zijn er geen kinderen die niet naar school willen gaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 31 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

    adi Niet meer actief

    Vreemd dat dat als apart wordt gezien. Ik spreek nog steeds vreemden en ouderen aan met u, en dat hebben we ook de kinderen geleerd. Vind ik niks meer dan pure beleefdheid. Hier mogen ze een volwassene ook absoluut niet met alleen voornaam aanspreken, het zijn hun vriendjes niet. Dus altijd mevrouw/juf/tante [naam].
    Kinderen van al onze vrienden doen overigens hetzelfde.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    15 maanden!!!ik vond het zo eng he. maar iedereen hier zei dat het echt geen kwaad kan enzo. op school gaan ze ook koprollen op gym les. koprollen en dan op voeten terecht komen,staand met handen omhoog. het is niets bijzonders hoor. een deel van de motorische ontwikkeling. iemand noemde het als voorbeeld van wat zij ook doen op gr1. net als touw klimmen.
    wat men altijd denkt dat slimme kinderen vaak sociaal of motorisch achter lopen. maar achterstand in deze zaken bouwen zij vaak op latere leeftijden en sommigen; nooit. daarom heb ik dat genoemd.
     
  3. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Aha oke. Nee ik vind het niet eng. Hij kan het goed en ze hebben de grootste lol samen als ze koprollen maken. Hij is motorisch sowieso heel snel. Praten doet hij nog niet echt. Denk hooguit vijf woorden die hij kan uitspreken maar hij begrijpt inmiddels wel (bijna) alles.

    Wel zielig voor een kindje als hij denkt uitgelachen te worden. Hier is u zeggen niet echt van toepassing. Hij praat niet tegen vreemden. Ons hoeft hij niet met u aan te spreken. En de rest is gewoon tante of oma/opa en komt het nauwelijks voor dat hij iets zegt waarbij hij u of jij zou zeggen.
     
  4. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Ik heb dat ook zo ervaren. Maar dan niet zozeer in het taalgebruik, maar meer de manier van aanspreken. Ze spraken M in het begin soms aan alsof ze een peutertje was. Zo ervaarde ik dat. (ga maar lekker op het stoeltje zitten dan komt de juf er zo bij, i.p.v Ga maar vast zitten op je stoel, ik kom zo bij je.) Na groep 0 kreeg ze een juf die jaren voor groep 3 had gestaan en die sprak haar op een andere, volwassenere manier aan.
     
  5. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Maar als hij op alle vlakken voorloopt, wat is je probleem dan met versnellen? Tenminste, ik begreep dat je dat niet wilde?
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind het vreemd dat jij steeds zo reageert. ik snap niet waarom. wil jij dat ik hier bekend maakt, laat zien met voorbeelden enzo, met zo een lijst van ontwikkeling tot nu toe, op die en die leeftijd KON HIJ DIT EN DAT... en jou overtuigend uitleg waarom ik en 2 specialisten en zijn juffies, en HA, en CB etc etc hem bijzonder vinden? dat doe ik dus niet.

    maar toch even het verschil over U waar jij er overheen las:

    ik schreef toch dat hij dat doet om afstand te bewaken tussen de mensen en hijzelf? niet omdat ikzelf U gebruik, of dat woord als beleefdheid zie, en hem zo leer. ik doe totaal anders, ik noem de volwassenen juist met de naam, en ik spreek niemand met U en ik leer hem dat echt niet! ik kan hem dus niet leren om mensen U of JIJ aan te spreken. hij snapt het idee heel makkelijk na 1 keer uitleg van de kale betekenis en hij maakt zijn eigen keuze.
    en hij verdedigt zijn keuze(niet uitlachen etc)

    en hoe het begon vind ik ook vreemd; een kind dat nog geen 2,5 jaar is, uit zichzelf dat woord speciaal vindt; omdat het uit 1 letter bestaat en wat het betekent fascineert hem. en zet het meteen in gebruik de volgende dag worden de tantes en oma allemaal U. hij kon vanaf 2 jaar oud woorden noemen die met een specifiek letter beginnen of eindigen(dat is iets van gr1-gr2) wie kan een woord noemen dat met dit letter/eindigt?

