zijn er geen kinderen die niet naar school willen gaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 31 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja men liet me zo twijfelen en school zelf hielp ons hiermee. maar goed, wie weet hoe t zal gaan. misschien heel goed meteen zoals het ook ging met psz toen. (na een keertje weg lopen tijdens de eerste wen uur.hij deed de deuren open ook het slot en zo vond ik hem op straat terug verder dan 100m of zo,echt verder dan psz,opweg naar huis, zonder jas aan. het is vr mij nog steeds n raadsel hoe dat kon gebeuren. want ik had de leidsters 3 keer gewaarschuwd dat hij terug naar huis wilde komen en de deuren open kan doen etc)

2. Tamio

Tamio Niet meer actief

Het zoontje van een vriendin van mij wilde ook niet naar school. Hij wilde op de peuterspeelzaal blijven omdat dat vertrouwd was. Hij was toen een heel verlegen jongetje en bang voor nieuwe dingen. Hij heeft heel lang de kat uit de boom gekeken maar kreeg het na een aantal weken wel naar zijn zin.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Maar ja, het blijft een kind en kan nog niet zo goed de dingen die gaan gebeuren overzien en daar logisch mee omgaan.

Toevallig had mijn dochter het daar ook weer over vandaag. Zij heeft meestal geen moeite met ouder worden, maar ze maakt zich er bijv wel druk over om volwassen te worden; ze is bang dat ze niet kan autorijden! Ojee, maar ik kan nog niet zo goed remmen. Ze is enorm druk met de borden en verkeersregels leren. Best grappig hoor. Maar kind, waar maak je je druk om.

Ik wil niet doodgaan, mama, ben ik een 'minste mens' (nadat ik gezegd heb dat de 'meeste mensen' niet ouder worden dan 100 jaar; oftewel, word ik wel ouder?).

Volgens mij hoort t ook wel een beetje bij de (kleuter)leeftijd..

En niet met de kindjes kunnen praten. Tja, het verschil tussen een 2 jarige en (bijna) 4 jarige is natuurlijk ook wel enorm.
    Veel kinderen zijn de psz ook echt wel ontgroeid dan. Maar imo is er niets mis mee om ook een keer 'de oudste' te zijn. Binnen een gezin kun je ook de oudste zijn.

Ik heb niet gelezen wat je in eerste instantie had gereageerd op mijn post, maar ik zie bij mijn dochter op school vooral heel veel groei op sociaal gebied. Het cognitief leren doen ze op de kleuterschool gewoon nog niet zo veel. En wat ze er wel aan doen, tja dat is geen uitdaging voor haar. Maar tot nu toe geeft dat ook geen problemen.

Ik kan soms ook wel een beetje bezorgd zijn of het in de toekomst niet meer problemen gaat geven (dr vader heeft zich ook veel verveeld op school; ik niet, kreeg genoeg extra uitdaging). Maar ja, zolang er geen problemen zijn, ga ik die ook niet maken. We'll see.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

geweldig!de school zegt ook zoiets eigenlijk. voor zoontje is het ook drukke tijd november;verjaardagen dan zijn eigen verjaardag,sint,kerst.ik denk dan dat het ietsje langer duurt.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    arevinol: ik heb je eerste post niet gezien...ik kan het even ni vinden ook.heel gek. moet straks met mijn bril op kijken(hheehe)

