakte me na drie dagen school al druk toen ik klasgenootjes met elkaar zag afspreken. Ik was al bang dat ze teveel bij elkaar zaten en daardoor geen vrienden zouden maken. Het was dag 3 van hun schoolcarrière! En die klasgenoten bleken al een half jaar op school te zitten ( ik dacht helemaal niet aan dat niet alle kinderen nu pas zijn gestart ;) )

7. twinkle star

Maar juist omdat hij een voorsprong heeft kan hij zover nadenken en het misschien het gevolg van zijn 4 jaar worden heel goed inzien. Met 4 moet ik naar school en dan......

Onze dochter huilde veel bij nieuwe dingen, afscheid nemen en presteren. We hadden alles geprobeerd en niks hielp. Vreemd want ze is thuis een haantje (ze was thuis dus heel anders dan buitenshuis) en de opvoeding van onze drie kindjes is gelijk. Ik werd er heel verdrietig van dat ik haar niet kon helpen en het gedrag niet veranderde. Na een gesprek met de juf en een collega van mij die kinderpsycholoog is kwam heel duidelijk het probleem naar boven en daarmee ook de oplossing. Beide kennen zij onze dochter goed (haar juf heeft ook onze andere kinderen in de klas gehad) en kwamen met hetzelfde verhaal. Ze legt de lat hoog voor zichzelf. Was met net 2 jaar dag en nacht zindelijk want zei ze, ik wil net zo groot zijn als mijn broer en zus. Met nog geen 3 fietste ze zonder zijwieltjes want D en F hadden die ook niet. Koprol, klimmen en klauteren, slingeren aan net klimrek, lezen, schrijven, ze kon al snel hele zinnen zeggen en haar emoties goed onder woorden brengen. Het KDV vond haar haar in alle punten opvallen, ze wil gewoon erg graag groot zijn. Iets wat wij juist niet stimuleerde omdat onze andere twee al heel snel gingen en zij het zich allemaal zelf aanleerde ik wilde het daardoor juist afremmen want in sommige dingen ging ze zelfs haar zus die 3 jaar ouder is voorbij. Alles wat ze probeerd lukt haar ook, heel bizar.
    Onbewust hielden we haar ook klein, ze is de jongste. Nee ik schenk het wel in, daar ben je nog te klein voor zei ik. Of als ze iets wilde net als haar zus zei ik wel eens nee daar ben jij nog te klein voor. Onbewust maar toen ik daarop gewezen werd ben ik erop gaan letten. Het advies was haar te beantwoorden in haar vraag. Wilde ze wat weten prima, wilde ze wat schrijven ook goed rekenspelletjes met stukje fruit helemaal geweldig. Ze zat nog op het kdv toen we visite hadden en ik een schaal koekjes op tafel zette. Ze vrijwel direct, als iedereen een koekje neemt dan zijn er nig 3 over en we zijn met drie minderen dus hebben wij er twee. Maar vooral te benadrukken in dat ze groot was. Haar niet meer in dingen te remmen. Wil je zelf drinken inschenken, goed. Het enige wat mis kan gaan is dat ze morst maar ook dat gebeurd niet. Ze schat haar kunnen heel goed in.

Toen we hier mee aan de slag gingen was het na al na 1 week zo goed als over. Daar waar we al 2 jaar bezig waren. Natuurlijk denkt ze nog steeds heel goed door en echt heel bizar hoe zij verbanden legt tussen dingen,hoe ze rekent en al dingen kan lezen en schrijven, dat zal nooit veranderen. Maar door de tips hebben we wel een manier gevonden er mee om te gaan en is ze gewoon een heel vrolijk, blij meisje die nu stukken zelfverzekerder aan dingen begint en dat door zo'n kleine aanpassing.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ach ik ben ook niet perse voor of tegen leonardo...
    Soms heb je echter weinig te willen als ouder :)
    Misschien vind ie het wel hartstikke leuk op deze school en blijf je lekker tot groep 8. Misschien ook niet.
    Valt nu nog weinig over te zeggen :)

En ik denk wel dat z'n voorsprong en z'n ervaring op psz... Veel invloed hebben op het niet naar school willen.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    adi twinkle heel erg bedankt voor jullie reacties!!! ik ga nu zoontje laten slapen...dan reageer ik weer snel...

10. twinkle star

Dit bedoel ik eigenlijk. Onze kinderen hebben het super naar hun zin. Krijgen genoeg aangeboden om zich niet te hoeven vervelen. Ik heb ervoor onze jongste ook het volste vertrouwen in en dan heb ik het over regulier basisonderwijs

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

A zou ik wel graag een Leo in de buurt gehad hebben....
    Gewoon om dat het dan een optie is als het nodig is....

Maar goed.. Vooralsnog weigert dochterlief om ook maar ergens aan mee te werken en dan is ook een Leo om de hoek gewoon geen optie.

Onze school heeft wel hb-beleid maar kan niet door het onderpresteren en de faalangst van dochter heen prikken.
    Andere scholen met hb-beleid zijn hier niet...
    En omdat ze ook op de iq-test er een potje van maakte hebben we enkel het woord van de hb-expert op onze huidige school dat die test niet klopt en dat ze weldegelijk echt heel slim is.
    Want verder dan thuis... llaat ze het nergens zien... Dus overstappen naar een andere school lijkt ook weinig nuttig... Want dan kunnen we weer dezelfde heilige oorlog gaan voeren met een kind dat niet meewerkt..?