    en in het engels is het 1 letter woord 'I'; nou daar denkt hij dus over na. hier is het U 'de ander' en daar is het IK 'I'. waarom? leg het dan maar uit in de kleutertaal...

    en nu gaat men mij weer aanvallend vinden vanwege deze bericht. kijk, ik probeer echt van dat een onderwerp af te leiden; maar men geeft het niet op. op zoek naar bewijs of argumenten om mijn te overtuigen dat zoontje heel normaal is en niet zo zeer naar Leonardo hoeft enzovoort enzovoort.

    ik weet toevallig dat jij zoon adi, achterstand had qua taalbegrip. vond jij het aangenaam dat je dat weet en je je best doet om je zoon te helpen, en iedereen je gaat vertellen dat het echt niet zo is, en jij echt geen extras hoeft te doen, en dat vr elk kind iets is op de kleuter school?

    ik moet leren rijden voor hij daar gaat beginnen, ik ben 44 jaar oud. of we moeten vervoer vr hem regelen. het zal allemaal geld kosten en heeft geen garantie dat de overgang goed zal verlopen...

    heel moeilijk dit echt...steeds maar discussie en discussie mening verschil...
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik las dat versnellen op latere leeftijd problemen geeft, juist bij jongens. ik ken ook voorbeelden van. begaafdheidsdeskundige zei ook dat de versnelde jongens heel zielig worden als ze 9 zijn enzo...we zullen zien dus. ik heb liever dat hij met zijn leeftijdgenoten zit en plezier heeft. zeker op kleuterschool. veel spelen en niet zozeer leren. gewoon ervaringen op doen.
    het ging echt prima op psz, en kdv. dus zo volhouden. in overleg met de juf.soms wat extra's en soms ruimte/rust gunnen..en weet je een van mijn schoonzussen is juf en ze vertelde laatst dat het heel vaak voorkomt dat sommige kids gewoon in slaap vallen op school, of ongelukjes krijgen...heel normaal. niets aan de hand...
     
  8. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    M.i is het juist andersom. Jij lijkt zo overtuigd dat je je zoontje zijn voorsprong moet verdedigen dat je iedere goed bedoelde reactie als een aanval ervaart en weer over zijn begaafdheid begint. Ik zie hier niemand je zoontje zijn voorsprong in twijfel trekken. Niet als aanval bedoeld hoor, maar je lijkt op voorhand zo overtuigd dat je dit moet verdedigen.

    Overigens als hij straks inderdaad naar Leonardo onderwijs gaat, wordt een eerdere versnelling meestal weer ongedaan gemaakt. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
     
  9. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ok, ja dat vind ik idd ook een reden om niet te versnellen, dat t (later) problemen kan geven qua aansluiting. Maar ik dacht dat dat lag aan het sociaal/emotioneel niet voorlopen.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je kinderen zijn ook zo snel met de motorische ontwikkeling!ik was zo verbaasd toen ze zo maar op konden staan als nog kleine babies. pfff dan zijn ze ook zo mobiel. tja, die verlegenheid, dat is dus ook een vorm van 'U' willen zeggen! afstand willen bewaren, niet zo snel kunnen vertrouwen.
    zoon zegt nu dat hij heel erg verlegen zal worden en zou niks kunnen zeggen als hij zo een klas binnen komt met 30 kinderen. ik vertelde ooit een verhaaltje aan hem over een verlegen meisje. en de oplossing is rozijntjes eten! als je verlegen bent eet je n paar rozijntjes samen en zo gaat de verlegenheid weg en dan= jullie kunnen samen spelen. hij vroeg dus n paar keer om rozijntjes binnen stressvolle toestanden en daarna was het echt over! ik heb altijd een doosje in mijn tas. heel stom ja, maar goed, zo in een keer heb ik het bedacht zonder veel na te denken. kon ook een probleem worden zoiets als gewoonte van, steeds rozijntjes moeten eten. net als iedereen doe ik ook wat, en soms ook foute dingen zonder veel nagedacht te hebben...moederschap is niet makkelijk...
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee het is puur fysiek klein zijn, jong zijn. met 8 jaar krijgen jongens enorme testesteron in hun lichaam en het wordt dan errug gezzzzellig in zo een klas zeg maar.
    er zijn dus HB kinderen bij die deskundige, kinderen die zonder problemen in regulair onderwijs versneld zitten met verdieping; en pas met 9 jaar enorme problemen krijgen.
    maar juist met 8-9 jaar zie je dat de kinderen bewuster zijn en dan maken zij echte vrienden. omdat ze dan vragen als ze iets niet snappen, en niet van een naar onderwerp schakelen, meer kunnen focussen en beter kunnen luisteren. ze zijn dan ook niet zo zelf gericht zoals de kleuters. dat is dan een stuk aangenamer vr de kindjes die voorlopen. want in eens kunnen ze een goed gesprek hebben met hun leeftijd genoten(omdat dus de leeftijd genoten een sprong hebben gemaakt). maar wanneer zij dan in een klas zitten met 10- 11 jarigen dan zijn ze juist zielig.. aldus onze begeleider.
     