natuurlijk kunnen de 4 jarigen gewoon praten. daarom vind ik het ook dat het beter zal gaan. en hij ging ook met plezier nr psz hoor.behalve in de tijd toen een drukke jongen was die heel wild deed tegen hem. die jongen is nu nr een speciale psz gegaan. en het ging daarna meteen goed. op school spelenderwijs leren; tja niks mis mee.hij gaat het dan als speel ervaren en mee doen. maar dan moet hij misschien ook andere kinderen kans geven om te leren. dat doet hij wel denk ik.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ja kijk dat vind ik ook dus 'voorbarig' ik ga ook aan mijn zoontje zeggen!
    ok, dat kleuter school en kleuter tijd heel moeilijk gaat worden, en altijd de moeilijkste periode is vr de HB kinderen; dat staat vast volgens de begaafdheid deskundige. omdat de kinderen op deze leeftijd niet echt bewust zijn overzichzelf(zo voelt een hb kind zichzelf fout,anders maar kan niet plaatsen hoe en waarom) en de manieren van de andere kleuters heel onbegrijpelijk zijn wanneer je die cognitief probeert te begrijpen, en dat is ook wat hb kinderen proberen te doen.
    en ze geven aan het gedrag van de kleuters betekennissen die niet kloppen. er zijn geen gedachten achter hun gedrag. ze doen maar wat. en wat ze zeggen en doen kloppen niet met elkaar. en dat is moeilijk te begrijpen vr een hb kind. ook bijvoorbeeld dat de kinderen tot de leeftijd 8 of zo niet echt duidelijk vertellen wanneer ze iets niet begrijpen, maar gewoon naar de daad over gaan of naar een ander onderwerp schakelen is verwarrend vr een hb kind. dat betekent niet dat zij zelf nooit dat doen. maar dat gebeurt wanneer zij met volwassenere onderwerpen bezig zijn.

op school gaan ze alles doen wat ze kunnen zodat hij op zijn eigen nivoo het kan volgen. ze hebben ook n wetenschap clubje waar de slimme kindjes apart met elkaar dingen ondernemen. wat heel belangrijk wordt dat hij opzichzelf leert opkomen zonder wild te worden en niet iedereen bestempelt als 'stom'. maar goed, we krijgen begeleiding in moeilijke zaken als we die tegen komen. school vond het belangrijk genoeg om zoontje voor hij begon al door een deskundige te laten praten zodat zij n beetje konden voorbereiden.

dat psz niet meer gaan voor 2 maanden: tja we zijn niet de enige die gestopt zijn daar. er zijn nu ook de kinderen die nu 6-7 maanden thuis zullen blijven omdat de leidster ontslag heeft genomen. de leiding bemoeidde zich steeds met de antroposofische karakter van de psz. en nu hebben ze 2de leidster die ontslag genomen heeft al voordat ze begon! ze zoeken nog steeds iemand anders. een gedoe allemaal. ouders die vr antroposofie gekozen hebben hebben dat heel bewust gedaan. en dat moet dus zo blijven.
    het is een alternatieve stijl natuurlijk, tegenwoordig is het steeds moeilijker om tegen de piramide-presteren-cito toetsen-2de taal leren mentaliteit in kinderen te laten spelen en zichzelf laten ontdekken. thuis doen we ook natuurlijk leren(wandelen) euritme etc. hahahaha. maar we zijn niet vegatarisch voor de duidelijkheid...

7. adi

adi Niet meer actief

Ik zou hem ook juist voorbereiden op dingen die hij wel gaat leren in kleuterklassen, zoals leren omgaan met de verschillen tussen kinderen, leren samenwerken in een groep, motorische ontwikkeling (gymmen, koprollen maken, touwmuur beklimmen, voetballen enz), schilderen, met de klas een voorstelling voorbereiden enz enz enz.
    Kleuterklassen zijn erg breed en voor elk kind valt er wat te leren. Als het kind er maar voor openstaat ( en dat is een uitdaging op zich)

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hallo linda! hoe ging het?tranen of niet? viel het mee?

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En in geval van belize... Dat de juf geen kleutertaal tegen hem gaat praten :)

De juf moet wr ook voor open staan dat een kind niet tot 3 wil tellen... En zorgen dat hij bij zo'n telwerkje wel moet nadenken.
    Ze hoeft hem niet te leren lezen kf rekenen.. Maar wel dat niet altijd alles vanzelf gaat.
    Willekeurig of hij nog moet leren om te hinkelen en koprollen of niet :)
    Er is genoeg te leren.. En zolang hij zich niet heel erg gaat vervelen is de kleuterklas wel te doen.