Dan is het toch wel een prettig idee om een backupplan te hebben :)

12. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje word in december 4 en wil ook niet. Hij vind het erg spannend maar hij gaat morgen voor de eerste keer naar school. Ik hoop dat we het beiden droog kunnen houden ;)

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij hoogbegaafdheid zou ik dus niet kiezen voor de Vrije School. Met name het kleuteronderwijs is maar matig uitdagend voor snelle leerlingen. Tenzij hij juist uitgedaagd wordt door de activiteiten die worden geboden op de kleuterschool van de VS.

Ik heb niet alles gelezen trouwens ;). Maar ik zie best veel ouders halverwege de kleuterklas toch kiezen voor een andere school in dit soort gevallen...

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat hoop ik dus ook. maar de kans wordt niet groot geschat door onze adviseur die tot nu toe zoveel kinderen gezien heeft en hun problemen heeft opgelosd.
    maar goed, ik heb natuurlijk niet zo veel te zeggen over de kwestie.als hij echt ongelukkig wordt en als hij echt baat bij zo een school heeft dan doen we dat. mijn voorkeur vr vrije school gaat dus sowieso helemaal niet door...
    natuurlijk komt het ook door zijn voorsprong. want hij zegt dezer dagen vaak dat hij niet 4 jaar wil worden, of niet ouder dan 4 jaar.net bijvoorbeeld vr het slapen gaan: ik wil voor altijd 4 jaar blijven. ik wil niet groot worden, ik wil niet ouder worden dan 4 jaar.ik wil geen 5 jaar 9 jaar of ouder worden. ik wil niet oud worden en doodgaan. ik wil leven..voor altijd leven als een kind van 4 jaar...
    nou zo valt hij dus in slaap.

het is mij duidelijk dat hij het echt zo een enorme stap vindt om naar school te gaan; hij is dan een ouder kind. en hij is daar echt verdrietig over.
    hoe hij het verwoordt is triest en verdrietig met veel te grote woorden. maar hij is nog geen 4 jaar oud jongentje dat weet dat zijn leven straks heel anders eruit gaat zien. net als zijn leeftijdgenoten. en dat baart hem zorgen. maar ik ben ook blij dat hij zijn zorgen verder toelicht. ipv alleen te roepen dat hij niet nr school wil gaan. dat betekent dat hij al aan het verwerken is en betekennis probeert te geven en hij al de kwestie aangepakt heeft. hij is ermee bezig. en ik hoop dus dat hij het straks wel heel leuk gaat vinden op school. lekker spelen met de andere kinderen, nieuwe vrienden maken.

daarom waardeer ik ook adi's laatste bericht. dat je ziet hoe het gaat en ze vrienden worden en het lekker gaat. de inhoud van wat hij zal krijgen als leerstof, dat gaan we natuurlijk ook regelen samen met de juf.ze zeggen dat ze echt ook naar het kind kijken, wat het kind weet en kan en wil...

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik hoop dat hij het wel leuk vindt morgen. en niet huilt.maar ja; ik denk dat ik zelf wel tranen zal krijgen hoor, buiten dan.het voelt als kdv voor de eerste keer. heel veel succes morgen!!!

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    salapio ja ik weet dat over vrije school!zo een leuke school en toen werd ik natuurlijk uitgelachen door velen toen ik dat zei vr mijn zoontje. dus vrije school gaat niet door voor ons. zelfs de antroposofische psz waar mijn zoontje zit vond dat no no no...ideee.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

deze fase gaat wel een keer aflopen hoor! zij gaat op een gegeven moment beslissen ' ja waarom niet' en dan gaat ze ineeens als een speer op school!

18. twinkle star

Dat heeft onze dochter dus ook. Kan heel duidelijk uitleggen waarom en hoe ze zich voelt. Haar juf staat er versteld van. Fijne is dus ook je er daardoor ook over in gesprek kan en de angst weg kan nemen.

Maar ik denk dat het ook meespeelt dat het voor julle beiden nieuw en onbekend en dus lastig is. Het komt echt allemaal goed en je kan pas zeggen dat het niet zo is als je het een tijde geprobeerd hebt.

Ik wist een maand of 3 terug echt niet meer wat we konden doen. Wilde bijna prof. Hulp inschakelen. Wist gewoon niet hoe we haar (terwijl we al 2 kinderen voor haar hadden die heerlijk in hun vel zitten) gelukkig konden maken. En door zo'n simpel iets, zo snel effect.....soms is de sleutel zo makkelijk.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja vaak is het maar 1 ding, ligt aan de stijl waarmee je je omgang met je kind reguleert. onbewust of bewust...
    wij weten ook veel van de kwestie HB. ik kan daarom zeggen dat hij niet echt doodsangst voelt of zo. angst voor dood hier is de filosofische angst dat hij voelt. de basis van alle angsten. ik let dus niet op zijn woorden. maar dat hij ermee bezig is(met 4 jaar worden), die conclusie trek ik dan uit zo'n uitspraak. (hij zegt dat alles gewoon uitzichzelf, niet dat we hierover praten. ik was juist zijn(nieuwe roze) pop aan het laten vliegen met haar haren als vleugels hihihih)
    voor school keuze hebben we dus wel een deskundige genomen. omdat het om iemand gaat die hier met de scholen werkt. HB programmes heeft ontworpen, en de lokale scholen door en door kent. en ze kent ook heel veel kinderen die hb zijn.

20. twinkle star

Als je een dekundige in de arm hebt genomen om de schoolkeuze te bepalen komt het vast goed.

Deel Deze Pagina