  12. adi

    adi Niet meer actief

    Volgens mij ben jij constant op zoek naar verborgen boodschappen in andermans woorden... Moet je vooral lekker blijven doen. Als jij constant andermans woorden op een weegschaal legt is het helemaal geen wonder dat jouw kind dat ook doet.

    Het enige wat ik zei is dat ik vreemd dat ANDEREN jullie gaan uitlachen omdat een kind beleefd praat. Geen woord over jouw kind ( waar jij constant weer op terug valt, misschien een reality check, maar niet iedereen voelt behoefte om wat voor oordeel dan ook te vellen over je kind), maar over een voor mij bijzondere omgeving dat gaat lachen en vragen stellen omdat ze door een kind met u worden aangesproken.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    echt onzin dit. ik voel me echt niet gedwongen om iets te verdedigen. hier bijvoorbeeld, in deze topik; ik had het over een kind dat niet naar school wil gaan. en ineens zegt ADI dat hij op zijn leeftijd niet zomaar kan zeggen dat de kinderen op psz niet kunnen praten.dat kan een kindje op zijn leeftijd niet zelf kan bedenken. dan zeg ik dat hij een voorsprong heeft. en vanaf dat moment gaat het alleen maar hier over!en adi,die praat met mij al heel lang in de verschillende topiks. toch ontgaat haar steeds die voorsprong, en ze zegt me steeds dat een kind op die leeftijd, dat en dit, zus en zo niet uitzichzelf kan bedenken.
    en wanneer ik dan toelicht is er een fixt reactie van haar: heel gewoon: maar dat is toch heel normaal op die leeftijd...mijn kinderen doen dat ook. zo blijven wij bezig.
    en als ik iets vertel, dus over 'U'; komt ze zeggen dat zij aan haar kinderen geleerd heeft om volwassenen zo aan te spreken. en alle kleuters die zij kent doen dat(en mijn zoontje is nog geen kleuter en hij doet dat al een tijdje en dat heb ik dus nooit hem geleerd etc) dat is dan toch geen verdediging? of aanval? en ja ik doe echt mijn best om in adi's reacties haar goede bedoelingen te vinden. maar het is vaak reflexief tegen spreken en afleiden van het onderwerp. zij informeert mij bijvoorbeeld dat ze naast het leren tellen tot 10 en kennis maken met lettertjes; ook koprollen en touw klimmen, leren regels kunnen volgen etc. maar wie zegt dat ik niet weet wat zij allemaal doen op kleuter school? (en Saskia had over koprollen iets gezegd en toen vertelde ik over koprollen)

    allemaal vriendelijk bedoeld misschien. maar moeilijk om serieus te nemen. adi kan ook heel lief reageren; zoals ze hier ook een keertje deed; dat zij zelf ook zich zorgen maakte etc.. dat helpt mij meer, dan dat ik hoor dat het niet vreemd is om U te zeggen tegen volwassenen vr een kleuter. ja, zoiets aan je kinderen leren is niet vreemd. ik leer zoontje ook 'bedankt' te zeggen. ok.wat zij zegt is daar mee vergelijkbaar. maar dat heeft niets te maken met wat ik met dat voorbeeld zei of wilde zeggen.