10. adi

adi Niet meer actief

Ik ben een beginneling als kleuterschool-ouder, maar wat ik tot nu toe heb geconstateerd is dat in groep 1 de nadruk niet ligt op het daadwerkelijk leren van lezen, tekenen of welke concrete schoolvakken dan ook.
    In groep 1 ligt de nadruk op de sociaal emotionele ontwikkeling, op het leren omgaan met regels, leren functioneren in een groep, leren samenwerken, motorische ontwikkeling.
    En als het goed is speelt de leerkracht in om het uitdagend te maken voor het kind. Mijn zoontje heeft de tweede week al gezegd in de klas dat hij de kleuterpuzzels saai vindt. De afspraak met de juf is dat hij dan in plaats van puzzelen gaat schilderen. Want daar is ie niet zo sterk in, en de juf heeft trucjes om zijn interesse te wekken.
    Ze kon hem ook moeilijkere puzzels geven, maar ik vind het juist beter om het kind te sturen in dingen waar hij nog niet zo sterk in is.
    Ik vind het positieve aan groep 1 dat het niet gericht is op diepte-ontwikkeling, maar op de ontwikkeling in de brede zin. En dan valt er voor elk kind wat te leren.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

sorry adi je bedoelt goed waarschijnlijk. maar je hebt eigenlijk geen idee wat vr een jongen ik hier heb. ik weet ook wel wat zij doen in gr1. wat de einddoel is.

Saskia:...kan koprollen vanaf 17 maand oud, ik had toen hier een topik geopend. hinkelen tegen 3 jaar.

12. adi

adi Niet meer actief

Ik bedoelde het ook niet direct tegen jou.

13. tuc

tuc Niet meer actief

dat geldt voor elk kind hoor...er is altijd iets dat een kind minder goed kan en daar ligt juist de focus op.

14. tuc

tuc Niet meer actief

haha nou hier praat de meneer geen kleutertaal hoor, maar gewoon nederlands, waarom zou dat anders moeten zijn....of wil die graag in het spaans aangesproken worden.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en; wilden je kinderen graag naar school voordat ze 4 werden?en hoe ging het?

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    .

ok.

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@tuc: maar kleuterjuffen praten vaak wel kleutertaal.
    Korte zinnen, niet te veel moeilijke woorden.. Etc :)

Zoals veel kleuters praten zegmaar :)

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja, en zij moeten wel de tijd nemen om goed kennis te maken met zo een kind dat ook respect verwacht. niet meteen vrienden. hij spreekt de volwassenen aan met 'U' totdat die hem vertellen dat dat niet hoeft en hij zich bevriend met hun vindt. geheel uitzichzelf begonnen, vanaf 2,5 jaar of zo. toen was hij gefascineerd door dat 1 letter woord. oma is ook nog altijd 'U' vanaf die tijd omdat zij zo oud is. ik heb tot nu toe geen kind tegen gekomen die mij met U aanspreekt. dan gaat men mij kwalijk nemen omdat ik dat aan hem geleerd heb. pfff. dat heb ik dus niet gedaan. en als iemand lacht wegens zijn 'U' corrigeert hij die persoon "waarom lacht u mij uit, dat is niet zo aardig toch?"
    het is die eigenzinnigheid die hij steeds moet verdedigen en uitleggen.

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Ehm helemaal los van dit topic. Wat is dan normaal met koprollen? Mijn jongste is nu 17 maanden en doet het al sinds hij 15 maanden is. Hij zag het zijn broer doen en deed eht ook en doet het ook gewoon als wij hem vragen een koprol te maken.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ja ze wilde wel graag, maar vond het erg eng.

Saskia, maar wat dan voor taal...

Deel Deze Pagina