    Saskia zit hier ook al een tijdje, en ze weet dat zoontje zich anders ontwikkelt. met haar gaan we dan geen berichten heen en weer sturen over of dat nou heel gewoon is op die leeftijd zus en zo uit zichzelf te bedenken...adi kent me hier nu zolang...waarom steeds hetzelfde patroon in onze gesprekken?

    kom op dames; wij zitten hier toch zo lang samen? discussieren al jaren over hetzelfde onderwerpen. waarom doen sommigen van jullie alsof jullie voor het eerst met mij over ontwikkelingsvoorsprong praten, of over kleuter onderwijs?
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    als mijn zoon een volwassene aan spreekt (totnutoe) met u (mevrouw verkoopt u in uw winkel ook barbapappa spullen, bijvoorbeeld knuffels van barbapappa?..) lachen zij bijna altijd heel leuk tegen hem. omdat zij dat dus niet echt verwachtten van hem denk ik...sommige mensen dan echt ook hard ipv een antwoord geven...en hij denkT dat ze hem misschien uitlachen...ik heb toch niks grappigs gezegd? toch mama? waarom lacht ze dan mama?
    stel je voor aub.


    ja je zegt niks over mijn zoon en je praat gewoon de kosmos in met je uitspraken? hier bijvoorbeeld boven. ik geef weer een voorbeeld. en je denkt waarschijnlijk weer=aanval, wat een reactie, weegschaal, verdediging etc. maar ik geef gewoon een toelichting.

    woorden van anderen op weegschaal leggen dat leer ik dus onbewust aan mijn kind? wat is dat nou weer vr een opmerking?
    kun je nou 1 keertje gewoon niet kritisch reageren? gewoon lichtzinnig en gezellig?
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en waarom kom je dan steeds te reageren op iemand in haar eigen topik die alle woorden op weegschaal legt? je hebt je eigen topik over gr1. waarom ben je hier dan?
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je veroordeelt steeds mij, niet mijn zoon.dat is inderdaad geen oordeel over mijn zoon.ik maak hem dus zoals hij is.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dat is het idee denk ik van de mevrouw die ons adviseert. zo kan hij met zijn leeftijd genoten door. he begint denk ik vanaf gr4 nu.(misschien straks wel vanaf soms gr3.het is een nieuwe school. nog n beetje in verandering)
    we willen heel graag dat hij 2 jaar mag kleuteren net als iedereen. we zullen zien hoe het zal gaan.
    het is totnutoe goed gegaan gelukkig omdat ze lekker spelen op psz. antroposofisch= niets leren gezellig brood bakken en liedjes zingen.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoel met niets leren:niets van die vormen kleuren en cijfers etc...wel manieren, delen, ritme leren
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    On-topic, het gaat hier (afkloppen) goed na de vakantie (daarvoor is hij wezen wennen, maar was de groep erg groot en druk, volgens mij had hij daar moeite mee, zoveel prikkels, hij is zelf ook nogal druk namelijk. Ik zou hem eerst de ochtenden doen, maar hij wil persé ook de middagen, dus deze week draait hij gewoon helemaal mee.
    De klas is nu een stuk kleiner en rustiger.
     
  20. tuc

    tuc Niet meer actief

    Belize, ik denk dat tamio wel een punt heeft, ik weet niet of jij je probeert te verdedigen, maar zo komt het iig over, ook al is het onbedoeld. Vandaar ook mijn opmerking over de kleutertaal....of een kindje nu voor of achterloopt ik zie niet in waarom een kleuterjuf of meneer dan anders moet gaan praten.
     

Deel Deze Pagina